Akt prawny
Alerty
Uchwała nr XXVIII/160/16 Rady Gminy Lądek
z dnia 16 sierpnia 2016r.
w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów na terenie Gminy Lądek
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15, art. 40 ust. 1. art. 41 ust.1 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016r. poz. 446) oraz na podstawie art. 6r ust. 3 i 3 b ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2016 r. poz. 250) po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Słupcy, Rada Gminy Lądek uchwała, co następuje:
§ 1. Określa się szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu Gminy Lądek i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
§ 2. Odpady komunalne będą odbierane przez przedsiębiorcę, który wygrał przetarg na odbiór odpadów komunalnych z terenu gminy Lądek.
§ 3. W zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi odbierane one będą według podziału na poszczególne frakcje:
1) grupa podstawowa:
a) niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne,
b) opakowania szklane,
c) tworzywa sztuczne, metal, opakowania wielomateriałowe,
d) odpady ulegające biodegradacji, w tym zielone,
e) papier i tektura,
2) grupa dodatkowa:
a) meble i inne odpady wielkogabarytowe,
b) elektryczne i elektroniczne,
c) zużyte opony,
d) zużyte baterie i akumulatory inne niż przemysłowe i samochodowe,
e) przeterminowane leki.
§ 4. .Ustala się, iż od właścicieli nieruchomości odbierana będzie każda ilość odpadów komunalnych zmieszanych i selektywnie zebranych wymieniona w § 3 pkt. 1.
§ 5. 1. Określa się częstotliwość odbioru odpadów komunalnych niesegregowanych (zmieszanych) raz w miesiącu
2. Określa się częstotliwość odbioru odpadów komunalnych selektywnie zebranych: .
1) 1 raz w miesiącu:
a) odpady ulegające biodegradacji, w tym zielone
b) szkło bezbarwne i kolorowe,
c) odpady opakowaniowe z metali,
d) odpady opakowaniowe z tworzyw sztucznych,
e) odpady opakowaniowe wielomateriałowe,
f) popiół i żużel z palenisk domowych.
2) 2 razy do roku:
a) elektryczne i elektroniczne,
b) meble i inne odpady wielkogabarytowe,
c) opony,
d) zużyte baterie i akumulatory inne niż przemysłowe i samochodowe,
e) przeterminowane leki.
3) papier i tektura co najmniej raz na pół roku.
3. Odbiór odpadów komunalnych odbywać się będzie zgodnie z harmonogramem ustalonym przez gminę z przedsiębiorcą odbierającym odpady komunalne, z którym gmina zawarła umowę na odbiór odpadów komunalnych. Odbieranie odpadów komunalnych z miejsca gromadzenia odpadów komunalnych nastąpi po zapewnieniu możliwości swobodnego dostępu do pojemników i worków firmie odbierającej odpady komunalne.
4. Zużyte baterie i akumulatory inne niż przemysłowe i samochodowe należy umieszczać w przeznaczonych do tego celu i specjalnie oznakowanych pojemnikach znajdujących się na terenie placówek oświaty oraz w Urzędzie Gminy Lądek.
5. Zbiórka przeterminowanych leków odbywać się będzie w wyznaczonych przez Urząd Gminy Lądek punktach selektywnej zbiórki odpadów - punktach aptecznych wyposażonych w specjalne pojemniki.
§ 6. Do momentu wybudowania punku selektywnego zbierania odpadów komunalnych, odpady komunalne zbierane selektywnie, odbierane będą przez przedsiębiorcę z terenu każdej nieruchomości, przez tzw. mobilny punkt zbierania odpadów komunalnych, zgodnie z harmonogramem ustalonym przez gminę Lądek z przedsiębiorcą odbierającym odpady komunalne, z którym gmina zawarła umowę na odbieranie odpadów komunalnych.
§ 7. Przedsiębiorca w ramach opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dostarczy właścicielom nieruchomości worki do selektywnego gromadzenia odpadów komunalnych w kolorach:
1) niebieski - na papier i odpady opakowaniowe z papieru
2) biały - na szkło bezbarwne i kolorowe
3) żółty - na odpady opakowaniowe z metali i tworzyw sztucznych oraz odpady opakowaniowe wielomateriałowe
§ 8. Przedsiębiorca w ramach opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dostarczy właścicielom nieruchomości pojemnik z tworzywa sztucznego na odpady ulegające biodegradacji o pojemności od 60 l do 240 l. § 9. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Lądek.
§ 10. Traci moc Uchwała nr XXXIX/167/13 Rady Gminy Lądek z dnia 29 maja 2013r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, na terenie Gminy Lądek, Uchwała nr XX/125/16 Rady Gminy Lądek z dnia 14 marca 2016r. zmieniająca Uchwałę nr XXXIX/167/13 Rady Gminy Lądek z dnia 29 maja 2013r w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, na terenie Gminy Lądek oraz Uchwała nr XXIII/136/16 Rady Gminy Lądek z dnia 13 maja 2016r. zmieniająca Uchwałę nr XXXIX/167/13 Rady Gminy Lądek z dnia 29 maja 2013r w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, na terenie Gminy Lądek.
§ 11. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.
Uzasadnienie
do Uchwały Nr XXVIII/160/16
z dnia 16 sierpnia 2016 roku
w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów na terenie Gminy Lądek.
W związku ze zmianą regulaminu utrzymania czystości i porządku w gminie dot. wprowadzenia pojemników na odpady ulegające biodegradacji oraz obowiązkiem dostosowania Uchwały do aktualnie obowiązujących przepisów ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( t. j. Dz. U z 2016 r. poz. 250), dokonanie zmiany w/w uchwały jest w pełni uzasadnione.