Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Wielkopolskiego rok 2016 poz. 4929

Uchwała nr XVI/132/16 Rady Gminy Szydłowo

z dnia 28 lipca 2016r.

w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Na podstawie art.18 ust.2 pkt 15 i art.40 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2016r. poz.446) oraz art.6r ust.3, ust.3b i ust.3d ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2016r. poz.250), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Pile

- Rada Gminy Szydłowo uchwala, co następuje:

§ 1. Uchwała określa szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną opłatę przez właścicieli tych nieruchomości, a w szczególności;

1) rodzaje i ilości odpadów komunalnych odbieranych od właścicieli nieruchomości,

2) częstotliwość odbierania odpadów,

3) sposób świadczenia usług przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych;

4) sposób zagospodarowania odpadów komunalnych w odniesieniu do nieruchomości zamieszkałej,

5) tryb oraz sposób zgłaszania przez właścicieli nieruchomości przypadków niewłaściwego świadczenia usług przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości lub przez prowadzącego Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych w Szydłowie.

§ 2. 1. Ustala się, że w zamian za uiszczoną przez właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, będą odbierane frakcje odpadów komunalnych powstających na nieruchomości:

1) zmieszane odpady komunalne,

2) papier,

3) szkło,

4) tworzywa sztuczne,

5) opakowania wielomateriałowe,

6) metale,

7) odpady komunalne ulęgające biodegradacji, w tym odpady opakowaniowe ulegające biodegradacji oraz odpady zielone z ogrodów,

8) meble i inne odpady wielkogabarytowe,

9) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,

10) przeterminowane leki,

11) zużyte baterie i akumulatory,

12) chemikalia,

13) odzież i inne tekstylia,

14) zużyte opony.

2. Ustala się, że w zamian za uiszczoną opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi Gmina Szydłowo przejmie od właścicieli nieruchomości obowiązek wyposażenia nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych.

§ 3. 1. Częstotliwość odbioru odpadów komunalnych następować będzie według ich podziału na grupy:

1) grupa podstawowa obejmująca:

a) zmieszane odpady komunalne, odpady komunalne ulęgające biodegradacji odbierane bezpośrednio od właścicieli nieruchomości - jeden raz w tygodniu,

b) odpady zielone z ogrodów w okresie od kwietnia do października odbierane bezpośrednio od właścicieli nieruchomości - jeden raz w tygodniu,

c) odpady zielone z ogrodów w okresie od stycznia do marca oraz od listopada do grudnia odbierane bezpośrednio od właścicieli nieruchomości - jeden raz w miesiącu,

d) odpady zebrane selektywnie (papier, szkło, tworzywa sztuczne) odbierane bezpośrednio od właścicieli nieruchomości - jeden raz w miesiącu,

2) grupa dodatkowa obejmująca:

a) meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny odbierane bezpośrednio od właścicieli nieruchomości przez podmiot prowadzący mobilną zbiórkę odpadów - dwa razy w roku w terminach określonych przez Gminę Szydłowo i podanych do publicznej wiadomości na stronie internetowej Urzędu Gminy Szydłowo oraz na tablicach ogłoszeń.

2. Wójt Gminy Szydłowo poda do publicznej wiadomości na stronie internetowej Urzędu Gminy Szydłowo oraz tablicach ogłoszeń informację o harmonogramie odbioru odpadów komunalnych.

§ 4. 1. Do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w Szydłowie właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, położonych na terenie gminy Szydłowo mogą dostarczać we własnym zakresie i na własny koszt odpady zbierane selektywnie:

1) papier, makulatura,

2) szkło (za wyjątkiem szyb samochodowych i okiennych),

3) tworzywa sztuczne,

4) metale,

5) odpady zielone z ogrodów (trawa, liście, rozdrobnione gałęzie),

6) przeterminowane leki,

7) chemikalia (farby, rozpuszczalniki, środki ochrony roślin, lakiery, itp.),

8) zużyte baterie i akumulatory,

9) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny (pralki, lodówki, komputery, telefony, świetlówki i żarówki energooszczędne, telewizory, radia, żelazka, wiertarki, itp.),

10) meble i inne odpady wielkogabarytowe (dywany, wózki, krzesła, materace),

11) zużyte opony (tylko od samochodów i innych pojazdów o masie do 3,5 tony),

12) odpady budowlane i rozbiórkowe (gruz).

2. Wójt Gminy Szydłowo poda do publicznej wiadomości na stronie internetowej Urzędu Gminy Szydłowo oraz tablicach ogłoszeń informację o dniach i godzinach świadczenia usług przez Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w Szydłowie.

§ 5. Sposób zagospodarowania poszczególnych frakcji odpadów komunalnych odebranych od właścicieli nieruchomości nastąpi zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie uregulowaniami prawnymi.

§ 6. 1. W przypadku niewłaściwego świadczenia usług przez Operatora, przez podmiot prowadzący Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w Szydłowie lub podmiot prowadzący mobilną zbiórkę odpadów, właściciel nieruchomości może zgłosić powyższy fakt do Urzędu Gminy Szydłowo w formie pisemnej, telefonicznie bądź za pośrednictwem poczty elektronicznej.

2. Zgłoszenie, o którym mowa w ust.1, powinno zawierać w szczególności:

1) dane właściciela nieruchomości,

2) adres nieruchomości, której dotyczy zdarzenie - w przypadku zgłoszenia dotyczącego działań Operatora,

3) krótki opis zdarzenia,

4) czytelny podpis właściciela nieruchomości.

3. Wójt Gminy Szydłowo udziela pisemnej odpowiedzi na zgłoszenie, o którym mowa w ust.1, nie później niż w terminie 21 dni od dnia wpływu zgłoszenia.

§ 7. Traci moc uchwała Nr XXVII/227/13 Rady Gminy Szydłowo z dnia 14 sierpnia 2013r. w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowywania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

§ 8. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Szydłowo.

§ 9. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.

Wiceprzewodniczący Rady Gminy


Jarosław Ramucki


Uzasadnienie

do uchwały Nr XVI/132/16 Rady Gminy Szydłowo z dnia 28 lipca 2016r. w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Zgodnie z art.6r ust.3 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2016r. poz.250) - rada gminy określi, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w szczególności częstotliwość odbierania odpadów komunalnych od właściciela nieruchomości i sposób świadczenia usług przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych

Powyższe brzmienie przepisu nadane zostało przez art.1 pkt 21 lit. e) ustawy z dnia 28 listopada 2014r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015r. poz.87).

Ustawa nowelizująca określiła również wytyczne w zakresie dopuszczalności ograniczenia ilości odpadów zielonych, zużytych opon, odpadów wielkogabarytowych oraz odpadów budowlanych i rozbiórkowych stanowiących odpady komunalne odbieranych lub przyjmowanych przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w zamian za pobraną opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi (art.6r ust.3a) oraz możliwość zróżnicowania częstotliwości odbierania odpadów w szczególności w zależności od ilości wytwarzanych odpadów i ich rodzajów (art.6r ust.3b).

Nowym uregulowaniem jest zapis dotyczący konieczność opiniowania projektu podejmowanej uchwały przez państwowego powiatowego inspektora sanitarnego w zakresie częstotliwości odbierania odpadów (art.6r ust.3c).

W trybie wskazanego przepisu projekt uchwały został przedłożony do zaopiniowania Państwowemu Powiatowemu Inspektora Sanitarnego w Pile.

Projekt uchwały został zaopiniowany pozytywnie.

Ponadto projekty uchwał dotyczące szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych winny określać tryb i sposób zgłaszania przez właścicieli nieruchomości przypadków niewłaściwego świadczenia usług przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości lub prowadzącego punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych (art.6r ust.3d).

Szczegółowy zakres regulacji objętej projektem uchwały określony został w §1.

Konieczność podjęcia przedkładanej uchwały wynika z przepisu art.11 ustawy nowelizującej, gdyż ustawodawca ograniczył moc obowiązującą dotychczasowych aktów prawa miejscowego wydanych na podstawie art.6r ustawy na okres na jaki zostały wydane jednak nie dłużej niż przez 18 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy nowelizującej.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00