Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2011-05-20

Regulamin wynagradzania w firmie

Przepisy określają dokładnie, kiedy w firmie powinien istnieć regulamin wynagradzania. Nie zawsze jest on bowiem obowiązkowy. Powinni go mieć ci pracodawcy, którzy zatrudniają co najmniej dwudziestu pracowników, nieobjętych zakładowym ani ponadzakładowym układem zbiorowym pracy. Wprowadzenie regulaminu wynagradzania wiąże się z zachowaniem odpowiedniej procedury, obejmującej przede wszystkim obowiązek konsultacji związkowej. W kolejnym "Temacie na zamówienie" podpowiadamy, jak sprawnie wprowadzić w firmie regulamin wynagradzania.

PRZEMYSŁAW MAŃKO

Stan prawny na 10 maja 2011 r.

Wydanie regulaminu wynagradzania

Kodeks pracy przewiduje, że obowiązek utworzenia regulaminu wynagradzania spoczywa bezpośrednio na pracodawcy zatrudniającym co najmniej dwudziestu pracowników, pod warunkiem że nie są oni objęci zakładowym ani ponadzakładowym układem zbiorowym pracy. Regulamin wynagradzania obowiązuje do czasu objęcia pracowników zakładowym lub ponadzakładowym układem zbiorowym pracy, pod warunkiem że ustalają one warunki wynagrodzenia za pracę oraz przyznawania innych świadczeń związanych z pracą w zakresie i w sposób umożliwiający określenie na jego podstawie indywidualnych warunków umów o pracę. A zatem, pracodawca powinien wprowadzić regulamin wynagradzania, pomimo objęcia pracowników zakładowym lub ponadzakładowym układem zbiorowym pracy, jeżeli:

w układ ten określa zasady wynagradzania i przyznawania pracownikom innych świadczeń związanych z pracą tylko w sposób ogólny,

w określona grupa pracowników nie została objęta tym układem.

PRZYKŁAD

Spółka z o.o. zatrudnia ponad 100 pracowników. Spośród całej kadry, 32 pracowników działu technicznego nie jest objętych zakładowym układem zbiorowym obowiązującym w firmie. W tej sytuacji spółka powinna wprowadzić również regulamin wynagradzania.

Regulamin wynagradzania ma niejako zastępczy charakter wobec układu zbiorowego pracy. Reguluje on bowiem zasady wynagradzania tych pracowników, których sytuacji w zakresie wynagrodzeń nie określa układ zbiorowy pracy. W jednej firmie może zatem jednocześnie funkcjonować regulamin wynagradzania i układ zbiorowy pracy - pod warunkiem, że nie regulują sytuacji tych samych pracowników.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00