Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Wielkopolskiego rok 2016 poz. 4928

Uchwała nr XVI/131/16 Rady Gminy Szydłowo

z dnia 28 lipca 2016r.

w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Szydłowo

Na podstawie art.18 ust.2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2016r. poz.446) oraz art.4 ust.1 i 2 ustawy z 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2016r. poz.250), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Pile

- Rada Gminy Szydłowo uchwala, co następuje:

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. 1. Uchwala się "Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Szydłowo", zwany dalej " Regulaminem".

2. Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Szydłowo dotyczące:

1) wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości, obejmujących:

a) prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych, odpadów niebezpiecznych, przeterminowanych leków i chemikaliów, odpadów wielkogabarytowych i odpadów z remontów,

b) uprzątanie błota , śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,

c) mycie i naprawę pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi,

2) rodzaju i minimalnej pojemności urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych urządzeń i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu:

a) średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach,

b) liczby osób korzystających z tych urządzeń,

3) częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego,

4) innych wymagań wynikających z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami,

5) obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku,

6) wymagań utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach,

7) wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

§ 2. 1. Ilekroć w " Regulaminie" jest mowa o:

1) budynku użyteczności publicznej - należy przez to rozumieć budynek w rozumieniu §3 pkt 6 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2015r. poz.1422);

2) punkcie selektywnej zbiórki odpadów komunalnych - należy przez to rozumieć Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w Szydłowie zapewniający odbiór wszystkich frakcji odpadów, o których mowa w art.3 ust.2 pkt 5 oraz art.4 ust.2 pkt 1 lit a) ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2016r. poz.250);

3) harmonogramie - należy przez to rozumieć harmonogram odbioru odpadów komunalnych na terenie Gminy, uwzględniający zapisy Regulaminu dotyczące minimalnej częstotliwości odbioru odpadów zależnej od rodzaju odpadów, miejsca ich wytwarzania oraz wytwórcy, ustalany bądź akceptowany przez Gminę;

4) imprezie masowej - należy przez to rozumieć imprezę masową w rozumieniu art.3 pkt 1 ustawy z dnia 20 marca 2009r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz.U. z 2015r. poz.2199);

5) lokalnych punktach selektywnego zbierania odpadów komunalnych - należy przez to rozumieć punkty w rozumieniu art. 3 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2016r. poz.250), z tym że punkty te mogą być stacjonarne lub mobilne;

6) niesegregowanych odpadach komunalnych - należy przez to rozumieć odpady komunalne zmieszane, nie zebrane w sposób selektywny;

7) odpadach komunalnych - należy przez to rozumieć odpady komunalne w rozumieniu art.3 ust.1 pkt 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2012r. o odpadach (Dz.U. z 2013r. poz.21 ze zm.);

8) odpadach niebezpiecznych - należy przez to rozumieć odpady niebezpieczne w rozumieniu art. 3 ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2012r. o odpadach (Dz.U. z 2013r. poz.21 ze zm.);

9) odpadach opakowaniowych - należy przez to rozumieć odpady opakowaniowe w rozumieniu art.8 pkt 8 ustawy z dnia 13 czerwca 2013r. o gospodarce opakowaniami i odpadach opakowaniowych (Dz. U. z 2013r. poz.888 ze zm.);

10) odpadach ulegających biodegradacji - należy przez to rozumieć odpady ulegające biodegradacji w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2012r. o odpadach (Dz. U. z 2013r. poz.21 ze zm.);

11) odpadach wielkogabarytowych - należy przez to rozumieć odpady, które ze względu na swoją wielkość nie mieszczą się w pojemnikach na odpady określonych w Regulaminie dla danego rodzaju nieruchomości;

12) odpadach z remontów - należy przez to rozumieć inne niż niebezpieczne frakcje odpadów budowlanych i rozbiórkowych powstających w wyniku remontów wykonywanych samodzielnie przez właścicieli nieruchomości, których przeprowadzenie nie wymaga zgłoszenia ani pozwolenia na budowę zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2016r. poz.290 ze zm.);

13) odpadach zielonych - należy przez to rozumieć frakcję odpadów ulegających biodegradacji, powstających wyniku pielęgnacji i uprawy ogrodów oraz terenów zielonych;

14) Operatorze - należy przez to rozumieć przedsiębiorcę wyłonionego w drodze przetargu organizowanego przez Gminę realizującego zadania w zakresie odbioru albo odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie Gminy;

15) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2016r. poz.250);

16) właścicielach nieruchomości - rozumie się przez to także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością;

17) Wojewódzkim Planie Gospodarki Odpadami - należy przez to rozumieć Uchwałę Sejmiku Województwa Wielkopolskiego Nr XXV/440/12 z dnia 27 sierpnia 2012r. w sprawie uchwalenia Planu gospodarki odpadami dla województwa wielkopolskiego na lata 2012 - 2017;

18) zabudowie jednorodzinnej - należy przez to rozumieć zabudowę w rozumieniu §3 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2015r. poz.1422);

19) zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym - należy przez to rozumieć odpady powstałe ze sprzętu wymienionego w załączniku nr 1 do ustawy z dnia 11 września 2015r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz.U. z 2915r. poz.1688), pochodzące z gospodarstw domowych, a także z innych źródeł o ile ze względu na charakter i ilość są podobne do odpadów o charakterze zużytego sprzętu pochodzących z gospodarstw domowych.

Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi

§ 3. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do prowadzenia selektywnego zbierania następujących frakcji odpadów:

1) papieru;

2) metalu;

3) tworzyw sztucznych;

4) szkła;

5) opakowań wielomateriałowych;

6) odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji oraz odpadów zielonych;

7) przeterminowanych leków;

8) przeterminowanych chemikaliów;

9) zużytych baterii i akumulatorów;

10) zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego;

11) mebli i innych odpadów wielkogabarytowych;

12) odpadów budowlanych i rozbiórkowych;

13) zużytych opon;

14) odzieży i innych tekstyliów.

2. Odpady opakowaniowe przed ich złożeniem do pojemnika lub worka, jeśli rodzaj materiału na to pozwala, należy:

1) całkowicie opróżnić ich zawartość,

2) trwale zgnieść.

§ 4. Odpady komunalne ulegające biodegradacji, w tym odpady opakowaniowe ulegające biodegradacji oraz odpady zielone właściciele nieruchomości zobowiązani są:

1) zagospodarować w przydomowych kompostowniach zgodnie z §5 lub,

2) gromadzić w sposób określony w niniejszym Regulaminie i przekazywać je Operatorowi lub,

3) przekazywać do mobilnego punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych zgodnie z harmonogramem ustalonym przez Gminę i podanym do wiadomości na stronach internetowych Urzędu Gminy Szydłowo, na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy i tablicach sołeckich,

4) przekazywać do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.

§ 5. 1. Właściciele nieruchomości w zabudowie zagrodowej lub zabudowie jednorodzinnej oraz właściciele ogródków działkowych mogą dokonywać kompostowania odpadów ulegających biodegradacji we własnym zakresie i na własne potrzeby w sposób niepowodujący uciążliwości dla otoczenia, w szczególności dla właścicieli nieruchomości sąsiednich.

2. Właściciele nieruchomości, o których mowa w ust. 1 zobowiązani są do lokalizacji kompostowników zgodnie z §36 ust.4 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 ze zm.)

3. Wielkość kompostownika musi pozwalać na co najmniej jednoroczny okres przetrzymywania w nim kompostowanego materiału pochodzącego z terenu danej nieruchomości.

4. Materiał uzyskany z prowadzonego kompostowania powinien być wykorzystywany dla własnych potrzeb lub przekazywany do podmiotu uprawnionego.

5. Prowadzenie kompostownika wymaga jego zgłoszenia przez właściciela nieruchomości do Urzędu Gminy, poprzez złożenie odrębnego oświadczenia, które zostanie określone i udostępnione na stronach internetowych Urzędu Gminy Szydłowo, na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy i tablicach sołeckich.

§ 6. Właściciele nieruchomości zobowiązani są przekazywać zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny do:

1) mobilnego punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych zgodnie z harmonogramem ustalonym przez Gminę lub,

2) punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych lub,

3) wyspecjalizowanych punktów zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego lub,

4) punktów sprzedaży detalicznej, przy zakupie sprzętu tego samego rodzaju, co zużyty, w ilości nie większej niż ilość kupionego nowego sprzętu lub,

5) punktów serwisowych w przypadku, gdy naprawa przyjętego sprzętu elektrycznego lub elektronicznego jest niemożliwa ze względów technicznych lub właściciel sprzętu uzna, że jego naprawa jest dla niego nieopłacalna.

§ 7. Właściciele nieruchomości zobowiązani są przekazywać zużyte baterie i akumulatory do:

1) mobilnego punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych zgodnie z harmonogramem ustalonym przez Gminę i podanym do wiadomości na stronach internetowych Urzędu Gminy Szydłowo, na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy i tablicach sołeckich lub,

2) punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych lub,

3) specjalnych pojemników w obiektach użyteczności publicznej oraz innych miejscach, których wykaz zostanie podany do wiadomości na stronach internetowych Urzędu Gminy Szydłowo, na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy i tablicach sołeckich lub,

4) punktów handlowych prowadzących sprzedaż detaliczną baterii i akumulatorów.

§ 8. Właściciele nieruchomości zobowiązani są przekazywać przeterminowane leki pochodzące z gospodarstw domowych do:

1) mobilnego punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych zgodnie z harmonogramem ustalonym przez Gminę i podanym do wiadomości na stronach internetowych Urzędu Gminy Szydłowo na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy i tablicach sołeckich lub,

2) punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych,

3) specjalnych pojemników w aptekach, których wykaz zostanie podany do wiadomości na stronach internetowych Urzędu Gminy Szydłowo na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy i tablicach sołeckich.

§ 9. Właściciele nieruchomości zobowiązani są przekazywać przeterminowane chemikalia pochodzące z gospodarstw domowych do:

1) mobilnego punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych zgodnie z harmonogramem ustalonym przez Gminę i podanym do wiadomości na stronach internetowych Urzędu Gminy Szydłowo na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy i tablicach sołeckich,

2) punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.

§ 10. Właściciele nieruchomości zobowiązani są przekazać meble i inne odpady wielkogabarytowe oraz zużyte opony, pochodzące z pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony do:

1) mobilnego punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych zgodnie z harmonogramem ustalonym przez Gminę i podanym do wiadomości na stronach internetowych Urzędu Gminy Szydłowo na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy i tablicach sołeckich,

2) punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.

§ 11. 1. Właściciele nieruchomości są zobowiązani do wyposażenia nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych zgodnie z Rozdziałem 4 niniejszego Regulaminu.

2. Właściciele nieruchomości zapewniają Operatorowi w uzgodnionym terminie swobodny dostęp do urządzeń służących do zbierania odpadów komunalnych, w tym pojemników, w szczególności utrzymują w należytym stanie dojazd do miejsca ustawienia tych urządzeń lub zapewniają drogi ich wytaczania lub przenoszenia.

§ 12. 1. Właściciele nieruchomości są zobowiązani do wyznaczenia na terenie nieruchomości miejsca albo miejsc przeznaczonych dla urządzeń służących do gromadzenia odpadów komunalnych, w sposób zgodny z wymaganiami określonymi w przepisach Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 ze zm.).

2. W przypadku, gdy niemożliwe jest wyznaczenie miejsca przeznaczonego dla urządzeń służących do gromadzenia odpadów na terenie nieruchomości ze względu na brak możliwości spełnienia wymagań określonych w ust.1, właściciel nieruchomości jest obowiązany do zapewnienia możliwości użytkowania urządzeń przeznaczonych do gromadzenia odpadów w miejscu wyznaczonym na terenie innej nieruchomości, na zasadach uzgodnionych z jej właścicielem poprzez zawarcie z nim odpowiedniej umowy.

3. Lokalne punkty selektywnej zbiórki odpadów komunalnych mogą być zlokalizowane na utwardzonym gruncie w miejscach zapewniających łatwy dostęp Operatora celem odbioru zebranych odpadów komunalnych.

§ 13. Na terenie gminy zabrania się:

1) spalania odpadów na powierzchni ziemi oraz w instalacjach grzewczych budynków; dopuszcza się spalanie zgromadzonych pozostałości roślinnych poza instalacjami i urządzeniami, jeśli czynność ta nie narusza przepisów odrębnych i nie jest uciążliwa dla sąsiadujących nieruchomości;

2) gromadzenia odpadów poprodukcyjnych w urządzeniach przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych;

3) gromadzenia w urządzeniach przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych gorącego popiołu, śniegu lub lodu.

Rozdział 3.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§ 14. 1. Właściciele nieruchomości są zobowiązani do niezwłocznego uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszych położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości.

2. Uprzątnięcie błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń polega na usunięciu ich z miejsca niepowodujące zakłóceń w ruchu pieszych i pojazdów, umożliwiające ich zebranie przez gminę.

3. Zabrania się przemieszczania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego, w przydrożny pas zieleni, do kratek ściekowych bądź koszy ulicznych.

§ 15. 1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się przy spełnieniu następujących warunków:

a) myciu podlega jedynie nadwozie pojazdu samochodowego,

b) mycie nadwozia pojazdu samochodowego wykonywane jest na wydzielonych, utwardzonych częściach nieruchomości,

c) przy myciu używane są środki ulegające biodegradacji,

d) powstające przy myciu środki odprowadzane są do kanalizacji sanitarnej, zbiornika bezodpływowego lub kanalizacji deszczowej.

§ 16. Naprawa pojazdów samochodowych może odbywać się poza warsztatami samochodowymi, gdy dotyczy doraźnych, drobnych napraw pojazdów, związanych z bieżącą eksploatacją, pod warunkiem, że:

1) naprawa nie jest uciążliwa dla sąsiednich nieruchomości,

2) naprawa nie spowoduje zanieczyszczenia środowiska, w tym w szczególności powierzchni ziemi i wód gruntowych,

3) powstałe w wyniku dokonania naprawy odpady gromadzone są w urządzeniach do tego przeznaczonych.

Rozdział 4.
Rodzaj i minimalne pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych

§ 17. 1. Ustala się następujące rodzaje pojemników do zbierania odpadów komunalnych na terenie gminy.

1) pojemnik na odpady pojemność 120 L;

2) pojemnik na odpady pojemność 240 L;

3) pojemnik na odpady pojemność 1100 L;

4) kosz uliczny na odpady pojemność od 35-70 L;

5) kontenery na odpady o pojemności od 5.0 m3- 10 m3

§ 18. 1. Dla potrzeb selektywnej zbiórki odpadów w zabudowie jednorodzinnej stosuje się pojemniki lub worki w następującej kolorystyce:

1) niebieski- przeznaczony na papier

2) żółty- przeznaczony na tworzywa sztuczne i metale,

3) zielony- przeznaczony na szkło

4) brązowy- przeznaczony na odpady ulegające biodegradacji,

§ 19. 1. W zabudowie wielorodzinnej dla potrzeb zbiórki selektywnej odpadów stosuje się pojemniki w następującej kolorystyce:

1) niebieski- przeznaczony na papier

2) żółty- przeznaczony na tworzywa sztuczne i metale

3) zielony- przeznaczony na szkło

4) brązowy- przeznaczony na odpady ulegające biodegradacji

2. Worki dla potrzeb selektywnej zbiórki odpadów dostarczane są właścicielom nieruchomości w zabudowie jednorodzinnej przez Operatora w miarę potrzeb. Worki dla potrzeb selektywnej zbiórki odpadów można odbierać w Urzędzie Gminy Szydłowo.

§ 20. 1. Dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w zabudowie jednorodzinnej, ustala się minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie tych nieruchomości (zmieszanych) odpadów komunalnych, w zależności od liczby mieszkańców korzystających z tego pojemnika:

1) 1-4 osoby pojemnik120 L;

2) 5-8 osób pojemnik240 L;

3) 9-11 osób pojemnik2x 240 L;

4) 12 - 15 osób pojemnik2x 240 L +120 L.

§ 21. 1. Właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne zobowiązani są dostosować do swych indywidualnych potrzeb pojemność pojemników i kontenerów do gromadzenia odpadów komunalnych zmieszanych:

1) dla szkół wszelkiego typu- co najmniej jeden pojemnik 1100 L;

2) dla przedszkoli- co najmniej jeden pojemnik 1100 L;

3) dla lokali handlowych, usługowych, gastronomicznych- nie mniej niż 1 poj. 120 L;

4) dla punktów handlowych poza lokalem- jeden pojemnik 120 L;

5) dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych- co najmniej 1 pojemnik 120 L;

6) dla szpitali i hoteli- co najmniej 1 pojemnik 1100 L;

7) dla cmentarzy- co najmniej 1 pojemnik 1100 L.

Rozdział 5.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych

§ 22. Właściciele nieruchomości przekazują odpady komunalne zmieszane i zbierane w sposób selektywny w terminach wyznaczonych w harmonogramie ustalonym przez Gminę i podanym do wiadomości na stronie internetowej Urzędu Gminy Szydłowo na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy i tablicach sołeckich.

§ 23. 1. Częstotliwość pozbywania się odpadów komunalnych zmieszanych i zebranych w sposób selektywny z terenu nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych powinna być dostosowana do ilości powstających odpadów, tak aby nie dopuszczać do przepełnienia worków, pojemników.

2. Ustala się następującą częstotliwość odbioru odpadów komunalnych zmieszanych dla nieruchomości zamieszkałych :

1) z obszaru zabudowy jednorodzinnej- jeden raz na tydzień;

2) z obszaru zabudowy wielorodzinnej- dwa razy na tydzień (lub jeden raz tyg.);

3) z obszaru zabudowy niezamieszkałej- jeden raz w tygodniu;

4) z ogrodów działkowych- jeden raz w tygodniu (w okresie zimowym 1 x miesięcznie);

5) z cmentarzy- jeden raz w tygodniu.

3. W przypadku nieruchomości, na których organizowane są imprezy masowe, wprowadza się obowiązek niezwłocznego usuwania odpadów po zakończeniu imprezy oraz terenów przyległych, jeżeli występuje taka potrzeba.

§ 24. 1. Odbiór odpadów zbieranych w sposób selektywny w systemie workowym w zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej powinien odbywać się nie rzadziej niż raz w miesiącu, z wyłączeniem odpadów zielonych i biodegradowalnych.

2. W okresie wegetacyjnym odpady zielone gromadzone w workach bądź w pojemnikach należy przekazywać do odbioru Operatorowi z częstotliwością jeden raz w tygodniu, zgodnie z ustalonym harmonogramem ustalonym przez Gminę i podanym do wiadomości na stronie internetowej Urzędu Gminy Szydłowo na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy i tablicach sołeckich.

3. W przypadku nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy - jeden raz w miesiącu.

§ 25. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do odprowadzania nieczystości ciekłych do istniejącej sieci kanalizacji lub, jeżeli brak sieci kanalizacji sanitarnej, do szczelnego zbiornika bezodpływowego lub do przydomowej oczyszczalni ścieków bytowych.

2. Właściciele nieruchomości zabudowanych, wyposażonych w szczelne zbiorniki bezodpływowe do gromadzenia nieczystości ciekłych, zobowiązani są na własny koszt do przyłączenia nieruchomości do sieci kanalizacyjnej. Warunki techniczne wykonania i odbioru przyłącza wymagają uzgodnień z podmiotem eksploatującym sieć kanalizacji sanitarnej.

3. Obowiązek o którym mowa w ust.2 nie dotyczy nieruchomości, dla których budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona.

4. Opróżnianie zbiorników bezodpływowych odbywa się na podstawie zgłoszenia właściciela nieruchomości uprawnionemu podmiotowi, z którym podpisał umowę na odbiór nieczystości ciekłych, minimum jeden raz w miesiącu.

5. Opróżnianie osadników przydomowych oczyszczalni ścieków bytowych odbywa się na podstawie zgłoszenia właściciela nieruchomości uprawnionemu podmiotowi, z którym podpisał umowę na odbiór nieczystości ciekłych, minimum jeden raz w roku.

6. Pracownicy podmiotu uprawnionego są zobowiązani do natychmiastowego usunięcia zanieczyszczeń powstałych w wyniku załadunku i transportu nieczystości ciekłych.

7. Podmiot uprawniony ma obowiązek tak zorganizować opróżnianie zbiorników bezodpływowych, aby nie zagrażał bezpieczeństwu ruchu drogowego.

Rozdział 6.
Wymagania wynikające z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami

§ 26. W celu spełnienia wymagań wynikających z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami, Gmina Szydłowo podejmie następujące działania:

1) objęcie systemem selektywnej zbiórki odpadów komunalnych wszystkich właścicieli nieruchomości położnych na terenie gminy Szydłowo,

2) intensyfikacja działań edukacyjno - informacyjnych promujących odpowiednie sposoby postępowania z odpadami,

3) promowanie wykorzystywania produktów wytwarzanych z materiałów służących do ponownego użycia lub przetworzenia,

4) promowanie zagospodarowywania odpadów ulegających biodegradacji w tym odpadów zielonych, bezpośrednio na nieruchomości z której pochodzą, w przydomowych kompostownikach,

5) całkowite wyeliminowanie praktyki nielegalnego składowania i spalania odpadów,

6) dostosowanie sposobu zbierania odpadów komunalnych do przyjętej w regionalnym zakładzie zagospodarowania odpadów komunalnych technologii przetwarzania odpadów komunalnych.

Rozdział 7.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi

§ 27. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego, ponoszą też pełną odpowiedzialność za zachowanie tych zwierząt.

§ 28. Do obowiązków właścicieli utrzymujących zwierzęta domowe należy:

1) w odniesieniu do psów:

a) systematyczne szczepienie przeciwko wściekliźnie zgodnie z art.56 ust.2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz.U. z 2014r. poz.539 ze zm.), która nakłada obowiązek szczepienia psów w wieku powyżej trzech miesięcy i okazywanie na żądanie władz sanitarnych, weterynaryjnych, policyjnych, straży gminnej zaświadczenia o przeprowadzonym szczepieniu,

b) uzyskanie zezwolenia Wójta Gminy Szydłowo na utrzymywanie psa rasy uznawanej za agresywną zgodnie z treścią rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 kwietnia 2003r. w sprawie wykazu ras psów uznawanych za agresywne (Dz.U. Nr 77, poz. 687).

2) w odniesieniu do wszystkich zwierząt domowych:

a) stały i skuteczny dozór,

b) nie wprowadzanie zwierząt do obiektów użyteczności publicznej, z wyłączeniem obiektów przeznaczonych dla zwierząt, takich jak lecznice, wystawy itp., postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z pomocy psów przewodników,

c) nie wprowadzanie zwierząt domowych na tereny placów zabaw, piaskownic dla dzieci oraz na tereny objęte zakazem na podstawie odrębnych uchwał rady gminy;

d) zwolnienie zwierząt domowych z uwięzi dopuszczalne jest wyłącznie na terenach zielonych, w sytuacji, gdy właściciel ma możliwość sprawowania kontroli nad ich zachowaniem, nie dotyczy ono psów ras uznanych za agresywne,

e) zwolnienie przez właściciela nieruchomości psów ze smyczy na terenie nieruchomości może mieć miejsce w sytuacji, gdy nieruchomość jest ogrodzona w sposób uniemożliwiający jej opuszczenie przez psa i wykluczający samowolny dostęp osób trzecich, odpowiednio oznakowanej tabliczką ze stosownym ostrzeżeniem,

f) natychmiastowe usuwanie, przez właścicieli, zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta domowe w obiektach i na innych terenach przeznaczonych do użytku publicznego a w szczególności na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach, terenach zielonych, itp.; nieczystości te, umieszczone w szczelnych, nie ulegających szybkiemu rozkładowi torbach, mogą być deponowane w komunalnych urządzeniach do zbierania odpadów; postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z psów przewodników,

g) niedopuszczenie do zakłócania ciszy i spokoju przez zwierzęta domowe.

§ 29. Zwierzęta pozostawione bez opieki, wobec których nie zastosowano zabezpieczeń wyżej wymienionych, podlegają schwytaniu i dowiezieniu do schroniska dla bezdomnych zwierząt, z którym gmina ma podpisaną stosowną umowę.

§ 30. Właściciele, którzy w nienależyty sposób sprawują opiekę nad swoimi psami ponoszą koszty ich schwytania, dowozu do schroniska, utrzymania i ewentualnego leczenia.

§ 31. Osoby utrzymujące jako zwierzęta domowe gołębie są zobowiązane do utrzymywania gołębi w samodzielnych gołębnikach zlokalizowanych poza budynkiem mieszkalnym.

§ 32. Obowiązek unieszkodliwiania zwłok zwierzęcych należy do:

1) osób posiadających zwierzęta,

2) zarządcy drogi, gdy padłe zwierzę znajduje się na jezdni lub w obrębie pasa drogowego,

3) gminy w odniesieniu do pozostałych terenów.

Rozdział 8.
Wymagania w zakresie utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej

§ 33. 1. Zasady utrzymania zwierząt gospodarskich w celach hodowlanych i produkcyjnych na terenach budownictwa wielorodzinnego skoncentrowanego, budownictwa jednorodzinnego regulują przepisy zawarte w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej z dnia 7 października 1997r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle rolnicze i ich usytuowanie (Dz.U. Nr 132, poz. 877 ze zm.).

2. Osoby utrzymujące zwierzęta gospodarskie (bydło, konie, świnie) zobowiązane są do zachowania środków ostrożności gwarantujących bezpieczeństwo otoczenia, w szczególności przy ich wyprowadzaniu w miejsca publiczne należy je trzymać na odpowiedniej uwięzi.

3. Osoby prowadzące hodowlę zwierząt takich jak: drób, króliki itp. winny przestrzegać obowiązujące przepisy sanitarno - epidemiologiczne oraz zwierzęta te powinny być zabezpieczone przed wydostaniem się na sąsiednią posesję.

4. Utrzymywane zwierzęta nie mogą powodować uciążliwości takich jak: hałas i odory wobec innych osób zamieszkujących na sąsiednich nieruchomościach, wytwarzane podczas prowadzenia chowu lub hodowli, nieczystości będą gromadzone zgodnie z przepisami prawa budowlanego, a ich usuwanie nie będzie powodować zanieczyszczenia terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowych i podziemnych.

5. Właściciel lub użytkownik zwierząt gospodarskich wykorzystywanych do wykonywania usług przewozowych i rekreacyjnych zobowiązany jest do usuwania nieczystości pozostawionych po zwierzętach.

6. Nie wydziela się terenów, na których zakazuje się utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej na terenie gminy Szydłowo.

Rozdział 9.
Obiekty i obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania.

§ 34. 1. Obowiązkową deratyzację przeprowadza się, co najmniej jeden raz w roku, w okresie od 15 września do 31 października.

2. Deratyzacji podlegają obiekty na terenie gminy Szydłowo tj. budynki wielomieszkaniowe, gospodarcze, obiekty użyteczności publicznej, szkoły, obiekty przemysłowe, warsztaty, magazyny, oraz tam gdzie w wyniku produkcji żywnościowej wytwarza się odpady.

3. Obowiązek przeprowadzenia deratyzacji spoczywa na właścicielu nieruchomości.

4. Deratyzację powinny wykonywać specjalistyczne jednostki posiadające odpowiednie środki do jej wykonania i uprawnienia.

Rozdział 10.
Postanowienia końcowe

§ 35. 1. Przestrzeganie "Regulaminu" na terenie Gminy Szydłowo nadzorowane jest przez Wójta Gminy, który może upoważnić pracowników na podstawie imiennego upoważnienia do kontroli i egzekwowania przepisów niniejszego regulaminu.

2. Wójt Gminy w terminie do 30 czerwca każdego roku przedstawia Radzie Gminy Szydłowo informację o wykonaniu w roku ubiegłym zadań w zakresie utrzymania czystości i porządku w gminie wraz z wnioskami oraz ewentualnymi propozycjami nowelizacji "Regulaminu".

§ 36. Traci moc uchwała Nr XXVII/226/13 Rady Gminy Szydłowo dnia 14 sierpnia 2013r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Szydłowo.

§ 37. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Szydłowo.

§ 38. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.

Wiceprzewodniczący Rady Gminy


Jarosław Ramucki


Uzasadnienie

do uchwały Nr XVI/131/16 Rady Gminy Szydłowo z dnia 28 lipca 2016r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Szydłowo.

W związku z art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2016r. poz.250) - rada gminy, po zasięgnięciu opinii państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, uchwala regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy.

Szczegółowe wymogi regulaminu określone zostały w przepisie art.4 ust.2 ustawy.

Jednocześnie w świetle art.4 ust.3 ustawy rada gminy jest obowiązana dostosować regulamin do wojewódzkiego planu gospodarki odpadami.

Konieczność podjęcia przedkładanej uchwały wynika z przepisu art.11 ustawy nowelizującej, gdyż ustawodawca ograniczył moc obowiązującą dotychczasowych aktów prawa miejscowego wydanych na podstawie art.4 ustawy na okres na jaki zostały wydane jednak nie dłużej niż przez 18 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy nowelizującej.

Projekt uchwały został przekazany do zaopiniowania Państwowemu Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu w Pile.

Projekt uchwały został zaopiniowany pozytywnie.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00