Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 251
Wersja aktualna od 2016-12-29
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 251
Wersja aktualna od 2016-12-29
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 181
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 29 grudnia 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 80/2012

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 29 stycznia 2012 r. na samolocie Embraer E170-100, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T3 – Podwozie i ogumienie”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

W dniu 29.01.2012 r. samolot typu EMBRAER E170-100 wykonywał lot na trasie OTP – WAW. Na pokładzie samolotu znajdowało się 57 pasażerów, 2 pilotów i 2 osoby personelu pokładowego. Rejs rozpoczął się o godzinie 12.52 UTC. Podczas podejścia do lądowania na lotnisku w Warszawie, na wysokości RA=1800[ft] po przestawieniu dźwigni wypuszczania podwozia w pozycje DOWN pojawił się komunikat „LG LEVER DISAG” (Landing Gear Lever Disagree) – nie wysunęła się prawa goleń podwozia głównego. Załoga podjęła decyzję o przerwaniu podejścia do lądowania na wysokości RA=1575[ft]. Po około 4 sekundach od momentu przestawienia dźwigni wypuszczania podwozia w pozycję DOWN wysunęła się prawa goleń podwozia. Powiadomiono kontrolę ATC o zaistniałej sytuacji. Załoga wykonała powtórne podejście do lądowania z wysuniętym podwoziem. Kapitan nie deklarował sytuacji EMERGENCY, a lądowanie nastąpiło o godzinie 14.41 UTC. Po lądowaniu samolot został skierowany do służb technicznych celem usunięcia usterki. Obsługa techniczna wykonała „LANDING GEAR EXTENSION TEST” zgodnie z dokumentem AMM 32-33-00 i AMM 32-34-00, oraz „LANDING GEAR UPLOCK ROLLER JAMMED TEST” zgodnie z dokumentem AMM 3200-03. Wyniki obu testów były pozytywne, samolot został przywrócony do eksploatacji w dniu 30.01.2012 r. Podczas prowadzonego badania incydentu, Dział Bezpieczeństwa Lotniczego stwierdził, że podobna usterka wystąpiła w dniu 31.01.2012 r. w rejsie BUD-WAW. Tym razem lewa goleń podwozia głównego wyszła z 5-sekundowym opóźnieniem. Kapitan znając poprzedni przypadek odczekał 5 sekund i nie było konieczności przerywania podejścia. Po lądowaniu w Warszawie samolot ponownie został przekazany obsłudze technicznej, która wykonała smarowanie elementów mechanizmu wypuszczania podwozia obu goleni podwozia głównego zgodnie z dokumentem AMM 32-00-03-600-803A. Wykonano również „LANDING GEAR EXTENSION AND RETRACTION TEST” zgodnie z dokumentami AMM 32-33-00-05 i AMM 32-34-00-05, wynik testów satysfakcjonujący. Samolot został przywrócony do eksploatacji w dniu 01.02.2012 r. Usterka nie powtórzyła się.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Przyczyną opóźnionego wysunięcia się podwozia było nierównomierne wysunięcie się w pierwszym przypadku prawej, a w drugim przypadku lewej goleni podwozia głównego, na skutek zwiększenia oporu na mechanizmie UPLOCK ROLLER na lewej i prawej goleni podwozia.

Zastosowane środki profilaktyczne:

Działania podjęte przez Użytkownika.

1) opracować biuletyn informacyjny dla floty ERJ 170 dotyczący niniejszego zdarzenia;

2) przekazać raport z przeprowadzonego badania do organizacji obsługowej do wykorzystania podczas okresowych szkoleń personelu technicznego.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00