Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 1 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.493.2023.1.KK

Prawo do zastosowania 0% stawki podatku dla dostawy ługu sodowego na rzecz armatora i na rzecz pośrednika.

Interpretacja indywidualna  – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie:

-prawa do zastosowania 0% stawki podatku dla dostawy ługu sodowego na rzecz armatora – jest prawidłowe,

-prawa do zastosowania 0% stawki podatku dla dostawy ługu sodowego na rzecz pośrednika – jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

-prawa do zastosowania 0% stawki podatku dla dostawy ługu sodowego na rzecz armatora,

-prawa do zastosowania 0% stawki podatku dla dostawy ługu sodowego na rzecz pośrednika.

Opis zdarzenia przyszłego

Zamierzacie Państwo dostarczać wodorotlenek sodu w roztworze (ług sodowy) służący bezpośrednio zaopatrzeniu statków używanych do żeglugi na pełnym morzu, dla celów gospodarczych. Produkt dostarczany będzie do (...). Ług sodowy będzie zużywany na potrzeby statku podczas jego postoju w porcie, przede wszystkim do odsiarczania i neutralizacji odpadów oraz czyszczenia kondensatorów, co ma na celu redukcję zanieczyszczeń trafiających ze statku do środowiska. Dostarczany produkt ma zapewnić prawidłową eksploatację statków, będzie zużywany wyłącznie na statku i nie będzie dalej odsprzedawany na inne cele.

Planujecie Państwo sprzedawać ług sodowy zarówno właścicielom statków (armatorom), jak i pośrednikom dostarczającym produkt bezpośrednio na statki. Dostawa będzie odbywała się bezpośrednio z magazynów Spółki na statki znajdujące się w (...). Zamierzacie Państwo prowadzić dokumentację, o której mowa w art. 83 ust. 2 ustawy o VAT, z której jednoznacznie wynikać będzie, że wskazane przez Spółkę usługi zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. a) ustawy o VAT.

Dokumenty, które Spółka zakłada gromadzić to m.in:

- potwierdzenie dokonania transakcji dostawy towarów na statek (listy przewozowe podpisane przez odbiorcę),

- zamówienia/zlecenia, w których wskazano, że dostawa towarów ma służyć wyłącznie bezpośrednio zaopatrzeniu statków używanych do żeglugi na pełnym morzu dla celów gospodarczych i nie podlega odsprzedaży na inne cele,

- oświadczenie podpisane przez kapitana lub przedstawiciela armatora opatrzone pieczęcią identyfikującą statek o następującej treści: „Działając w imieniu i na rzecz armatora oświadczam, że zakupione towary przeznaczone są bezpośrednio do zaopatrzenia statku sklasyfikowanego, jako jednostka pływająca pełnomorska zarejestrowanego (tutaj odpowiednie dane statku)”.

Pytania

1. Czy na podstawie ­­­zgromadzonych dokumentów, Spółka, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. a) i ust. 2 ustawy o VAT, ma prawo do zastosowania stawki 0% dla dostaw ługu sodowego, dokonanych na rzecz armatora, prowadzącego żeglugę na pełnym morzu, gdy przedmiot dostawy służy bezpośrednio zaopatrzeniu statku w zakresie wskazanym w opisie zdarzenia przyszłego?

2. Czy na podstawie zgromadzonych dokumentów, Spółka, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. a) i ust. 2 ustawy o VAT, ma prawo do zastosowania stawki 0% dla dostaw ługu sodowego, dokonanych na rzecz pośrednika dostarczającego towar wprost na statek, gdy przedmiot dostawy służy bezpośrednio zaopatrzeniu tego statku w zakresie wskazanym w opisie zdarzenia przyszłego i nie podlega dalszej odsprzedaży?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Spółki, w obu przypadkach ma ona prawo do zastosowania stawki 0% podatku VAT dla planowanych dostaw wodorotlenku sodu w roztworze (ług sodowy) służącego bezpośrednio zaopatrzeniu statków używanych do żeglugi na pełnym morzu, dla celów gospodarczych, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. a) ustawy o VAT po spełnieniu wymogów dokumentacyjnych wskazanych w art. 83 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. a) ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków używanych do żeglugi na pełnym morzu oraz przewożących pasażerów za opłatą lub używanych dla celów gospodarczych, przemysłowych lub do połowów. Warunkiem do zastosowania stawki 0% jest prowadzenie przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie będzie wynikało, że czynności zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tych przepisach.

Wobec braku urzędowego wzoru, dokumentacja, którą zamierza gromadzić Spółka będzie miała rangę dowodów wiarygodnych i potwierdzających faktyczne dokonanie transakcji. Bezsprzecznie potwierdzeniem dostawy towarów będą:

- listy przewozowe,

- zlecenia, w których odbiorcy zapewnią, że odebrane towary będą służyć wyłącznie bezpośrednio zaopatrzeniu statków używanych do żeglugi na pełnym morzu dla celów gospodarczych i nie będą podlegały odsprzedaży na inne cele,

- oświadczenie podpisane przez kapitana lub przedstawiciela armatora opatrzone pieczęcią identyfikującą statek, że zakupione towary przeznaczone są bezpośrednio do zaopatrzenia statku sklasyfikowanego, jako jednostka pływająca pełnomorska z podaniem odpowiednich danych tego statku.

Zdaniem Spółki, kryterium wystarczającym do spełnienia wymogów art. 83 ust. 2 ustawy  o VAT, będzie posiadanie dokumentacji opisanej we wniosku. Pozyskiwana dokumentacja nie będzie budziła wątpliwości i w pełni będzie potwierdzać, że sprzedawany wodorotlenek sodu w roztworze na rzecz armatora lub pośrednika służy bezpośrednio zaopatrzeniu statków i nie podlega dalszej odsprzedaży.

Tak zgromadzona dokumentacja zapewni Spółce prawo do zastosowania 0% stawki VAT, niezależnie od tego, kto będzie odbiorcą towarów – armator czy pośrednik dostarczający towar bezpośrednio na statek. Decydującą przesłanką do zastosowania stawki 0% będzie bowiem to, że dostawa towarów odbywać się będzie bezpośrednio z magazynów Spółki na pokład statków, które używane będą do żeglugi na pełnym morzu dla celów gospodarczych.

Jednocześnie należy podkreślić, że przepisy art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. a) stanowią implementację do krajowego porządku prawnego przepisów art. 148 pkt a) dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Stosownie do przepisów Dyrektywy, Państwa członkowskie zwalniają dostawy towarów w celu zaopatrzenia w paliwo i zaopatrzenia ogólnego jednostek pływających przeznaczonych do żeglugi na pełnym morzu i przewożących odpłatnie pasażerów lub używanych do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów, jak również statków ratowniczych i udzielających pomocy na morzu oraz jednostek pływających przeznaczonych do rybołówstwa przybrzeżnego, z wyłączeniem, w przypadku tych ostatnich, dostaw prowiantu na pokład. W rezultacie warunki oraz zasady stosowania stawki podatku w wysokości 0% w odniesieniu do czynności wymienionych w art. 83 ust. 10 lit. a) ustawy  o VAT, są bezpośrednią konsekwencją obowiązujących przepisów prawa wspólnotowego. To, czy dostawa realizowana jest na rzecz armatora czy pośrednika nie ma tu znaczenia. Najważniejsze jest przeznaczenie towaru. Sprzedawany przez (...) ług sodowy będzie służył bezpośrednio zaopatrzeniu – znajdujących się w (...) – statków używanych do żeglugi na pełnym morzu, dla celów gospodarczych.

Podsumowując, Spółka będzie uprawniona do zastosowania stawki 0% na mocy art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. a) ustawy o VAT, jeżeli z posiadanej dokumentacji wynikać będzie, że dostarczany towar służy bezpośrednio zaopatrzeniu statków, przy czym nie jest istotne, czy dostawa taka realizowana jest bezpośrednio na rzecz armatora, czy też dla pośrednika, który dostarczy towar bezpośrednio z magazynów Spółki na statek. Tym bardziej, że Spółka jest  w stanie wykazać, że towary są przeznaczone dla jednostki opisanej w katalogu zawartym  w art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. a) ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest:

-prawidłowe w zakresie prawa do zastosowania 0% stawki podatku dla dostawy ługu sodowego na rzecz armatora,

-nieprawidłowe w zakresie prawa do zastosowania 0% stawki podatku dla dostawy ługu sodowego na rzecz pośrednika.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z opisu sprawy wynika, że zamierzacie Państwo dostarczać wodorotlenek sodu w roztworze (ług sodowy) służący bezpośrednio zaopatrzeniu statków używanych do żeglugi na pełnym morzu, dla celów gospodarczych. Produkt dostarczany będzie do (...). Ług sodowy będzie zużywany na potrzeby statku podczas jego postoju w porcie, przede wszystkim do odsiarczania i neutralizacji odpadów oraz czyszczenia kondensatorów, co ma na celu redukcję zanieczyszczeń trafiających ze statku do środowiska. Dostarczany produkt ma zapewnić prawidłową eksploatację statków, będzie zużywany wyłącznie na statku i nie będzie dalej odsprzedawany na inne cele.

Planujecie Państwo sprzedawać ług sodowy zarówno właścicielom statków (armatorom), jak i pośrednikom dostarczającym produkt bezpośrednio na statki. Dostawa będzie odbywała się bezpośrednio z magazynów Spółki na statki znajdujące się w (...). Zamierzacie Państwo prowadzić dokumentację, o której mowa w art. 83 ust. 2 ustawy,  z której jednoznacznie wynikać będzie, że wskazane przez Spółkę usługi zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. a) ustawy.

Dokumenty, które Spółka zakłada gromadzić to m.in:

- potwierdzenie dokonania transakcji dostawy towarów na statek (listy przewozowe podpisane przez odbiorcę),

- zamówienia/zlecenia, w których wskazano, że dostawa towarów ma służyć wyłącznie bezpośrednio zaopatrzeniu statków używanych do żeglugi na pełnym morzu dla celów gospodarczych i nie podlega odsprzedaży na inne cele,

- oświadczenie podpisane przez kapitana lub przedstawiciela armatora opatrzone pieczęcią identyfikującą statek o następującej treści: „Działając w imieniu i na rzecz armatora oświadczam, że zakupione towary przeznaczone są bezpośrednio do zaopatrzenia statku sklasyfikowanego, jako jednostka pływająca pełnomorska zarejestrowanego (tutaj odpowiednie dane statku)”.

Państwa wątpliwości w omawianej sprawie w pierwszej kolejności dotyczą kwestii, czy na podstawie ­­­zgromadzonych dokumentów, Spółka, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. a) i ust. 2 ustawy, ma prawo do zastosowania stawki 0% dla dostaw ługu sodowego, dokonanych na rzecz armatora, prowadzącego żeglugę na pełnym morzu, gdy przedmiot dostawy służy bezpośrednio zaopatrzeniu statku.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy:

Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy:

W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.

Przy czym zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. a) ustawy:

Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków używanych do żeglugi na pełnym morzu oraz przewożących pasażerów za opłatą lub używanych dla celów gospodarczych, przemysłowych lub do połowów.

Przy czym stosownie do art. 83 ust. 2 ustawy:

Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Z kolei art. 83 ust. 16 pkt 4 ustawy stanowi, że:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia dokumenty, dane, które powinna zawierać dokumentacja, o której mowa w ust. 2  – uwzględniając specyfikę wykonywania niektórych czynności, konieczność zapewnienia prawidłowej identyfikacji usługi na potrzeby rozliczenia podatku oraz przepisy Unii Europejskiej.

Jak wynika z powyższych przepisów stawka podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. a) ustawy ma zastosowanie tylko względem usług polegających na dostawie towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków używanych do żeglugi na pełnym morzu oraz przewożących pasażerów za opłatą lub używanych dla celów gospodarczych, przemysłowych lub do połowów. Przy tym podatnik świadczący te usługi musi prowadzić dokumentację, z której jednoznacznie wynika, że usługi zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. a) ustawy.

Ponadto, zgodnie z art. 148 lit. a) dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r.  w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347  z 11.12.2006 str. 1, ze zm.):

Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:

a) dostawy towarów w celu zaopatrzenia w paliwo i zaopatrzenia ogólnego jednostek pływających przeznaczonych do żeglugi na pełnym morzu i przewożących odpłatnie pasażerów lub używanych do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów, jak również statków ratowniczych i udzielających pomocy na morzu oraz jednostek pływających przeznaczonych do rybołówstwa przybrzeżnego, z wyłączeniem, w przypadku tych ostatnich, dostaw prowiantu na pokład;

b) dostawy towarów w celu zaopatrzenia w paliwo i zaopatrzenia ogólnego okrętów wojennych objętych kodem 8906 10 00 nomenklatury scalonej (NS), opuszczających ich własne terytorium i kierujących się do portu lub kotwicowiska znajdującego się poza terytorium danego państwa członkowskiego;

c) dostawę, przebudowę, naprawę, konserwację, czarterowanie oraz wynajem jednostek pływających, o których mowa w lit. a) oraz dostawę, wynajem, naprawę i konserwację sprzętu, łącznie ze sprzętem rybackim, będącego częścią tych jednostek lub służącego ich eksploatacji;

d) świadczenie usług innych niż usługi, o których mowa w lit. c), na bezpośrednie potrzeby jednostek pływających, o których mowa w lit. a), oraz ich ładunków;

e) dostawy towarów w celu zaopatrzenia w paliwo i zaopatrzenia ogólnego statków powietrznych używanych przez linie lotnicze zajmujące się głównie odpłatnym przewozem na trasach międzynarodowych;

f) dostawę, przebudowę, naprawę, konserwację, czarterowanie oraz wynajem statków powietrznych, o których mowa w lit. e), jak również dostawę, wynajem, naprawę oraz konserwację sprzętu będącego częścią tych statków powietrznych lub służącego ich eksploatacji;

g) świadczenie usług innych niż usługi, o których mowa w lit. f), na bezpośrednie potrzeby statków powietrznych, o których mowa w lit. e), oraz ich ładunków.

Jak wskazali Państwo we wniosku, zamierzacie dostarczać wodorotlenek sodu w roztworze (ług sodowy) służący bezpośrednio zaopatrzeniu statków używanych do żeglugi na pełnym morzu. Wskazali Państwo również, że Spółka będzie gromadzić dokumentację o której mowa a art. 83 ust. 2 ustawy, z której jednoznacznie wynikać będzie, że wskazane przez Spółkę dostawy zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. a) ustawy. Zamierzacie Państwo gromadzić m.in.:

- potwierdzenie dokonania transakcji dostawy towarów na statek (listy przewozowe podpisane przez odbiorcę),

- zamówienia/zlecenia, w których wskazano, że dostawa towarów ma służyć wyłącznie bezpośrednio zaopatrzeniu statków używanych do żeglugi na pełnym morzu dla celów gospodarczych i nie podlega odsprzedaży na inne cele,

- oświadczenie podpisane przez kapitana lub przedstawiciela armatora opatrzone pieczęcią identyfikującą statek o następującej treści: „Działając w imieniu i na rzecz armatora oświadczam, że zakupione towary przeznaczone są bezpośrednio do zaopatrzenia statku sklasyfikowanego, jako jednostka pływająca pełnomorska zarejestrowanego (tutaj odpowiednie dane statku)”.

Zatem, dla dostaw ługu sodowego, dokonanych na rzecz armatora, prowadzącego żeglugę na pełnym morzu, gdy przedmiot dostawy służy bezpośrednio zaopatrzeniu statku, gromadząc ww. dokumentację będą mieli Państwo prawo do zastosowania stawki 0% dla tej dostawy.

Podsumowując, na podstawie ­­­zgromadzonych dokumentów, Spółka, zgodnie z art. 83  ust. 1 pkt 10 lit. a) i ust. 2 ustawy, będzie miała prawo do zastosowania stawki 0% dla dostaw ługu sodowego, dokonanych na rzecz armatora, prowadzącego żeglugę na pełnym morzu, gdy przedmiot dostawy służy bezpośrednio zaopatrzeniu statku.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 jest prawidłowe.

Państwa wątpliwości dotyczą również kwestii, czy na podstawie zgromadzonych dokumentów, Spółka, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. a) i ust. 2 ustawy, będzie miała prawo do zastosowania stawki 0% dla dostaw ługu sodowego, dokonanych na rzecz pośrednika dostarczającego towar wprost na statek, gdy przedmiot dostawy służy bezpośrednio zaopatrzeniu tego statku.

W kontekście Państwa wątpliwości należy przywołać orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 3 września 2015 r., o sygn. C-526/13, w którym Trybunał uznał, że „Artykuł 148 lit. a) dyrektywy Rady2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej należy interpretować w ten sposób, że zwolnienie przewidziane w tym przepisie co do zasady nie ma zastosowania do dostaw towarów w celu zaopatrzenia w paliwo i zaopatrzenia ogólnego dokonanych na rzecz pośredników działających we własnym imieniu, nawet jeśli w chwili dostawy ostateczne przeznaczenie towarów jest znane i zostało wykazane w należyty sposób,  a potwierdzające to dowody zostają przedłożone organom podatkowym zgodnie  z przepisami krajowymi”.

Z powyższego wyroku wynika, że nawet w przypadku, gdy dostawca dokonujący dostaw towarów na rzecz pośrednika posiada dowody potwierdzające ostateczne przeznaczenie tych towarów na potrzeby danej jednostki pływającej nie może skorzystać ze zwolnienia  z art. 148 lit. a) ww. dyrektywy.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. a) ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków używanych do żeglugi na pełnym morzu oraz przewożących pasażerów za opłatą lub używanych dla celów gospodarczych, przemysłowych lub do połowów.

Tym samym, z art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. a) ustawy – w kontekście przytoczonego orzeczenia TSUE – wynika, że preferencyjna stawka podatku 0% w odniesieniu do dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków używanych do żeglugi na pełnym morzu oraz przewożących pasażerów za opłatą lub używanych dla celów gospodarczych, przemysłowych lub do połowów, nie ma zastosowania w sytuacji, gdy dostawa dokonywana jest na rzecz pośrednika, nawet jeśli w chwili dostawy ostateczne przeznaczenie towarów jest znane. W celu skorzystania z ww. stawki istotne jest, aby transakcja odbywała się na rzecz podmiotu, który bezpośrednio wykorzystuje dany towar a więc – w analizowanej sprawie – armatora.

Zatem, stawka podatku 0% nie ma zastosowania w całym łańcuchu dostaw towarów. Należy zauważyć, że zwłaszcza przy dużej liczbie pośredników istnieje ryzyko, że dostarczane towary mogą nie zostać wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem, o którym mowa w ww. przepisie.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy w kontekście powyższych wyjaśnień należy stwierdzić, że skoro będą Państwo dokonywać dostawy towarów pośrednikowi, który dokonuje dalszej ich dostawy, tj. pośrednik ten nie jest podmiotem bezpośrednio wykorzystującym te wyroby, to w takim przypadku nie będą mieli Państwo prawa do zastosowania stawki 0% dla dostawy towarów (ługu sodowego) na rzecz pośrednika. Jeśli więc pośrednik nabywający od państwa towar (ług sodowy ), nie będzie podmiotem bezpośrednio wykorzystującym ten towar (tj. armatorem), to w takim przypadku nie będą Państwo mieli prawa do zastosowania stawki 0% dla dostawy tego towaru (ługu sodowego).

Należy przy tym podkreślić, że o braku możliwości zastosowania stawki 0% dla dostawy towarów (ługu sodowego) na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. a) ustawy decydujące znaczenie ma to, że nabywcą tych towarów będzie podmiot, który bezpośrednio nie będzie wykorzystywał zakupionych towarów (ługu sodowego). W związku z tym, bez znaczenia w tym przypadku pozostaje to, że towar (ług sodowy) zostanie dostarczony wprost na statek.

Podsumowując, Spółka zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. a) i ust. 2 ustawy o VAT, nie będzie miała prawa do zastosowania stawki 0% dla dostaw ługu sodowego, dokonanych na rzecz pośrednika dostarczającego towar wprost na statek.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00