Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Zachodniopomorskiego rok 2016 poz. 3280

Uchwała Nr XXVI/131/16 Rady Miejskiej w Polanowie

z dnia 28 czerwca 2016 r.

w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy Polanów

Na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości
i porządku w gminach (tj. Dz. U. z 2016r. poz. 250 ze zm.) oraz art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2016r., poz. 446 ze zm.),
po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Koszalinie,
Rada Miejska w Polanowie uchwala:

Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy Polanów

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy Polanów, zwany dalej Regulaminem określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie miasta
i gminy Polanów, dotyczące:

1. Wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:

1) prowadzenie selektywnego zbierania i odbierania lub przyjmowania przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych lub zapewnienie przyjmowania w inny sposób co najmniej takich odpadów komunalnych jak: przeterminowane leki i chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyte opony, odpady zielone oraz odpady budowlane i rozbiórkowe stanowiące odpady komunalne,

2) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,

3) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi.

2. Rodzaju i minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;

3. Częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego, które zostały wskazane w Rozdziale 4 niniejszego regulaminu;

4. Innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;

5. Obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;

6. Wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;

7. Wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

8. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

1) Nieczystościach ciekłych - rozumie się przez to ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych.

2) Stacjach zlewnych - rozumie się przez to instalacje i urządzenia zlokalizowane przy kolektorach sieci kanalizacyjnej lub przy oczyszczalniach ścieków służące do przyjmowania nieczystości ciekłych dowożonych pojazdami asenizacyjnymi z miejsc gromadzenia,

3) Właścicielach nieruchomości - rozumie się przez to także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomościami,

4) Zbiornikach bezodpływowych - rozumie się przez to instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstawania.

5) Nieruchomościach -należy przez to rozumieć, zgodnie zart.46§1 kodeksu cywilnego, części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności,

6) umowach -należy przez to rozumieć umowy, rozumiane zgodnie z treścią art. 6 ust. 1 ustawy, zawarte przez właścicieli nieruchomości z podmiotem uprawnionym,

7) Wojewódzkim Planie Gospodarki Odpadami, dalej WPGO -należy przez to rozumieć dokument przyjęty przez Sejmik Województwa Zachodniopomorskiego uchwałą nr XVI/218/12 z dnia 29 czerwca 2012r.,

8) Punkcie selektywnej zbiórki odpadów komunalnych - należy przez to rozumieć Gminny Punkt Zbierania Odpadów zlokalizowany w Polanowie przy ulicy Stawnej 2, do którego mieszkańcy mogą przekazywać odpady komunalne zbierane selektywnie,

9) odpadach komunalnych -należy przez to rozumieć odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2012r. o odpadach (Dz.U. z 2013r., poz. 21 z późn.zm.) ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych,

10) harmonogramie - należy prze to rozumieć harmonogram odbioru odpadów komunalnych z terenu gminy Polanów, uwzględniający zapisy Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Polanów dotyczące częstotliwości odbioru odpadów zależnej od rodzaju odpadów i miejsca ich wytwarzania,

11) Przedsiębiorcach -rozumie się przez to podmiot realizujący zadania w zakresie odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz prowadzący działalność z zakresie wymienionym w art. 7 ustawy, na którą konieczne jest uzyskanie zezwolenia,

12) Chowie zwierząt - rozumie się przez to wszelkie formy posiadania zwierząt gospodarskich bez względu na tytuł prawny oraz sposób ich utrzymywania i użytkowania,

13) Zwierzętach domowych -zgodnie z treścią art. 4 pkt 17 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o ochronie zwierząt (Dz.U. z 2013r., poz. 856) należy przez to rozumieć zwierzęta tradycyjnie przebywające wraz z człowiekiem w jego domu lub innym odpowiednim pomieszczeniu, utrzymywane przez człowieka w charakterze jego towarzysza,

14) Zwierzętach gospodarskich - określone w treści art. 2 pkt ustawy z dnia 29 czerwca 2007r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich (Dz.U. z 2007 r., Nr 133, poz. 921) zwierzęta utrzymywane w celach hodowlanych i produkcyjnych; 23)

15) Zwierzętach bezdomnych - zgodnie z art. 4 pkt 16 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (Dz.U. z 2013 r., poz. 856) należy rozumieć zwierzęta domowe lub gospodarskie, które uciekły, zabłąkały się lub zostały porzucone przez człowieka, a nie ma możliwości ustalenia ich właściciela lub innej osoby, pod której opieką trwale dotąd pozostawały.

Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku

§ 2. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie nieruchomości wynikające z ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz. U. z 2016r. poz. 250 ze zm.) zwanej dalej ustawą oraz zgodnie z zasadami określonymi w niniejszym Regulaminie, m.in. poprzez:

1) Zbieranie powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych w pojemnikach i/lub w workach na odpady komunalne w sposób opisany w niniejszym Regulaminie,

2) Prowadzenie selektywnego zbierania odpadów komunalnych, zgodnie z wymaganiami określonymi w niniejszym Regulaminie,

3) Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się wszystkich odpadów komunalnych powstałych na terenie nieruchomości w sposób systematyczny, gwarantujący zachowanie czystości i porządku na terenie nieruchomości.

§ 3. Ustala się następujące zasady selektywnego zbierania odpadów:

1) Odpady szklane (np. puste słoiki i butelki szklane po napojach, żywności i kosmetykach,
z wyłączeniem ceramiki i szkła okiennego lub samochodowego),

2) Tworzywa sztuczne (plastik), metale, wielomateriałowe (np. opakowania z tworzyw sztucznych, zabawki plastikowe, puste butelki plastikowe po napojach, kosmetykach, puste puszki aluminiowe lub stalowe, plastikowe opakowania po żywności, folie, torebki, metalowe zakrętki, folia aluminiowa, opakowania wielomateriałowe po mleku, sokach lub innych produktach, typu Tetra pak),

3) Papier i Tektura (inaczej makulatura np. gazety, czasopisma, kartony, opakowania
z papieru),

4) Odpady ulegające biodegradacji, w tym opakowaniowe ulegające biodegradacji
(m.in. odpady spożywcze i kuchenne)

5) Przeterminowane leki,

6) Zużyte akumulatory i baterie,

7) Meble i inne odpady wielkogabarytowe (m.in. dywany, wykładziny, meble, duże opakowania z tworzyw sztucznych bez zawartości beczki, skrzynki, wiadra, elementy stolarki, listwy deski, płyty wiórowe, drzwi),

8) Zużyty sprzęt elektryczny, elektroniczny (np. komputery, laptopy, radio budziki, kuchenki mikrofalowe, kuchenki elektryczne, telefony, lodówki)

9) Zużyte opony (np. od roweru, samochodu)

10) Budowlane i rozbiórkowe stanowiące odpady komunalne; czysty gruz

11) Popioły lotne z węgla,

12) Chemikalia, niebezpieczne (np. farby, rozpuszczalniki, oleje odpadowe, opakowania po aerozolach i domowych środkach dezynfekcji, świetlówki, żarówki, zużyte tonery, środki ochrony roślin i opakowania po nich, lampy fluorescencyjne i inne odpady zawierające rtęć, w tym świetlówki, termometry, przełączniki),

13) Zmieszane odpady komunalne.

§ 4. Uprzątanie przez właścicieli nieruchomości, niezwłocznie po opadach: śniegu, lodu, błota, z powierzchni chodników (od granicy nieruchomości do krawędzi chodnika), przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącej dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości a także nieruchomości, w tym z podwórzy, przejść, bram, itp., (przy czym należy to realizować w sposób niezakłócający ruchu pieszych i pojazdów); uprzątnięty śnieg, lód, błoto, należy złożyć na skraju chodnika, tak by mogły je sprzątnąć służby utrzymujące w stanie czystości jezdnię; właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do uprzątnięcia chodnika, na którym jest dopuszczalny płatny postój lub parkowanie samochodów.

§ 5. 1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami wyłącznie w miejscach dozwolonych, a więc:

1) Na terenie nieruchomości nie służącej do użytku publicznego tylko pod warunkiem, że powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji sanitarnej lub gromadzone w szczelnych zbiornikach bezodpływowych, w szczególności ścieki takie nie mogą być odprowadzane bezpośrednio do zbiorników wodnych lub do ziemi,

2) Na terenach służących do użytku publicznego tylko w miejscach do tego przygotowanych i specjalnie oznaczonych.

2. Naprawa pojazdów samochodowych poza warsztatami samochodowymi może odbywać się wyłącznie pod warunkiem:

1) nie zanieczyszczania środowiska i gromadzenia powstających odpadów w sposób umożliwiający ich usuniecie zgodnie z przepisami szczegółowymi,

2) że dotyczy drobnych napraw, np. wymiana kół, świec zapłonowych, żarówek, uzupełnianie płynów, regulacje.

Rozdział 3.
Rodzaje i minimalna pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.

§ 6. Właściciel w zamian za wniesioną opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi otrzymuje pojemnik i/lub worki na odpady: zmieszane komunalne, bioodpady; plastik, metale, wielomateriałowe; papier i tekturę.

§ 7. Przewiduje się następujące urządzenia do zbierania odpadów komunalnych na terenie gminy Polanów:

1) kosze uliczne o pojemności min. 10 l,

2) pojemniki na odpady zmieszane o pojemności min. 120 l,

3) worki na odpady zmieszane, biodegradowalne o pojemności min. 120 l

4) worki na odpady selektywne o pojemności min. 120 l, a do odpadów opakowaniowych
ze szkła min. 80l,

5) kontenery na odpady zmieszane i selektywne o pojemności min. 5m3

§ 8. Odpady komunalne zbierane selektywnie, należy gromadzić następująco:

1) Bioodpady będą składowane do worków/pojemników w kolorze brązowym lub zielonym.

2) Odpady zmieszane będą składowane do worków/pojemników w kolorze czarnym.

3) Odpady opakowaniowe: szkło, plastik, papier i tektura, metale - składane będą w odrębnych workach lub pojemnikach:

a) szkło - w kolorze biały,

b) papier, tektura - w kolorze niebieskim,

c) plastik, metale, wielomateriałowe - w kolorze żółtym.

§ 9. 1. Do gromadzenia odpadów komunalnych zmieszanych służą pojemniki i/lub
worki o pojemności min. 120 litrów.

2. Do gromadzenia odpadów komunalnych zmieszanych na drogach publicznych służą kosze uliczne o min. poj. 10 litrów.

3. Rozmieszczenie koszy ulicznych w pasach dróg publicznych, wzdłuż ciągów pieszych należy dostosować do intensywności i specyfiki ruchu pieszego; na przystankach komunikacji kosze uliczne należy lokalizować pod wiatą, a jeśli jej nie ma to w sąsiedztwie oznaczenia przystanku

4. Za stan sanitarny, techniczny i porządkowy koszty ulicznych odpowiada podmiot zobowiązany do ich ustawienia.

§ 10. Odpady komunalne należy gromadzić w workach, pojemnikach lub kontenerach
o minimalnej pojemności, uwzględniającej następujące normy:

1) dla budynków mieszkalnych 30l na mieszkańca, jednak, co najmniej jeden pojemnik min. 120 l na każdą nieruchomość; odpady segregowane można gromadzić w workach o pojemności, co najmniej 60l na każdy rodzaj odpadów;

2) dla szkół wszelkiego typu 3 l na każdego ucznia i pracownika;

3) dla żłobków i przedszkoli 3 l na każde dziecko i pracownika;

4) dla lokali handlowych 50 l na każde 10m2 powierzchni całkowitej, jednak, co najmniej jeden pojemnik 120 l na lokal;

5) dla punktów handlowych poza lokalem 50 l na każdego zatrudnionego, jednak, co najmniej jeden pojemnik 120 l na każdy punkt;

6) dla lokali gastronomicznych 20 l na jedno miejsce konsumpcyjne;

7) dla ulicznych punktów szybkiej konsumpcji, co najmniej jeden pojemnik 120 l;

8) dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych pojemnik 120 l na każdych 10 pracowników;

9) dla hoteli, pensjonatów, domów opieki 20 l na jedno łóżko;

10) dla ogródków działkowych 20 l na każdą działkę w okresie od 1 marca do 31 października każdego roku, i 5 l poza tym okresem;

11) w przypadku lokali handlowych i gastronomicznych, dla zapewnienia czystości wymagane jest również ustawienie na zewnątrz, poza lokalem, co najmniej jednego pojemnika na odpady o minimalnej pojemności 120 litrów;

§ 11. Mając na uwadze zróżnicowaną ilość i strukturę odpadów wytwarzanych przez mieszkańców w zależności od rodzaju zabudowy:

1) właściciele zabudowy zagrodowej ogrzewanej gazem mają obowiązek dysponować min. 20 l pojemnika na osobę;

2) właściciele zabudowy zagrodowej ogrzewanej paliwem stałym mają obowiązek dysponować min. 30 l pojemnika na osobę;

3) właściciele zabudowy jednorodzinnej ogrzewanej gazem mają obowiązek dysponować min. 30 l pojemnika na osobę;

4) właściciele zabudowy jednorodzinnej ogrzewanej paliwem stałym mają obowiązek dysponować min. 40 l pojemnika na osobę;

5) właściciele nieruchomości zamieszkałych na stałe położonych na ogródkach działkowych min. 40 l pojemnika na osobę;

6) właściciele zabudowy wielorodzinnej i budynków zamieszkania zbiorowego mają obowiązek dysponować min. 20 l pojemnika na osobę przy cyklu odbioru 1 raz na tydzień;

§ 12. 1. Pojemniki i worki na odpady komunalne należy ustawić w miejscu łatwo dostępnym dla użytkowników, w sposób nie powodujący uciążliwości i utrudnień dla mieszkańców nieruchomości, osób trzecich; w granicach nieruchomości, na równej i utwardzonym nawierzchni, zabezpieczonej przed zbieraniem się wody i błota. Miejsce ich usytuowania właściciel nieruchomości jest obowiązany utrzymać w czystości.

2. Koszty przygotowania i utrzymania miejsca pojemników i/lub worków ponosi właściciel nieruchomości.

3. W przypadku, gdy niemożliwe jest ustawienie pojemników na własnej nieruchomości dopuszcza się ich ustawienie na innej nieruchomości, położonej w niedalekim sąsiedztwie, wyłącznie za pisemną zgodą jej właściciela.

4. Pojemniki należy utrzymywać w stanie czystości zarówno zewnętrznej jak i wewnątrz.

5. Pojemnik nie powinien wydzielać nieprzyjemnych zapachów.

6. Pojemnik nie powinien być uszkodzony lub pozbawiony, np. pokrywy.

§ 13. Właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymywać pojemniki (w tym worki) na odpady w takim stanie sanitarnym i technicznym, aby korzystanie z nich mogło odbywać się bez przeszkód i nie powodować zagrożeń dla zdrowia użytkowników, a w szczególności ma obowiązek utrzymywać w czystości poprzez mycie i dezynfekowanie pojemników,
z częstotliwością zapewniającą ich odpowiedni stan sanitarny.

Rozdział 4.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych
z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego § 14. 1.Ustala się następujące zasady w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych:

1) Opróżnianie zbiorników bezodpływowych odbywa się na podstawie zamówienia właściciela nieruchomości, złożonego do podmiotu uprawnionego, z którym podpisał umowę; zamówienie musi być zrealizowane w okresie 2 dni od złożenia;

2) Częstotliwość opróżniania z osadów ściekowych zbiorników oczyszczalni przydomowych wynika z ich instrukcji eksploatacji;

3) Częstotliwość opróżniania z osadu zbiorników bezodpływowych:

2. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, nie dopuszczając do przepełnienia się urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych, gwarantując zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.

3. Właściciele nieruchomości, obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości co najmniej raz na 6 miesięcy (proporcjonalnie do zużycia wody), z zastrzeżeniem ust. 2.

4. Ustala się następujące zasady doboru objętości zbiorników bezodpływowych:

1) Właściciel nieruchomości nie mający możliwości włączenia jej do systemu kanalizacji sanitarnej, zapewnia utrzymanie czystości i porządku na jej terenie przez pobudowanie i dostosowanie wielkości zbiornika bezodpływowego do ilości osób stale lub czasowo przebywających na jej terenie, w taki sposób by jego opróżnianie było konieczne nie częściej niż raz w tygodniu bez dopuszczenia do przepełnienia - przyjmując zużycie wody według wodomierza lub jako równe 3 m3/osobę/miesiąc;

2) Dla innych obiektów nie wyposażonych w wodomierze przyjmuje się zużycie wody w następujących ilościach:

a) pralnie usługowe - 17,0 dm3/kg bielizny/dobę,

b) bary, restauracje, jadłodajnie - 3 m3/miejsce/miesiąc,

c) kawiarnie - 0,8 m3/miejsce/miesiąc,

d) sklepy spożywcze - 2,0 m3/zatrudnionego/miesiąc,

e) pozostałe sklepy - 0,9 m3/zatrudnionego/miesiąc,

f) apteki - 3,0 m3/zatrudnionego/miesiąc

g) przychodnie lekarskie - 0,5 m3/zatrudnionego/miesiąc,

h) zakłady fryzjerskie i kosmetyczne - 4,5 m3/zatrudnionego /miesiąc,

i) pozostałe zakłady usługowe - 0,45 m3/zatrudnionego/miesiąc,

j) zakłady produkcyjne:

k) bez natrysków - 0,45 m3/zatrudnionego/miesiąc,

l) z natryskami - 1,5 m3/zatrudnionego/miesiąc;

3) W przypadkach niewymienionych należy przyjąć normy zapisane w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 14 stycznia 2002 r. w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody. (Dz. U. z dnia 31 stycznia 2002 r. ze zm.)

5. Ustala się zasady rozmieszczania urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów i gromadzenia nieczystości płynnych:

1) podczas lokalizowania miejsc gromadzenia odpadów komunalnych należy uwzględniać przepisy Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690, z 2003 r. Nr 33, poz. 270 i z 2004 r. Nr 109, poz.1156);

2) Pojemniki do gromadzenia odpadów komunalnych i zbiorniki bezodpływowe muszą być eksploatowane zgodnie z ich przeznaczeniem, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa.

§ 15. Ustala się częstotliwość pozbywania się z terenu nieruchomości odpadów komunalnych:

1. Zmieszane odpady komunalne oraz bioodpady stanowiące odpady komunalne:

1) zabudowa jednorodzinna - raz na 2 tygodnie

2) zabudowa wielolokalowa - raz na tydzień

3) zabudowa niezamieszkała, na której powstają odpady komunalne - raz na 2 tygodnie

2. Opakowania ze szkła:

1) zabudowa jednorodzinna - raz w miesiącu

2) zabudowa wielolokalowa - raz na 4 tygodnie

3) zabudowa niezamieszkała, na której powstają odpady komunalne - raz na 4 tygodnie

3. Papier i tektura:

1) zabudowa jednorodzinna - raz w miesiącu

2) zabudowa wielolokalowa- raz na 4 tygodnie

3) zabudowa niezamieszkała, na której powstają odpady komunalne - raz na 4 tygodnie

4. Tworzywa sztuczne (plastiki), metale, wielomateriałowe:

1) zabudowa jednorodzinna - raz w miesiącu

2) zabudowa wielolokalowa - raz na 4 tygodnie
(a w okresie od czerwca do lipca raz na dwa tygodnie)

3) zabudowa niezamieszkała, na której powstają odpady komunalne - raz na 4 tygodnie

5. Meble i inne odpady wielkogabarytowe:

1) zabudowa jednorodzinna - dwa razy w roku

2) zabudowa wielolokalowa - dwa razy w roku

§ 16. Ustala się sposób pozbywania się z terenu nieruchomości odpadów komunalnych:

1) Od właścicieli nieruchomości są odbierane następujące frakcje selektywnie zebranych odpadów komunalnych:

a) Odpady szklane,

b) Tworzywa sztuczne (plastik), metale, wielomateriałowe,

c) Papier i tektura,

d) Zmieszane odpady komunalne oraz bioodpady stanowiące odpady komunalne,

e) Meble i inne odpady wielkogabarytowe;

2) Pozostałe, niżej wskazane odpady komunalne zebrane w sposób selektywny właściciele nieruchomości są zobowiązani dostarczać na bieżąco do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych:

a) Przeterminowane leki,

b) Zużyte akumulatory i baterie,

c) Zużyty sprzęt elektryczny, elektroniczny,

d) Zużyte opony,

e) Odpady budowlane i rozbiórkowe,

f) Popioły lotne z węgla,

g) Chemikalia, niebezpieczne.

3) Odpady ulegające biodegradacji, stanowiące odpady komunalne - właściciele nieruchomości mogą korzystać z przydomowego kompostownika z przeznaczeniem kompostu na potrzeby własne oraz z zachowaniem odpowiednich warunków sanitarnych i w sposób niestwarzający uciążliwości dla otoczenia. Właściciel nieruchomości, w takim przypadku może zarejestrować kompostownik w gminie, w Referacie Ochrony Środowiska.

4) Meble i inne odpady wielkogabarytowe należy wystawiać przed nieruchomością
w miejscu widocznym zgodnie z harmonogramem, bez umieszczania tych odpadów w workach czy pojemnikach.

5) Odpady niebezpieczne, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt rtv, agd należy gromadzić, w taki sposób aby uniemożliwić lub ograniczyć dostęp osób trzecich; Odpadów tych należy się pozbywać na bieżąco poprzez dostarczenie ich do Punku Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych.

6) Odpady budowlano-remontowe, rozbiórkowe które powstały w wyniku prowadzenia drobnych robót nie wymagających pozwolenia na budowę ani zgłoszenia zamiaru prowadzenia robót do starosty, dostarcza się do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych.

7) Przeterminowane leki należy przekazać do specjalistycznych pojemników znajdujących się w aptekach na terenie Gminy Polanów lub w Zakładzie Opieki Zdrowotnej lub dostarczyć do Punku Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych.

8) Zużyte baterie i akumulatory i przekazywać je do specjalistycznych pojemników znajdujących się w Urzędzie Miejskim w Polanowie lub dostarczyć do Punku Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych.

9) Niezniszczoną Odzież i tekstylia można gromadzić w pojemnikach podstawionych na terenie gminy Polanów.

10) Zabrania się wrzucania do pojemników i worków gorącego popiołu.

11) Opróżnione opakowania należy, jeśli rodzaj materiału na to pozwala, trwale zgnieść przed złożeniem do worka, z odpadów posiadających zakrętki należy je odkręcić; można je ponownie nakręcić po zgnieceniu, tak aby zachowały zmniejszoną objętość.

12) Wszelkie frakcje odpadów komunalnych określone w § 16 pkt.1, których przekazanie przedsiębiorcy w terminie określonym w harmonogramie wywozu odpadów komunalnych,
było niemożliwe, należy dostarczyć na własny koszt do Punku Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych.

13) Przekazywanie przedsiębiorcy zgromadzonych odpadów komunalnych odbywa się
w terminach wynikających z przyjętego harmonogramem wywozu odpadów komunalnych
jak i na zasadach wynikających z niniejszego Regulaminu.

14) Odbiór odpadów komunalnych znajdujących się w workach i/lub pojemnikach nastąpi tylko w przypadku wystawienia tych odpadów w workach i/lub pojemnikach oznaczonych przez przedsiębiorcę, a wcześniej dostarczonych właścicielowi nieruchomości.

15) Pozbywanie się odpadów komunalnych przez właścicieli nieruchomości odbywa się poprzez ich umieszczenie w odpowiednich pojemnikach i/lub zamkniętych workach, uniemożliwiając wydostanie się odpadów pod wpływem wiatru, deszczu i innych czynników zewnętrznych.

16) Właściciel nieruchomości obowiązany jest udostępnić pojemniki oraz worki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, na czas odbierania tych odpadów, poprzez ich wystawienie poza teren nieruchomości, w miejsce widoczne i umożliwiające swobodny do nich dojazd,

17) Właściciel nieruchomości wystawiając w dniu wywozu worek lub worki z odpadami komunalnym otrzymuje od przedsiębiorcy w dniu odbioru tych odpadów, ilość worków nowych, równą ilości worków odebranych,

18) W trakcie roku mogą być organizowane zbiórki wskazanych w § 16 pkt. 1
odpadów komunalnych, o czym właściciele zostaną powiadomieni; informacja o planowanych zbiórkach będzie udostępniana opinii publicznej na stronie internetowej urzędu miejskiego
w Polanowie,

19) Odpady komunalne odebrane z terenu nieruchomości przez przedsiębiorcę zostają zagospodarowane w sposób określony w odrębnych przepisach.

Rozdział 5.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

§ 17. Właściciele nieruchomości powinni kierować się zasadami zamierzającymi do ograniczenia ilości powstawania odpadów komunalnych poprzez:

1) Świadomy wybór produktów, pod kątem ilości i zawartości,

2) Wielokrotnie używanie produktów i opakowań,

3) Unikanie produktów, które z pewnością trafią na składowisko, czyli nienadających się do recyklingu, kompostowania,

4) Unikanie produktów nadmiernie opakowaniowych.

Rozdział 6.
Obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę
przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

§ 18. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego, ponoszą też pełną odpowiedzialność za zachowanie tych zwierząt.

§ 19. Do obowiązków właścicieli utrzymujących zwierzęta domowe należy:

1) w odniesieniu do psów - w miejscu publicznym psy należy prowadzić na uwięzi oraz w razie potrzeby z nałożonym kagańcem.

2) w odniesieniu do wszystkich zwierząt domowych - zwolnienie zwierząt domowych z uwięzi dopuszczalne jest wyłącznie na terenach zielonych, w sytuacji, gdy właściciel ma możliwość sprawowania kontroli nad ich zachowaniem, nie dotyczy ono psów ras uznanych za agresywne;

3) natychmiastowe usuwanie, przez właścicieli, zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta domowe w obiektach i na innych terenach przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach, terenach zielonych, itp.; nieczystości te, mogą być deponowane w komunalnych urządzeniach do zbierania odpadów; postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych , korzystających z psów przewodników,

4) niedopuszczanie do zakłócania ciszy i spokoju przez zwierzęta domowe;

5) hodowcy zwierząt domowych zobowiązani są spełniać wymogi ustanowione dla hodujących zwierzęta gospodarskie na obszarach wyłączonych spod zabudowy,

6) postanowienia niniejszego paragrafu dotyczą także zwierząt nieudomowionych, utrzymywanych w charakterze zwierząt domowych.

§ 20. Obowiązki określone w § 19 nie dotyczą osób utrzymujących zwierzęta wykorzystywane do celów specjalnych tzn. których profesjonalna tresura oraz używanie odbywa się na podstawie odrębnych przepisów, regulujących szczegółowe zasady działania jednostek Polskich Sił Zbrojnych, Policji, Straży Granicznej i innych formacji podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji, służb kontroli celnej, ratownictwa, Straży Miejskiej oraz regulujących zasady szkolenia i wykorzystania psów - przewodników osób ociemniałych.

§ 21. Zasady postępowania z bezdomnymi zwierzętami na terenie gminy reguluje odrębna uchwała Rady Miejskiej w Polanowie w sprawie uchwalenia "Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Polanów".

Rozdział 7.
Wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach
lub w poszczególnych nieruchomościach

§ 22. 1. Utrzymywanie zwierząt gospodarskich jest zabronione na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, oznaczonych w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, jako takie.

2. Zakaz utrzymywania zwierząt gospodarskich dotyczy także zwartych terenów, zajętych przez budownictwo wielorodzinne, jednorodzinne, instytucje użyteczności publicznej, centra handlowe, hotele, strefy przemysłowe, ogrody działkowe.

3. Na pozostałych terenach wyłączonych z produkcji rolnej, dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich pod następującymi warunkami:

1) posiadania budynków gospodarskich przeznaczonych do hodowli zwierząt spełniających wymogi ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 z późn. zm.),

2) wszelka uciążliwość hodowli dla środowiska w tym emisje będące jej skutkiem zostaną ograniczone do obszaru nieruchomości, na której jest prowadzona.

4. Prowadzący chów zwierząt gospodarskich na terenach wymienionych w ust 3, zobowiązani są przestrzegać zapisów niniejszego Regulaminu, a ponadto:

1) przestrzegać przepisów sanitarno- epidemiologicznych,

2) przeprowadzać deratyzację pomieszczeń, w których prowadzona jest hodowla zwierząt, dwa razy do roku wiosną i jesienią, realizowaną przez podmiot uprawniony;

§ 23. Właściciele zwierząt gospodarskich wykorzystywanych podczas sezonu letniego mają obowiązek usuwania odchodów zwierzęcych, pozostałości karmy lub ściółki pozostawionych na ulicach, placach i innych miejscach publicznych.

Rozdział 8.
Wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów
jej przeprowadzania.

§ 24. Właściciele nieruchomości zabudowanej zobowiązani są do przeprowadzania, co najmniej raz w roku w terminie do 31 grudnia każdego roku deratyzacji na terenie nieruchomości. Obowiązek ten, w odniesieniu do właścicieli budynków jednorodzinnych, może być realizowany w miarę potrzeb jednak nie rzadziej niż raz na trzy lata, w terminie do 31 grudnia danego roku.

§ 25. W przypadku wystąpienia populacji gryzoni, stwarzającej zagrożenie sanitarne, Burmistrz Polanowa określi, w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym, obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz, poprzez zarządzenie, termin jej przeprowadzenia.

§ 26. W przypadku terenów użyteczności publicznej obowiązek wymieniony w § 25 spoczywa na Gminie Polanów.

Rozdział 9.
Postanowienia końcowe

§ 27. 1. Nadzór nad realizacją obowiązków wynikających z niniejszego Regulaminu sprawuje Burmistrz Polanowa poprzez działania funkcjonariuszy Straży Miejskiej oraz uprawnionych pracowników Urzędu Miejskiego w Polanowie.

2. Postępowanie w sprawach, o których mowa w ust. 1, toczy się według przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.

3. Wszelkie nieprawidłowości dotyczące stanu czystości i porządku na terenie gminy Polanów można zgłaszać do Zakładu Usług Komunalnych, Tel. 94 31 88 206 oraz na adres poczty elektronicznej: mailto:zuk@polanow.pl, Urzędu Miejskiego w Polanowie , Tel. 94 34 80 633 oraz na adres poczty elektronicznej: um@polanow.eu lub Straży Miejskiej, Tel. 94 34 80 741

4. Urząd Miejski w Polanowie będzie inicjował działania, jak również będzie popierał inicjatywy mieszkańców mające na celu poprawę czystości i porządku oraz należytego stanu sanitarno-higienicznego i estetycznego miasta i gminy.

§ 28. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Polanowa.

§ 29. Tracą moc:

1) Uchwała Nr XXIII/190/12 Rady Miejskiej w Polanowie z dnia 29 listopada 2012r. w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy Polanów,

2) Uchwała Nr XXIV/214/12 Rady Miejskiej w Polanowie z dnia 20 grudnia 2012r. zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy Polanów,

3) Uchwała Nr XXVI/228/13 Rady Miejskiej w Polanowie z dnia 28 marca 2013r. zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy Polanów.

§ 30. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.

Przewodniczący Rady


Józef Wilk

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00