comment
Artykuł
Data publikacji: 2007-04-01
Czy wykazanie kwoty zwrotu podatku do przeniesienia zamiast zobowiązania do zapłaty skutkuje zastosowaniem sankcji
Dodatkowe zobowiązanie podatkowe może być nałożone tylko w przypadkach wskazanych wprost w ustawie o VAT.
Tak stwierdził NSA w Warszawie w wyroku z 2 marca 2006 r., sygn. akt I FSK 736/05, po rozpoznaniu skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Skarbowej w Gdańsku od wyroku WSA w Gdańsku z 23 marca 2005 r., sygn. akt I SA/Gd 185/02.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku wyrokiem z 23 marca 2005 r., sygn. akt I SA/Gd 185/02, uznając, że skarga jest częściowo zasadna, podzielił stanowisko organów odnośnie do skuteczności dokonanej przez podatnika korekty rozliczenia za styczeń 1997 r. Stwierdził jednakże, że powyższe nie oznacza, iż decyzja organu II instancji jest zgodna z prawem. Ocenił bowiem, uwzględniając argumentację skargi, że art. 27 ust. 5 i 6 ustawy o VAT nie mogły stanowić podstawy prawnej podjętego rozstrzygnięcia. Jego zdaniem przepisy nakładające na podatników dodatkowe sankcje muszą być interpretowane ściśle, w sposób odpowiadający ich treści. Nie można, tak jak to uczyniły organy, dokonywać interpretacji, odwołując się do zasady równego i jednakowego traktowania podatników. Sąd, przytaczając treść art. 27 ust. 8 ustawy o VAT, stwierdził, że ustawodawca nie przewidział dla stanu faktycznego, jaki miał miejsce w rozpoznawanej sprawie, konsekwencji w postaci obowiązku ustalenia dodatkowego zobowiązania podatkowego.
Pozostało 79% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Pobierz pliki wydania
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right