Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

TEMATY:
TEMATY:
Data publikacji: 2022-02-01

Portale zmuszone do szanowania praw internautów

Katarzyna Szymielewicz: Nowe rozporządzenie unijne, Digital Services Act, zakaże platformom internetowym wyłudzania zgody użytkowników na ich śledzenie

Katarzyna Szymielewicz, prezeska Fundacji Panoptykon

Katarzyna Szymielewicz, prezeska Fundacji Panoptykon

Parlament Europejski przegłosował Digital Services Act (DSA), czyli rozporządzenie, które ma określić na nowo prawa użytkowników w internecie. Co dla pani jest najważniejsze w tej regulacji?

Wyraźny zakaz wyłudzania zgody na reklamę śledzącą użytkowników. DSA, w wersji przegłosowanej przez PE, zakazuje tego typu złośliwych praktyk, które znamy z komercyjnych serwisów internetowych. Mają za zadanie nakłonić nas, użytkowników, do podjęcia działań, które wcale nie są dla nas korzystne. A za to opłacają się samym serwisom i reklamodawcom.

Czyli?

Weźmy pop-upy, które atakują nas, gdy chcemy wejść na stronę internetową. Są tak zaprojektowane, że większość ludzi odgania się od nich, klikając w pole „zgadzam się”, choć tak naprawdę nie wiedzą nawet, na co się godzą. Ale serwisom internetowym to wystarcza: interpretują owo zirytowane kliknięcie jako zgodę na śledzenie przez dziesiątki czy nawet setki zewnętrznych firm, po to, by dostosować przekaz reklamowy. Chcę podkreślić, że w tym polowaniu na kliknięcie użytkownika nie chodzi o wyłudzenie zgody na reklamę serwowaną przez stronę, na której wyświetla się pop-up. To byłby o wiele mniejszy problem. Stawką jest możliwość śledzenia nas przez setki nieznanych nam firm, które później spekulują naszymi danymi na giełdach reklamowych. Nowe regulacje uderzą więc nie tyle w same serwisy internetowe, co w tych wszystkich spekulantów i pośredników z branży reklamy digitalowej. Z tymi firmami nie tylko nie mamy żadnych bezpośrednich relacji - najczęściej nie wiemy nawet o ich istnieniu!

Zobacz także
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00