Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 91
Wersja aktualna od 2016-10-20
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 91
Wersja aktualna od 2016-10-20
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 37
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 20 października 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2517/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 20 września 2016 r. na samolocie Embraer 170-200, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H4 – Błędy proceduralne”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Załoga samolotu otrzymała od kontrolera ruchu lotniczego zgodę na kołowanie do drogi startowej 35R drogami Y, U i F do punktu oczekiwania przed drogą startową 35L. W momencie zbliżania się do punktu oczekiwania przed drogą startową 35L załoga otrzymała polecenie nawiązania łączności z kontrolą Tower. Z powodu trudności wynikających z przerw w transmisji załoga skupiła się na próbach nawiązania dwustronnej łączności i, nie zatrzymując się w punkcie oczekiwania, wkołowała na drogę startową 35L. Podczas przecinania drogi startowej 35L załoga była przekonana, że jest ona zajęta przez prace budowlane zgodnie z informacją umieszczoną w NOTAM. Po zakończonym rejsie załoga złożyła raport ASR.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Błąd ludzki polegający na skupieniu uwagi obu pilotów na nawiązaniu łączności radiowej z kontrolerem ruchu lotniczego i zaniedbaniu nadzoru nad zgodnością wykonywanej procedury kołowania z otrzymanym zezwoleniem.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Działania profilaktyczne podjęte przez użytkownika:

– Zdarzenie zostało zarejestrowane w bazie SMS operatora. Dokonano klasyfikacji zgodnie z przyjętymi kryteriami. W związku z tym, zdarzenie zostanie ujęte we wskaźnikach bezpieczeństwa lotniczego, które są monitorowane zgodnie z zasadami opisanymi w „Podręczniku zarządzania bezpieczeństwem lotniczym”.

– Po przeanalizowaniu dostępnej dokumentacji oraz ocenie pracy załogi nie sformułowano zaleceń w stosunku do załogi, ale z uwagi na powagę zdarzenia materiał z jego badania posłuży jako materiał dydaktyczny do okresowych szkoleń pilotów.

wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych

Maciej Kozłowski

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00