Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 26 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.268.2023.2.GK

Zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% w związku z wewnątrzwspólnotową dostawą towarów na podstawie posiadanych dokumentów.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% w związku z wewnątrzwspólnotową dostawą towarów na podstawie posiadanych dokumentów wskazanych w zestawie 1 - 3 oraz zestawie 5.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 czerwca 2023 r. za pośrednictwem ePuap wpłynął Państwa wniosek z 15 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% w związku z wewnątrzwspólnotową dostawą towarów na podstawie posiadanych dokumentów. Uzupełniliście go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 sierpnia 2023 r. (data wpływu za pośrednictwem ePUAP 25 sierpnia 2023 r.) oraz pismem z 25 sierpnia 2023 r. (data wpływu za pośrednictwem Poczty Polskiej 29 sierpnia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Jesteście Państwo spółką prawa niemieckiego należącą do grupy kapitałowej (…). Przedmiotem Państwa działalności jest import, produkcja i dystrybucja (…).

Jesteście Państwo zarejestrowani jako podatnik VAT w Niemczech. Jesteście również podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm., dalej jako: ustawa o VAT) zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny, zarówno na potrzeby transakcji krajowych jak i na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Siedziba Państwa działalności gospodarczej mieści się w Republice Federalnej Niemiec. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, utrzymujecie Państwo relacje biznesowe z polską spółką kapitałową, w której posiadacie Państwo 100% udziałów tj. ze A. Sp. z o.o. w (…) (dalej jako: A. Sp. z o.o.).

W ramach umowy zawartej z A. Sp. z o.o., zlecacie Państwo wykonanie usług A. Sp. z o.o.. Schemat postępowania wygląda następująco: Spółka przemieszcza towary do magazynu A. Sp. z o.o. (w drodze WNT lub wewnątrzzakładowego przemieszczenia towarów) w celu wykonania na nich usług przez A. Sp. z o.o. Po wykonaniu na nich usług, towar lub gotowy wyrób zostaje powrotnie wywieziony z terytorium Polski. A. Sp. z o.o. może albo przemieścić Państwa produkty z magazynu A. Sp. z o.o. do magazynu Spółki w Niemczech (tj. do Państwa magazynu w (…) lub zewnętrznych Państwa magazynów u klientów lub dostawców) lub do innego kraju Unii Europejskiej albo może sprzedać je bezpośrednio z terytorium Polski na rzecz nabywców z Polski, Unii Europejskiej lub krajów trzecich.

Wśród występujących w Spółce transakcji wewnątrzwspólnotowych możemy wyróżnić następujące przypadki:

1)Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów do Państwa klienta zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o VAT (dalej jako: WDT);

2)Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów do Państwa magazynów w Niemczech zgodnie z art. 13 ust. 3 ustawy o VAT (wewnątrzzakładowe przemieszczenie towarów, dalej jako: WZPT).

Spełniacie Państwo wymogi wymienione w art. 42 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o VAT, niezbędne dla zastosowania stawki 0% w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów, ponieważ dokonujecie dostawy na rzecz nabywców posiadających właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, który nabywca podał Państwu oraz składacie deklarację podatkową, w której wykazujecie tę dostawę towarów, jesteście zarejestrowani jako podatnik VAT UE.

W celu zapewnienia możliwości zastosowania stawki 0% dla transakcji WDT/WZPT na rzecz nabywców z UE, gromadzicie Państwo dowody, potwierdzające że towary będące przedmiotem WDT/WZPT zostały wywiezione z terytorium Polski i dostarczone do nabywców na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju.

Dla Państwa, wraz z rosnącą liczbą kontrahentów oraz liczbą transakcji, gromadzenie zróżnicowanych dowodów potwierdzających, że w ramach danej transakcji wewnątrzwspólnotowej towary zostały przemieszczone jest kłopotliwe i czasochłonne. Dlatego, też wprowadziliście Państwo ujednolicony sposób dokumentowania przemieszczenia towarów w tym zakresie.

W związku z tym, do transakcji WDT/WZPT posiadacie Państwo i będziecie posiadać w przyszłości następujące rodzaje dokumentów (dalej jako: Dokumentacja):

a)podstawowe (art. 42 ust. 3 ustawy o VAT):

  • specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku wynikająca z faktury sprzedaży;
  • dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju: list przewozowy CMR (klasyczny), list przewozowy w wersji elektronicznej (pdf bądź dokument wygenerowany z portalu przewoźnika w formie elektronicznej potwierdzający dostarczenie towarów);

b)uzupełniające (art. 42 ust. 11 ustawy o VAT):

  • oświadczenie w formie elektronicznej potwierdzające przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  • potwierdzenie płatności.

I.Dokumentowanie dostawy w ramach WDT

Posiadacie Państwo i będziecie posiadać w przyszłości jeden z poniżej wymienionych zestawów dokumentów w celu udokumentowania przemieszczenia towarów z Polski do innego kraju Unii Europejskiej.

Zestaw 1: Specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku + dokument przewozowy

W celach dokumentacyjnych WDT możecie Państwo posiadać (jako jeden z zestawów dokumentów) 2 dokumenty z grupy dokumentów podstawowych - specyfikację poszczególnych sztuk ładunku oraz dokument przewozowy.

Specyfikację poszczególnych sztuk ładunku stanowi faktura sprzedaży.

Faktury WDT wystawiane przez Państwa zawierają m.in. następujące informacje: Państwa dane oraz nabywcy (w tym właściwe i ważne numery VAT-UE obu podmiotów), numer i datę wystawienia faktury, oznaczenie towaru (np. nazwa/opis/kod towaru) oraz ilość poszczególnych towarów, miejsce załadunku towarów (określone jako magazyn znajdujący się na terytorium Polski), adres wysyłki towarów oraz nr dowodu dostawy tj. delivery note, lieferschein.

Posiadany przez Państwa dokument przewozowy zawiera natomiast w szczególności następujące dane/informacje:

Dokument CMR klasyczny (skan podpisanego dokumentu lub podpisana kopia w wersji papierowej):

a)nr dokumentu;

b)nazwę i adres nadawcy (tj. dane A. Sp. z o.o.);

c)nazwę i adres odbiorcy;

d)miejsce przeznaczenia (tj. miejsce, do którego jest wysyłany towar);

e)miejsce i datę załadowania towaru;

f)dane dotyczące towaru, tj. określenie ilości sztuk ładunku, rodzaju towaru, wagi brutto;

g)dane dotyczące przewoźników;

h)miejsce i datę wystawienia dokumentu przewozowego;

i)nr dowodu dostawy tj. delivery note, lieferschein lub nr dokumentu EDL (tj. Transportbeleg);

j)podpis i pieczątkę nadawcy (w tym zakresie jest to podpis pracownika magazynowego Spółki PL, odpowiedzialnego za wydanie danej przesyłki przewoźnikowi), pieczątkę przewoźnika odbierającego towar od nadawcy, podpis, pieczątkę odbiorcy towarów oraz datę otrzymania towarów.

Dokument przewozowy w formie elektronicznej (otrzymywany przez Państwa w wersji pdf na dedykowany Państwa adres email bądź pobierany przez Państwa z portalu przewoźnika) zawiera natomiast:

a)nr dokumentu przewozowego;

b)miejsce i dane podmiotu, do którego towary zostały dostarczone;

c)datę załadowania towaru;

d)miejsce i datę rozładowania/dostarczenia towarów;

e)dane dotyczące przewoźników;

f)datę wystawienia dokumentu przewozowego;

g)nr dowodu dostaw tj. delivery note, lieferschein lub nr dokumentu EDL (tj. Transportbeleg).

Co do zasady, otrzymujecie Państwo dokumenty CMR w formie elektronicznej. W wyjątkowych przypadkach, otrzymujecie Państwo klasyczny dokumenty CMR (skan podpisanego dokumentu CMR lub kopia podpisanego dokumentu CMR otrzymana w wersji papierowej).

Jeśli Państwo nie jesteście w posiadaniu dokumentów przewozowych, dokumentujecie daną WDT z wykorzystaniem faktury sprzedaży oraz potwierdzenia przyjęcia towarów przez odbiorcę (oświadczenie nabywcy) - zestaw 2.

Zestaw 2: Specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku + skan potwierdzenia przyjęcia towarów przez odbiorcę, tj. Gelangensbestatigung, Entry Certificate (oświadczenia nabywcy towarów)

W danym wariancie, faktura zawiera dane takie jak wskazane w powyższym zestawie. Jako standard posiadacie Państwo również potwierdzenie przyjęcia towarów, dla każdej (odrębnej) dostawy udokumentowanej fakturą lub potwierdzenie przyjęcia towarów przez odbiorcę w zestawieniu miesięcznym.

Potwierdzenie przyjęcia towarów dla każdej odrębnej dostawy towarów (dokument Gelangensbestatigung) każdorazowo zawiera w szczególności:

a)kolejny nr dokumentu oraz nr zamówienia (wskazane także na fakturze za dany towar);

b)specyfikację towarów (nr artykułu, liczbę sztuk, kod nomenklatury scalonej (CN) towaru);

c)oświadczenie nabywcy o przyjęciu towarów wskazanych w potwierdzeniu we wskazanym na potwierdzeniu miejscu (które jest krajem UE innym niż Polska);

d)datę przyjęcia towarów;

e)podpis i pieczątkę odbiorcy towarów.

Miesięczne potwierdzenie przyjętych towarów (Entry certificate) każdorazowo zawiera przede wszystkim:

a)oświadczenie odbiorcy o przyjęciu towarów wykazanych w zestawieniu;

b)nr dowodu dostawy (delivery note, lieferschein) widoczny również na fakturze sprzedaży za dany towar;

c)nr faktury sprzedaży;

d)liczbę sztuk dostarczonego towaru;

e)miesiąc, w którym towary zostały dostarczone;

f)adres wysyłki i kraj obioru towaru;

g)datę, podpis i pieczątkę odbiorcy towarów.

Otrzymujecie Państwo ww. oświadczenia o przyjęciu towarów przez odbiorcę w formie elektronicznej, tj. podpisane, zeskanowane a następnie przesłane drogą mailową w formacie pdf.

Zestaw 3: Specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku + potwierdzenie przyjęcia towarów przez odbiorcę zawarte w wiadomości mailowej (oświadczenia nabywcy towarów)

W danym wariancie, faktura zawiera dane takie jak wskazane w powyższym zestawie 1.

Oświadczenie ma formę zbiorczego poświadczenia odbioru towarów przez nabywcę przekazanego Państwa w formie wiadomości e-mail. Z treści wiadomości wynika, że odbiorca potwierdza, iż towary wskazane na fakturach, których nr wymieniono w treści maila czy też na fakturach, których nr uwzględniono w załączonym do maila zestawieniu zostały dostarczone w danym miesiącu do odbiorcy w innym kraju członkowskim UE niż kraj ich wysyłki (Polska).

Oświadczenie mające formę wiadomości mailowej pozbawione jest ręcznego podpisu odbiorcy towarów. Poprzez jednak adres mailowy, z którego pochodzi dana wiadomość, możliwe jest powiązanie danej wiadomości (oświadczenia) z konkretnym nabywcą.

W przypadku braku ww. dowodów (wskazanych w powyższych zestawach nr 1, 2 lub 3), gromadzicie Państwo poniższe dowody uzupełniające.

Zestaw 4: Specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku + Potwierdzenie płatności za towar

W danym wariancie, faktura zawiera dane takie jak wskazane w powyższym zestawie 1.

W przypadku braku dokumentów przewozowych i potwierdzenia przyjęcia towarów przez odbiorcę określonych w zestawie nr 1, 2 i 3, gromadzicie Państwo dowody uzupełniające tj. potwierdzenie płatności za towar.

Do każdej WDT posiadacie Państwo potwierdzenie otrzymania płatności pochodzącego z systemu bankowego. Na potwierdzeniu takim widoczna jest m.in. data otrzymania płatności, dane nadawcy przelewu, kwota przelewu, nr faktury sprzedaży lub innego dokumentu stanowiącego podstawę zapłaty za towar. W przypadku przelewu zbiorowego (zapłata za klika faktur sprzedaży, potwierdzenie zapłaty nie zawiera nr faktur sprzedaży, których dotyczy płatność). Zestawienie faktur sprzedaży, których dotyczy zapłata generowane jest z Państwa systemu księgowego.

II.Dokumentowanie dostawy w ramach WZPT

Dostawy realizowane przez Państwa w ramach WZPT dokumentowane są przez nią natomiast następującym zestawem dokumentów:

Zestaw 5: Dokument przewozowy albo skan potwierdzenia przyjęcia towarów przez odbiorcę tj. Gelangensbestatigung albo potwierdzenie przyjęcia towarów przez odbiorcę zawarte w wiadomości mailowej (oświadczenia nabywcy towarów)

W ramach dokumentacji WZPT z Polski do Niemiec dysponujecie Państwo dokumentem przewozowym w formie papierowej bądź elektronicznej, które zostały opisane w niniejszym wniosku w części dotyczącej Zestawu 1 dokumentów.

W przypadku braku ww. dokumentów możecie Państwo dysponować potwierdzeniami przyjęcia towarów opisanymi w ramach Zestawu 2 albo Zestawu 3, tj. skanem potwierdzenia przyjęcia towarów przez odbiorcę albo potwierdzeniem przyjęcia towarów przez odbiorcę zawartym w wiadomości mailowej.

Jesteście Państwo w posiadaniu wskazanych powyżej dokumentów wymienionych w pkt. I oraz pkt. II przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym powstał obowiązek podatkowy dla WDT/WZPT.

W uzupełnieniu wniosku wskazaliście Państwo, że dokonujecie transakcji WDT, dlatego też dokumentując sprzedaży towarów wystawiacie Państwo fakturę stosując stawką VAT 0%. Każdorazowo w przypadku WDT dokonywanych przez Spółkę, przedmiotem sprzedaży są towary. W momencie przemieszczenia towarów w ramach sprzedaży do nabywcy z innego kraju UE, nabywca jest Państwu znany. Ponadto wskazaliście Państwo, że spełniacie wymogi wymienione w art. 42 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o VAT, niezbędne dla zastosowania stawki 0% w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów, ponieważ dokonujecie dostawy na rzecz nabywców posiadających właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, który nabywca podał Państwu oraz Państwo składając deklarację podatkową, w której wykazujecie tę dostawę towarów, jesteście zarejestrowani jako podatnik VAT UE.

Wskazaliście Państwo, że jeżeli towary przemieszczane są między magazynem w Polsce a magazynami w innych krajach UE, transportu towarów na Państwa zlecenie dokonuje podmiot trzeci. W przypadku jednak WZPT (przemieszczanie towarów pomiędzy magazynem w Lublinie a magazynami w innych krajach UE) pozostajecie Państwo właścicielem przemieszczanych towarów. W przypadku natomiast, gdy towary przemieszczane są między magazynem w Polsce a Państwa klientem w innym kraju UE, może zdarzyć się tak, że transportu na zlecenie nabywcy towarów dokonuje podmiot trzeci. W takim przypadku kontaktujecie się Państwo z przewoźnikiem np. w celu podania wymiarów towarów, które mają zostać przetransportowane oraz ustalenia innych okoliczności związanych z transportem towarów.

Ponadto w uzupełnieniu przedstawiliście Państwo kilka przykładowych kodów CN towarów (Nomenklatura Scalona 2023) będących przedmiotem dokonywanych przez Państwa WDT. Zaznaczacie jednak, że są to jedynie wybrane kody CN. Dokonujecie Państwo również sprzedaży towarów o kodach CN innych niż wskazane poniżej. Niżej wymienione kody CN podane zostały wyłącznie w celu przybliżenia profilu Państwa działalności.

(…)

Pytania

1)Czy Dokumentacja opisana w stanie faktycznym i przyszłym wniosku (zestawy dokumentów 1-5) stanowi potwierdzenie wywozu towarów z Polski i ich dostarczenia do odbiorcy w innym kraju UE?

2)Jeśli zgodnie ze stanowiskiem Organu, Dokumentacja opisana w stanie faktycznym i przyszłym wniosku (zestawy 1-5) stanowi potwierdzenie wywozu towarów z Polski i ich dostarczenia do odbiorcy w innym kraju UE, to czy w przypadku posiadania przez Państwa tej dokumentacji (przy jednoczesnym spełnieniu pozostałych warunków wynikających z art. 42 ust. 1 ustawy o VAT) jest uprawniona do stosowania 0% stawki VAT z tytułu WDT/WZPT?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa stanowisko

W Państwa ocenie, dokumentacja opisana w stanie faktycznym i przyszłym wniosku (Zestawy dokumentów 1-5) stanowi potwierdzenie wywozu towarów z Polski i ich dostarczenia do odbiorcy w innym kraju UE. Dlatego też Państwa zdaniem, w przypadku posiadania dokumentacji opisanej w stanie faktycznym i przyszłym (przy jednoczesnym spełnieniu pozostałych warunków wynikających z art. 42 ust. 1 ustawy o VAT), jest uprawniona do stosowania 0% stawki VAT z tytułu WDT/WZPT.

Według Państwa brak jest ustawowego określenia formy potwierdzenia wywiezienia oraz dostarczenia towarów, o którym jest mowa w art. 42 ust.3 ustawy o VAT. Oznacza to, że jeśli Państwo dysponujecie opisaną Dokumentacją, to jesteście Państwo uprawnieni do zastosowania stawki 0% podatku VAT w danym przypadku.

Uzasadnienie Państwa stanowiska

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o VAT przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Na podstawie natomiast ust. 3 niniejszego artykułu, za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uznaje się również przemieszczenie przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które zostały przez tego podatnika na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo sprowadzone na terytorium kraju w ramach importu towarów, jeżeli mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

Wskazać w tym miejscu należy, że w kwestii dokumentacji uprawniającej do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów od dnia 1 stycznia 2020 r. zastosowanie mają przepisy rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) 2018/1912 z dnia 4 grudnia 2018 r. zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 282/2011 w odniesieniu do niektórych zwolnień związanych z transakcjami wewnątrzwspólnotowymi (Dz. Urz. UE. L Nr 311 z 2018 r., nr 311, s. 10; dalej jako: rozporządzenie 2018/1912 oraz odpowiednio: rozporządzenie 282/2011). Rozporządzenie 2018/1912 ma zasięg ogólny, wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Zgodnie z treścią art. 45a wprowadzonego rozporządzeniem 2018/1912:

1.Do celów stosowania zwolnień ustanowionych w art. 138 dyrektywy 2006/112/WE domniemywa się, że towary zostały wysłane lub przetransportowane z państwa członkowskiego do miejsca przeznaczenia znajdującego się poza jego terytorium, ale na terytorium Wspólnoty, w którymkolwiek z następujących przypadków:

a)sprzedawca wskazuje, że towary zostały wysłane lub przetransportowane przez niego lub przez osobę trzecią działającą na jego rzecz, oraz sprzedawca jest w posiadaniu co najmniej dwóch niebędących ze sobą w sprzeczności dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a), które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i od nabywcy, albo sprzedawca jest w posiadaniu jakichkolwiek pojedynczych dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a), wraz z jakimikolwiek pojedynczymi niebędącymi ze sobą w sprzeczności dowodami, o których mowa w ust. 3 lit. b), potwierdzających wysyłkę lub transport, które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i od nabywcy;

b)sprzedawca jest w posiadaniu następujących dokumentów:

  1. pisemnego oświadczenia nabywcy potwierdzającego, że towary zostały wysłane lub przetransportowane przez nabywcę lub przez osobę trzecią działającą na rzecz nabywcy, oraz wskazującego państwo członkowskie przeznaczenia towarów; takie pisemne oświadczenie określa: datę wystawienia; nazwę lub imię i nazwisko oraz adres nabywcy; ilość i rodzaj towarów; datę i miejsce przybycia towarów; w przypadku dostawy środków transportu, numer identyfikacyjny środków transportu; oraz identyfikację osoby przyjmującej towary na rzecz nabywcy; oraz
  2. co najmniej dwóch niebędących ze sobą w sprzeczności dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a), które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i nabywcy, lub jakichkolwiek pojedynczych dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a), wraz z jakimikolwiek pojedynczymi niebędącymi ze sobą w sprzeczności dowodami, o których mowa w ust. 3 lit. b), potwierdzających transport lub wysyłkę, które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i od nabywcy.

2.Organ podatkowy może obalić domniemanie przyjęte na podstawie ust. 1.

3.Do celów ust. 1 następujące dokumenty są akceptowane jako dowód wysyłki lub transportu:

a)dokumenty odnoszące się do wysyłki lub transportu towarów, takie jak podpisany list przewozowy CMR, konosament, faktura za towarowy przewóz lotniczy lub faktura od przewoźnika towarów;

b)następujące dokumenty:

  1. polisa ubezpieczeniowa w odniesieniu do wysyłki lub transportu towarów lub dokumenty bankowe potwierdzające zapłatę za wysyłkę lub transport towarów;
  2. dokumenty urzędowe wydane przez organ władzy publicznej, na przykład notariusza, potwierdzające przybycie towarów do państwa członkowskiego przeznaczenia;
  3. poświadczenie odbioru wystawione przez prowadzącego magazyn w państwie członkowskim przeznaczenia, potwierdzające składowanie towarów w tym państwie członkowskim.

Zauważyć należy, że obowiązujące od 1 stycznia 2020 r. rozporządzenie 2018/1912, w art. 45a wprowadziło domniemanie wzruszalne odnoszące się do dowodów wymaganych do zastosowania zwolnienia z prawem do odliczenia (stawki 0%) z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Na mocy rozporządzenia 2018/1912, od 1 stycznia 2020 r. domniemanie to stanowi, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów zostały przemieszczone z Polski do innego kraju UE (dostawa może korzystać ze stawki 0%), jeżeli podatnik dokonujący wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów posiadać będzie co najmniej dwa niebędące ze sobą w sprzeczności dowody, które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem i niezależne od sprzedawcy i nabywcy.

Jednocześnie niespełnienie warunków wprowadzonych art. 45a rozporządzenia 2018/1912, tj. brak zgromadzenia wymaganej tym przepisem dokumentacji, nie oznacza, że stawka 0% nie będzie miała zastosowania. W takiej sytuacji Wnioskodawca może udowodnić, zgodnie z przepisami krajowej ustawy o VAT, że warunki zastosowania stawki 0% zostały spełnione.

Powyższe znajduje potwierdzenie w Komunikacie Ministerstwa Finansów w sprawie implementacji dyrektywy 2018/1910, w którym stwierdzono: „Rozporządzenie wykonawcze 2018/1912 w art. 45a wprowadza domniemania wzruszalne odnoszące się do dowodów wymaganych do zastosowania zwolnienia z prawem do odliczenia (stawki 0%) z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Niespełnienie warunków wprowadzonych ww. rozporządzeniem nie oznacza, że stawka 0% nie będzie miała zastosowania. W takiej sytuacji dostawca będzie musiał udowodnić w inny sposób, zgodnie z dotychczasowymi przepisami ustawy o VAT, że warunki zastosowania stawki 0% zostały spełnione”.

W związku z powyższym, Rozporządzenie 282/2011 nie ingeruje w kształt warunków stosowania stawki 0% VAT dla WDT sformułowanych w polskiej ustawie o VAT. Podatnicy zatem mogą nadal dokumentować WDT na potrzeby stosowania stawki 0% VAT według zasad określonych w ustawie o VAT.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o VAT, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:

1.podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, który nabywca podał podatnikowi;

2.podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;

3.podatnik składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.

Warunki te muszą być spełnione łącznie.

Stawka podatku, o której mowa w ust. 1, nie ma zastosowania, jeżeli:

1)podatnik dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej nie złożył informacji podsumowującej o dokonanych dostawach za pomocą środków komunikacji elektronicznej, jak również gdy złożył ją po 25. dniu miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy;

2)złożona informacja podsumowująca nie zawiera prawidłowych danych dotyczących wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów zgodnie z wymogami przewidzianymi w ustawie o VAT;

- chyba że podatnik należycie na piśmie wyjaśnił uchybienie naczelnikowi urzędu skarbowego.

Na gruncie polskiej ustawy o VAT zasady dotyczące dokumentowania wywozu towarów z terytorium kraju i ich dostarczenia do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju w ramach WDT zostały uregulowane w art. 42 ust. 3-5 i 11.

Dokumentami łącznie potwierdzającymi dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego UE innym niż terytorium kraju są:

  • dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),
  • specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku.

W przypadku gdy dokumenty, o których mowa powyżej, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, dowodami mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności (tzw. dowody uzupełniające):

a)korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;

b)dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;

c)dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny - dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania;

d)dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Mając na uwadze powyższe, jednym z warunków skorzystania z 0% stawki VAT w przypadku WDT/WZPT jest zgromadzenie dokumentacji potwierdzającej, iż towary zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium innego państwa członkowskiego.

Jednakże, pragniecie Państwo zauważyć również, że wymieniony powyżej katalog tzw. dokumentów uzupełniających (tj. wymienionych w art. 42 ust. 11 ustawy o VAT) ma charakter otwarty. Wskazuje na to przede wszystkim użyty w tym przepisie zwrot „w szczególności”. Oznacza to, że podatnik ma prawo potwierdzać fakt dokonania WDT na rzecz podatnika także innymi dowodami niż te wymienione w ww. przepisie.

Powyższe stanowisko potwierdza uchwała NSA z dnia 11 października 2010 r., sygn. akt I FPS 1/10, zgodnie z którą w świetle art. 42 ust. 1, 3 i 11 ustawy o VAT, „dla zastosowania stawki 0% przy WDT wystarczającym jest, aby podatnik posiadał jedynie niektóre dowody, o jakich mowa w art. 42 ust. 3 ustawy, uzupełnione dokumentami, wskazanymi w art. 42 ust. 11 ustawy lub innymi dowodami w formie dokumentów, o których mowa wart. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, o ile łącznie potwierdzają fakt wywiezienia i dostarczenia towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju”.

Również NSA w wyroku z dnia 15 maja 2018 r., sygn. akt I FSK 1575/16 wskazał, że „Ze względu na treść art. 42 ust. 11 u.p.t.u., pozwalającego na dowodzenie również innymi - nie tylko wymienionymi w tym przepisie - dowodami, ustawowy katalog dowodowy, określony w ust. 3 i 4, nie może być uznany za zamknięty. Tym samym nie wyłącza on w tym zakresie stosowania normy art. 180 § 1 o.p. zwłaszcza w sytuacji braku jednoznacznego unormowania formy i trybu pozyskiwania na dokumentach określonych w art. 42 ust. 3 pkt 1 i ust. 4 u.p.t.u. potwierdzenia dostarczenia towarów do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium Polski”.

W tym miejscu należy również odnieść się do orzecznictwa jakie w tym zakresie wypracował TSUE na gruncie implementowanego do polskiej ustawy VAT art. 28 VI Dyrektywy. Przepisy VI Dyrektywy, obecnie Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, nie wskazują bezpośrednio na rodzaj dokumentów jakie podatnicy muszą przedstawić w celu skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej. Z utrwalonego orzecznictwa wynika, że przepisy, do przyjęcia których państwa członkowskie są upoważnione na podstawie art. 22 ust. 8 VI Dyrektywy w celu zapewnienia prawidłowego poboru podatku i unikania oszustw podatkowych nie powinny wykraczać poza to, co jest niezbędne do osiągnięcia tychże celów. Przepisy te nie mogą być wykorzystywane w sposób, który podważałby neutralność podatku VAT, stanowiącą podstawową zasadę wspólnego systemu podatku VAT ustanowionego przez przepisy wspólnotowe w tej dziedzinie. W konsekwencji oznacza to, że jeżeli fakt dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej jest bezsporny, zasada neutralności podatkowej wymaga, by zwolnienie od podatku VAT zostało przyznane w razie spełnienia przesłanek merytorycznych, nawet jeśli podatnik pominął pewne wymogi formalne. Co z kolei zostało potwierdzone przez TSUE w wyroku z dnia 27 września 2007 r. w sprawie C-146/05 Albert Colkee przeciwko Finanzamt Limburg an der Lahn.

Analogiczne stanowisko do powyższego zostało zawarte także m.in. w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

Biorąc pod uwagę powyższe, stoicie na stanowisku, że jest uprawniony do zastosowania stawki 0% dla WDT, jeśli posiada dowody potwierdzające wywóz towarów do państwa członkowskiego Unii Europejskiej innego niż Polska, w szczególności te, o których mowa w art. 42 ustawy o VAT. Dla zastosowania stawki 0% dla WDT nie jest konieczne jednak posiadanie dowodów, o których mowa w art. 45a rozporządzenia 2018/1912.

Analiza gromadzonej przez Państwa w stanie faktycznym i przyszłym dokumentacji

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego i przyszłego, w celach dokumentacyjnych WDT/WZPT możecie Państwo posiadać następujące zestawy dokumentów:

I.Dostawa w ramach klasycznej WDT

Zestaw 1: Specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku + dokument przewozowy

a)Specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego i przyszłego, jesteście Państwo w posiadaniu specyfikacji poszczególnych sztuk ładunku. Takim dokumentem jest sama faktura sprzedaży. Posiadanie specyfikacji poszczególnych sztuk ładunku odrębnej od faktury nie jest konieczne do zastosowania 0% VAT do WDT.

Należy zauważyć, że specyfikacja nie jest żadnym konkretnym dokumentem, a jedynie pewnego rodzaju wyliczeniem, które podatnik może sporządzić zarówno na odrębnym dokumencie, jak i w ramach wystawionej faktury, z podkreśleniem, że w jednym i w drugim przypadku chodzi o osiągnięcie celu, jakim jest możliwość identyfikacji towaru będącego przedmiotem dostawy.

Powyższe znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych (np. wyroki NSA z dnia 3 grudnia 2009 r., sygn. I FSK 1301/08 oraz z dnia 9 grudnia 2009 r., sygn. I FSK 1388/08) jak również w praktyce organów podatkowych. W interpretacji indywidualnej z dnia 14 czerwca 2021 r., nr 0112-KDIL1-3.4012.175.2021.1.KK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał za prawidłowe stanowisko podatnika, zgodnie z którym funkcję specyfikacji poszczególnych sztuk ładunku może pełnić faktura, jeżeli zawiera ona treść wypełniającą znamiona specyfikacji i umożliwia identyfikację towaru będącego przedmiotem dostawy

b)Dokument przewozowy

Jak stanowi art. 42 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT jednym z dokumentów podstawowych uzasadniających zastosowanie stawki 0% do WDT jest dokument przewozowy otrzymany od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z którego jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi).

Zatem dokumentem przewozowym, o którym mowa w art. 42 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT, może być każdy dokument otrzymany od przewoźnika (spedytora), z którego jednoznacznie wynika, że towary będące przedmiotem dostawy zostały wywiezione i dostarczone nabywcy do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju.

W stanie faktycznym i przyszłym dokument przewozowy w postaci klasycznego dokumentu CMR jest podpisany/będzie podpisany przez osoby działające na Państwa rzecz tj. pracowników Spółki PL oraz na rzecz podmiotu, do którego dostarczany jest towar. W Państwa ocenie widniejący na dokumencie przewozowym podpis odbiorcy jednoznacznie wskazuje na fakt otrzymania przez niego towaru będącego przedmiotem WDT dokonanego przez Państwa.

Dokumentem przewozowym może być jednak nie tylko tradycyjny list przewozowy, ale również każdy inny dokument spełniający warunki formalne i potwierdzający dokonanie dostawy towaru do nabywcy (więc także dokument elektroniczny).

Należy zauważyć, że dokumentem przewozowym mogą być także otrzymane od przewoźnika towarów dokumenty w formie elektronicznej. Jak wskazał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 17 czerwca 2020 r., nr 0114-KDIP1-2.4012.122.2020.1.PC, „W dobie szeroko rozwiniętych technik komunikacji nie ma podstaw, aby odmawiać mocy dowodowej dokumentowi sporządzonemu i przesłanemu w formie elektronicznej. Jeżeli zatem jest to dokument udostępniony w formie elektronicznej, e-mail, ksero, skan lub faks dokumentu, niebudzący wątpliwości co do jego autentyczności, może on stanowić dowód, o którym mowa w powołanych przepisach ustawy”.

W odniesieniu do potwierdzenia dostarczenia towarów generowanego z systemu elektronicznego przewoźnika należy zauważyć, że oświadczenie przewoźnika zawierające datę doręczenia towaru może zostać wygenerowane dopiero po zakończeniu transportu towarów. W Państwa ocenie takie oświadczenie wygenerowane z systemu elektronicznego posiada walor wiarygodności z uwagi na to, że dostęp do tej platformy, a zatem również możliwość wprowadzania do niej danych mają jedynie określone osoby, za pomocą nadanych im indywidualnych loginów.

To, że taki dokument pochodzący z systemu elektronicznego pełni funkcję dokumentu potwierdzającego dokonanie WDT znajduje potwierdzenie np. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 12 lipca 2018 r., sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.348.2018.1.KT:

„W dobie szeroko rozumianej komunikacji technicznej nie ma podstaw do odmawiania mocy dowodowej dokumentowi otrzymanemu z opisanego systemu śledzenia przesyłki. Tym samym zgromadzone przez Wnioskodawcę dowody - tj. wystawiona faktura VAT, specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku, dokument transportowy, a w przypadku dokumentu przewozowego bez podpisu nabywcy, wydruk ze strony internetowej, na której znajduje się usługa „śledzenia” przesyłki, potwierdzający status otrzymania towarów przez nabywcę - na podstawie, których można jednoznacznie uznać, że towar został doręczony do miejsca docelowego poza terytorium Polski, łącznie uprawdopodabniają przemieszczenie towarów z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego oraz ich dostarczenie do odbiorcy znajdującego na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju”.

Podsumowując, jako że Państwo posiadając dokumenty wskazane wyżej, dysponujecie obydwoma dowodami podstawowymi wskazanymi w art. 42 ust. 3 ustawy o VAT, tj. dokumentem zawierającym specyfikację poszczególnych sztuk ładunku oraz dokumentem przewozowym, należy uznać, że jest w posiadaniu dowodów, na to że towary będące przedmiotem WDT zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju. Dlatego też, w Państwa ocenie jesteście uprawnieni do stosowania 0% stawki VAT z tytułu WDT (przy jednoczesnym spełnieniu pozostałych warunków wynikających z art. 42 ust. 1 ustawy o VAT).

Zestaw 2: Specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku + skan potwierdzenia przyjęcia towarów przez odbiorcę tj. Gelangensbestatigung, Entry Certificate (oświadczenia nabywcy towarów)

Tak, jak w wariancie 1, również w wariancie 2, posiadacie Państwo dokument ze specyfikacją poszczególnych sztuk ładunku w postaci faktury sprzedaży.

Również posiadane potwierdzenie przyjęcia towarów (oświadczenie) przez odbiorcę zawiera specyfikację poszczególnych sztuk ładunku.

Z potwierdzenia przyjęcia towarów przez odbiorcę wynika, że między stronami doszło do realizacji WDT. Państwa kontrahenci w sposób jednoznaczny wskazują, iż towary objęte potwierdzeniem zostały dostarczone do miejsca przeznaczenia oraz że Państwa kontrahent je otrzymał.

W potwierdzeniach tych znajdują się informacje pozwalające na identyfikację potwierdzanej dostawy poprzez wskazanie listy oraz ilości odebranych towarów. Na potwierdzeniach przyjęcia towaru widoczne są także nr delivery note lub (i) nr faktury sprzedaży. Takie informacje pozwalają na „połączenie” dostarczonych towarów z poszczególnymi transakcjami WDT. Dodatkowo, potwierdzenia przyjęcia towarów przez Państwa kontrahentów zawierają ich dane oraz Państwa dane dzięki czemu stanowią dowód tego, iż wymienione w nich towary zostały dostarczone przez przewoźnika do miejsca wskazanego przez kontrahenta.

W związku z tym, że posiadacie Państwo dokument ze specyfikacją poszczególnych sztuk ładunku jak też dokument potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innego niż Polska, w Państwa ocenie, uprawnieni jesteście do stosowania 0% stawki VAT z tytułu WDT/przemieszczeń towarów (przy jednoczesnym spełnieniu pozostałych warunków wynikających z art. 42 ust. 1 ustawy o VAT).

Zestaw 3: Specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku + potwierdzenie przyjęcia towarów przez odbiorcę zawarte w wiadomości mailowej (oświadczenia nabywcy towarów)

Tak, jak w zestawie 1 i 2, również w zestawie 3, posiadacie Państwo dokument ze specyfikacją poszczególnych sztuk ładunku w postaci faktury sprzedaży.

Z potwierdzenia przyjęcia towarów przez odbiorcę wynika, że między stronami doszło do realizacji WDT. Państwa kontrahenci w sposób jednoznaczny wskazują w korespondencji mailowej, iż towary objęte potwierdzeniem zostały dostarczone do miejsca przeznaczenia.

Wiadomość mailowa skierowana przez kontrahenta do Państwa zawiera oświadczenie, iż wszystkie towary wskazane na fakturach, których nr wymieniono w treści maila (ew. na fakturach, których nr uwzględniono w załączonym do maila zestawieniu) zostały dostarczone w danym okresie (miesiącu) do określonego w tym oświadczeniu kraju. W związku z tym, że wiadomości email kontrahentów zawierają nr faktur WDT (ew. zestawienia faktur), nie stanowi problemu określenie, jakie towary, w jakiej ilości i wartości zostały dostarczone do innego kraju UE niż kraj ich wysyłki (Polska).

Należy zauważyć, że oświadczenie kontrahenta mające formę wiadomości mailowej pozbawione jest ręcznego podpisu odbiorcy towarów. Poprzez jednak adres mailowy, z którego pochodzi dana wiadomość, możliwe jest powiązanie danej wiadomości (oświadczenia) z konkretnym nabywcą.

W związku z tym, że posiadacie Państwo dokument ze specyfikacją poszczególnych sztuk ładunku jak też dokument potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innego niż Polska, w Państwa ocenie, jesteście uprawnieni do stosowania 0% stawki VAT z tytułu WDT (przy jednoczesnym spełnieniu pozostałych warunków wynikających z art. 42 ust. 1 ustawy o VAT). Takie stanowisko znajduje również potwierdzenie w praktyce organów podatkowych. W interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 23 lutego 2021 r., nr 0111-KDIB3-3.4012.718.2020.2.JS, organ podatkowy uznał stanowisko podatnika, zgodnie z którym dysponując dokumentami takimi jak specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku umieszczona na fakturze, faktura od przewoźnika towarów oraz zbiorcze poświadczenia odbioru w formie e-mail lub w formie skanu podpisanego dokumentu dołączonego do wiadomości e-mail jest on uprawniony do zastosowania stawki 0% do wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów, za prawidłowe.

W przypadku braku dokumentów przewozowych oraz oświadczeń nabywcy o przyjęciu towarów, gromadzicie Państwo dowody alternatywne tj. potwierdzenie płatności za towar.

Zestaw 4: Specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku + Potwierdzenie płatności za towar

Do każdej WDT posiadacie Państwo potwierdzenie otrzymania płatności pochodzące z Państwa systemu bankowego (pod warunkiem, że Państwa kontrahent dokonał płatności za towar). Na potwierdzeniu takim widoczna jest m.in. data otrzymania płatności, dane nadawcy przelewu, kwota przelewu oraz nr faktury sprzedaży lub innego dokumentu stanowiącego podstawę zapłaty za towar.

Macie Państwa możliwość ustalenia, której WDT dotyczy zapłata dokonana przez kontrahenta. Przedmiotowe powiązanie (zapłaty z daną dostawą) może być dokonywane na podstawie sumy otrzymanej płatności oraz wartości Państwa wynagrodzenia wynikającej z danej dostawy towarów (kwotę otrzymanej zapłaty można bowiem powiązać z kwotą wynikającą z faktury, dokumentującej daną WDT).

W przypadku przelewu zbiorowego (zapłata za klika faktur sprzedaży, potwierdzenie zapłaty nie zawiera nr faktur sprzedaży, których dotyczy płatność). Zestawienie faktur sprzedaży, których dotyczy zapłata generowane jest z Państwa systemu księgowego.

II.Dostawa w ramach WZPT do Niemiec

Dostawy realizowane przez Państwa w ramach WZPT dokumentowane są przez Państwa poprzez posiadanie dokumentów następującego rodzaju:

Zestaw 5: Dokument przewozowy albo skan potwierdzenia przyjęcia towarów przez odbiorcę, tj. Gelangensbestatigung albo potwierdzenie przyjęcia towarów przez odbiorcę zawarte w wiadomości mailowej (oświadczenia nabywcy towarów)

W ramach dokumentacji WZPT z Polski do Niemiec dysponujecie Państwo dokumentem przewozowym w formie papierowej bądź elektronicznej, które zostały opisane w niniejszym wniosku w części dotyczącej Zestawu 1 dokumentów. W przypadku braku ww. dokumentów możecie Państwo dysponować potwierdzeniami przyjęcia towarów opisanymi w ramach Zestawu 2 albo Zestawu 3, tj. skanem potwierdzenia przyjęcia towarów przez odbiorcę albo potwierdzeniem przyjęcia towarów przez odbiorcę zawartym w wiadomości mailowej.

Jako, że w każdym przypadku WZPT dysponujecie Państwo albo dokumentem podstawowym (art. 42 ust. 3 ustawy o VAT) w postaci dokumentu przewozowego albo dokumentem uzupełniającym (art. 42 ust. 11 ustawy o VAT), tj. oświadczeniem w formie elektronicznej potwierdzającym przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, należy uznać, że jesteście w posiadaniu dowodów, na to że towary będące przedmiotem WZPT zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju. Dlatego też, w Państwa ocenie jesteście uprawnieni do stosowania 0% stawki VAT z tytułu WZPT (przy jednoczesnym spełnieniu pozostałych warunków wynikających z art. 42 ust. 1 ustawy o VAT).

Forma dokumentów

W tym miejscu należy wskazać również, że przepisy ustawy o VAT nie zawierają wymogu, by dokumentacja potwierdzająca dokonanie WDT zgromadzona była wyłącznie w formie papierowej. Tym samym - Państwa zdaniem - dopuszczalne jest, aby dowody potwierdzające dokonanie WDT (nie tylko dokumenty przewozowe) miały formę elektroniczną.

Takie podejście znajduje uzasadnienie w praktyce organów podatkowych (np. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 25 kwietnia 2022 r., nr 0113-KDIPT1-2.4012.142.2022.1.KT) i orzecznictwie sądów administracyjnych, m.in. w wyroku WSA w Warszawie z 25 lutego 2006 r., sygn. akt III SA/Wa 2140/07, w którym Sąd stwierdził, że: „Nie ma wymogu, aby dokumenty potwierdzające wewnątrzwspólnotowy charakter transakcji miały formę „papierową”. Zasadniczo dopuszczalna będzie każda forma, byle uprawdopodobniona była autentyczność tych dokumentów. Dowodem może być także dokument w formie elektronicznej lub przesłany faksem”.

Podsumowanie

Mając na uwadze powyższe, gromadzona (opisana w pkt I i II uzasadnienia niniejszego wniosku) dokumentacja - Państwa zdaniem - jednoznacznie potwierdza, że towary wydawane z miejsca znajdującego się na terytorium Polski oraz towary dostarczane do ich miejsca przeznaczenia znajdującego się na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego UE to te same towary - wymienione szczegółowo na fakturze.

W związku z powyższym biorąc pod uwagę wskazane przez Państwa argumenty oraz przytoczoną linię interpretacyjną organów podatkowych oraz stanowisko sądów administracyjnych na temat możliwości dokumentowania WDT/WZPT na potrzeby stosowania stawki 0% VAT wg zasad wskazanych w ustawie o VAT, w Państwa opinii wskazana w opisie stanu faktycznego i przyszłego Dokumentacja upoważnia Państwa do opodatkowania przedmiotowych WDT/WZPT stawką 0% VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiliście Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2023 r., poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą,

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają określone czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określonym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju.

Według art. 2 pkt 1 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy:

Przez państwo członkowskie rozumie się przez to państwo członkowskie Unii Europejskiej, a także Irlandię Północną w zakresie określonym w Protokole w sprawie Irlandii / Irlandii Północnej do Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz. Urz. UE L 29 z 31.01.2020, str. 7, z późn. zm. ).

Na mocy art. 2 pkt 3 ustawy:

Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się przez to terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (...).

Na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy:

Przez terytorium państwa członkowskiego rozumie się terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 13 ust. 1 ustawy:

Przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Zgodnie z art. 13 ust. 2 ustawy:

Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

1) podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

2) osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

3) podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;

4) podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Natomiast według art. 13 ust. 3 ustawy:

Za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uznaje się również przemieszczenie przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które zostały przez tego podatnika na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo sprowadzone na terytorium kraju w ramach importu towarów, jeżeli mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

Powołany powyżej art. 13 ust. 3 ustawy rozszerza pojęcie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów na czynności niemające charakteru czynności dwustronnych tj. dokonywanych pomiędzy dwoma odrębnymi podmiotami o czynności dokonywane przez ten sam podmiot w ramach przemieszczenia własnych towarów z przedsiębiorstwa w Polsce do działalności w innym kraju Unii Europejskiej. W takim przypadku dostawca pełni jednocześnie rolę nabywcy tych towarów.

Na podstawie art. 13 ust. 6 ustawy:

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, z zastrzeżeniem ust. 7.

Przy spełnieniu warunków odnośnie podmiotów biorących udział w transakcji, co do zasady, w przypadku gdy w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ustawy następuje wywóz towarów z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju występuje wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy, a w przypadku przemieszczenia własnych towarów z Polski do innego kraju UE wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy. Wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów na terytorium Polski odpowiada wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w kraju, do którego towar jest transportowany.

Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo spółką prawa niemieckiego należącą do grupy kapitałowej (…). Przedmiotem Państwa działalności jest import, produkcja i dystrybucja (…). Jesteście zarejestrowani jako podatnik VAT w Niemczech. Jesteście Państwo również podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny, zarówno na potrzeby transakcji krajowych jak i na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych. Siedziba Państwa działalności gospodarczej mieści się w Republice Federalnej Niemiec. W ramach prowadzonej działalności utrzymujecie Państwo relacje biznesowe z polską spółką kapitałową, w której posiadacie Państwo 100% udziałów, tj. ze spółką A. Sp. z o.o. W ramach umowy zawartej z A. Sp. z o.o., zlecacie Państwo wykonanie usług A. Sp. z o.o. Schemat postępowania wygląda następująco: przemieszczacie towary do magazynu A. Sp. z o.o. (w drodze WNT lub wewnątrzzakładowego przemieszczenia towarów) w celu wykonania na nich usług przez A. Sp. z o.o.. Po wykonaniu na nich usług, towar lub gotowy wyrób zostaje powrotnie wywieziony z terytorium Polski. Spółka może albo przemieścić Państwa produkty z magazynu A. Sp. z o.o. do Państwa magazynu w Niemczech (tj. do magazynu w (…) lub zewnętrznych Państwa magazynów u klientów lub dostawców) lub do innego kraju Unii Europejskiej albo może sprzedać je bezpośrednio z terytorium Polski na rzecz nabywców z Polski, Unii Europejskiej lub krajów trzecich. W momencie przemieszczenia towarów w ramach sprzedaży do nabywcy z innego kraju UE, nabywca jest Państwu znany. Wskazaliście Państwo, że jeżeli towary przemieszczane są między magazynem w Polsce a magazynami w innych krajach UE, transportu towarów na Państwa zlecenie dokonuje podmiot trzeci. W przypadku przemieszczenia towarów pomiędzy magazynami pozostajecie Państwo właścicielami przemieszczanych towarów. Natomiast gdy towary przemieszczane są między magazynem w Polsce a Państwa klientem w innym kraju UE, transportu na zlecenie nabywcy towarów dokonuje podmiot trzeci. W takim przypadku Państwo kontaktujecie się z przewoźnikiem, np. w celu podania wymiarów towarów, które mają zostać przetransportowane oraz ustalenia innych okoliczności związanych z transportem towarów. Wśród występujących u Państwa transakcji wewnątrzwspólnotowych można wyróżnić: 1) wewnątrzwspólnotową dostawę towarów do Państwa klienta z art. 13 ust. 1 ustawy (WDT); 2) wewnątrzwspólnotową dostawę towarów do Państwa magazynów w Niemczech, zgodnie z art. 13 ust. 3 ustawy wewnątrzzakładowe przemieszczeni towarów (WZPT).

Spełniacie Państwo wymogi wymienione w art. 42 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy, niezbędne dla zastosowania stawki 0% w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów, ponieważ dokonujecie dostawy na rzecz nabywców posiadających właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, który nabywca podał Państwu oraz składacie Państwo deklarację podatkową, w której wykazujecie tę dostawę towarów. Jesteście zarejestrowani jaki podatnik VAT UE.

W celu zapewnienia możliwości zastosowania stawki 0% dla transakcji WDT/WZPT na rzecz nabywców z UE, gromadzicie Państwo dowody, potwierdzające że towary będące przedmiotem WDT/WZPT zostały wywiezione z terytorium Polski i dostarczone do nabywców na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju. Wraz z rosnącą liczbą kontrahentów oraz liczbą transakcji, gromadzenie zróżnicowanych dowodów potwierdzających, że w ramach danej transakcji wewnątrzwspólnotowej towary zostały przemieszczone jest dla Państwa kłopotliwe i czasochłonne. Dlatego, też wprowadziliście Państwo ujednolicony sposób dokumentowania przemieszczenia towarów w tym zakresie.

W związku z tym, do transakcji WDT/WZPT posiadacie Państwo i będziecie posiadać w przyszłości następujące rodzaje dokumentów: a) podstawowe: specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku wynikająca z faktury sprzedaży; dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju: list przewozowy CMR (klasyczny), list przewozowy w wersji elektronicznej (pdf bądź dokument wygenerowany z portalu przewoźnika w formie elektronicznej potwierdzający dostarczenie towarów); b) uzupełniające: oświadczenie w formie elektronicznej potwierdzające przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju; potwierdzenie płatności. Transakcje sprzedaży towarów dla kontrahentów UE stanowią dla Państwa WDT, dlatego też wystawiacie Państwo fakturę stosując stawkę VAT 0%.

Dostawy realizowane przez Państwa w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy dokumentujecie wystawiając fakturę sprzedaży oraz dysponujecie jednym z opisanych zestawów dokumentów.

W zestawie 1 w celach dokumentacyjnych WDT posiadacie Państwo specyfikację poszczególnych sztuk ładunku oraz dokument przewozowy.

Specyfikację poszczególnych sztuk ładunku stanowi faktura sprzedaży. Faktury WDT wystawiane przez Państwa zawierają m.in. następujące informacje: Państwa dane oraz nabywcy (w tym właściwe i ważne numery VAT-UE obu podmiotów), numer i datę wystawienia faktury, oznaczenie towaru (np. nazwa/opis/kod towaru) oraz ilość poszczególnych towarów, miejsce załadunku towarów (określone jako magazyn znajdujący się na terytorium Polski), adres wysyłki towarów oraz nr dowodu dostawy tj. delivery note, lieferschein.

Posiadany przez Państwa dokument przewozowy zawiera natomiast w szczególności następujące dane/informacje:

Dokument CMR klasyczny (skan podpisanego dokumentu lub podpisana kopia w wersji papierowej): nr dokumentu, nazwę i adres nadawcy (tj. dane Spółki PL), nazwę i adres odbiorcy, miejsce przeznaczenia (tj. miejsce, do którego jest wysyłany towar), miejsce i datę załadowania towaru, dane dotyczące towaru, tj. określenie ilości sztuk ładunku, rodzaju towaru, wagi brutto, dane dotyczące przewoźników, miejsce i datę wystawienia dokumentu przewozowego, nr dowodu dostawy tj. delivery note, lieferschein lub nr dokumentu EDL (tj. Transportbeleg), podpis i pieczątkę nadawcy (w tym zakresie jest to podpis pracownika magazynowego Spółki PL, odpowiedzialnego za wydanie danej przesyłki przewoźnikowi), pieczątkę przewoźnika odbierającego towar od nadawcy, podpis, pieczątkę odbiorcy towarów oraz datę otrzymania towarów.

Dokument przewozowy w formie elektronicznej (otrzymywany przez Państwa w wersji pdf na dedykowany Państwa adres email bądź pobierany przez Państwa z portalu przewoźnika) zawiera natomiast: nr dokumentu przewozowego, miejsce i dane podmiotu, do którego towary zostały dostarczone, datę załadowania towaru, miejsce i datę rozładowania/ dostarczenia towarów, dane dotyczące przewoźników, datę wystawienia dokumentu przewozowego, nr dowodu dostaw tj. delivery note, lieferschein lub nr dokumentu EDL (tj. Transportbeleg).

Co do zasady, otrzymujecie Państwo dokumenty CMR w formie elektronicznej. W wyjątkowych przypadkach, otrzymujecie Państwo klasyczny dokumenty CMR (skan podpisanego dokumentu CMR lub kopia podpisanego dokumentu CMR otrzymana w wersji papierowej).

Jeśli Państwo nie jesteście w posiadaniu dokumentów przewozowych, dokumentujecie daną WDT z wykorzystaniem faktury sprzedaży oraz potwierdzenia przyjęcia towarów przez odbiorcę (oświadczenie nabywcy) - zestaw 2.

W zestawie 2 w celach dokumentacyjnych WDT posiadacie Państwo specyfikację poszczególnych sztuk ładunku oraz skan potwierdzenia przyjęcia towarów przez odbiorcę, tj. Gelangensbestatigung, Entry Certificate (oświadczenia nabywcy towarów).

W zestawie 2, faktura zawiera dane takie jak wskazane w zestawie 1. Jako standard posiadacie Państwo również potwierdzenie przyjęcia towarów, dla każdej (odrębnej) dostawy udokumentowanej fakturą lub potwierdzenie przyjęcia towarów przez odbiorcę w zestawieniu miesięcznym.

Potwierdzenie przyjęcia towarów dla każdej odrębnej dostawy towarów (dokument Gelangensbestatigung) każdorazowo zawiera w szczególności: kolejny nr dokumentu oraz nr zamówienia (wskazane także na fakturze za dany towar), specyfikację towarów (nr artykułu, liczbę sztuk, kod nomenklatury scalonej (CN) towaru), oświadczenie nabywcy o przyjęciu towarów wskazanych w potwierdzeniu we wskazanym na potwierdzeniu miejscu (które jest krajem UE innym niż Polska), datę przyjęcia towarów, podpis i pieczątkę odbiorcy towarów.

Miesięczne potwierdzenie przyjętych towarów (Entry certificate) każdorazowo zawiera przede wszystkim: oświadczenie odbiorcy o przyjęciu towarów wykazanych w zestawieniu, nr dowodu dostawy (delivery note, lieferschein) widoczny również na fakturze sprzedaży za dany towar, nr faktury sprzedaży, liczbę sztuk dostarczonego towaru, miesiąc, w którym towary zostały dostarczone, adres wysyłki i kraj obioru towaru, datę, podpis i pieczątkę odbiorcy towarów.

Otrzymujecie Państwo ww. oświadczenia o przyjęciu towarów przez odbiorcę w formie elektronicznej, tj. podpisane, zeskanowane a następnie przesłane drogą mailową w formacie pdf.

W zestawie 3 w celach dokumentacyjnych WDT posiadacie Państwo specyfikację poszczególnych sztuk ładunku oraz potwierdzenie przyjęcia towarów przez odbiorcę zawarte w wiadomości mailowej (oświadczenia nabywcy towarów).

W zestawie 3, faktura zawiera dane takie jak wskazane w zestawie 1.

Z kolei oświadczenie ma formę zbiorczego poświadczenia odbioru towarów przez nabywcę przekazanego Państwu w formie wiadomości e-mail. Z treści wiadomości wynika, że odbiorca potwierdza, iż towary wskazane na fakturach, których nr wymieniono w treści maila czy też na fakturach, których nr uwzględniono w załączonym do maila zestawieniu zostały dostarczone w danym miesiącu do odbiorcy w innym kraju członkowskim UE niż kraj ich wysyłki (Polska). Oświadczenie mające formę wiadomości mailowej pozbawione jest ręcznego podpisu odbiorcy towarów. Poprzez jednak adres mailowy, z którego pochodzi dana wiadomość, możliwe jest powiązanie danej wiadomości (oświadczenia) z konkretnym nabywcą.

W zestawie 5 w celach dokumentacyjnych WZPT - wewnątrzzakładowego przemieszczenia towarów z Polski do Niemiec posiadacie Państwo dokument przewozowy albo skan potwierdzenia przyjęcia towarów przez odbiorcę tj. Gelangensbestatigung albo potwierdzenie przyjęcia towarów przez odbiorcę zawarte w wiadomości mailowej (oświadczenia nabywcy towarów).

W ramach dokumentacji WZPT z Polski do Niemiec dysponujecie Państwo dokumentem przewozowym w formie papierowej bądź elektronicznej, który został opisany w zestawie 1. W przypadku braku dokumentu przewozowego dysponujecie Państwo skanem potwierdzenia przyjęcia towarów przez odbiorcę albo potwierdzeniem przyjęcia towarów przez odbiorcę zawartym w wiadomości mailowej.

Jesteście Państwo w posiadaniu wskazanych dokumentów przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym powstał obowiązek podatkowy dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzzakładowego przemieszczenia towarów.

Na tle tak przedstawionego opisu sprawy Państwa wątpliwości dotyczą określenia czy opisana dokumentacja w zestawie 1-3 oraz 5 potwierdza wywóz towarów z Polski i ich dostarczenie do odbiorcy w innym kraju UE oraz czy z tytułu posiadania tych dokumentów jesteście Państwo uprawnieni do zastosowania stawki VAT 0% z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzzakładowego przemieszczenia towarów.

W tym miejscu należy zwrócić szczególną uwagę, że w kwestii dokumentacji uprawniającej do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towaru, od dnia 1 stycznia 2020 r. zastosowanie mają przepisy Rozporządzenia Wykonawczego Rady (UE) 2018/1912 z dnia 4 grudnia 2018 r. zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 282/2011 w odniesieniu do niektórych zwolnień związanych z transakcjami wewnątrzwspólnotowymi (Dz. Urz. UE L z 2018 r. nr 311/10), zwanego dalej rozporządzeniem. Rozporządzenie 2018/1912 ma zasięg ogólny, wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich. Rozporządzenie 2018/1912 wprowadza m.in. domniemania wzruszalne odnoszące się do dowodów wymaganych do zastosowania zwolnienia z prawem do odliczenia (stawki 0%) z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

I tak, zgodnie z art. 45a ww. rozporządzenia:

Do celów stosowania zwolnień ustanowionych w art. 138 dyrektywy 2006/112/WE domniemywa się, że towary zostały wysłane lub przetransportowane z państwa członkowskiego do miejsca przeznaczenia znajdującego się poza jego terytorium, ale na terytorium Wspólnoty, w którymkolwiek z następujących przypadków:

a)sprzedawca wskazuje, że towary zostały wysłane lub przetransportowane przez niego lub przez osobę trzecią działającą na jego rzecz, oraz sprzedawca jest w posiadaniu co najmniej dwóch niebędących ze sobą w sprzeczności dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a), które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i od nabywcy, albo sprzedawca jest w posiadaniu jakichkolwiek pojedynczych dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a), wraz z jakimikolwiek pojedynczymi niebędącymi ze sobą w sprzeczności dowodami, o których mowa w ust. 3 lit. b), potwierdzających wysyłkę lub transport, które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i od nabywcy;

b)sprzedawca jest w posiadaniu następujących dokumentów:

  1. pisemnego oświadczenia nabywcy potwierdzającego, że towary zostały wysłane lub przetransportowane przez nabywcę lub przez osobę trzecią działającą na rzecz nabywcy, oraz wskazującego państwo członkowskie przeznaczenia towarów; takie pisemne oświadczenie określa: datę wystawienia; nazwę lub imię i nazwisko oraz adres nabywcy; ilość i rodzaj towarów; datę i miejsce przybycia towarów; w przypadku dostawy środków transportu, numer identyfikacyjny środków transportu; oraz identyfikację osoby przyjmującej towary na rzecz nabywcy; oraz
  2. co najmniej dwóch niebędących ze sobą w sprzeczności dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a), które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i nabywcy, lub jakichkolwiek pojedynczych dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a), wraz z jakimikolwiek pojedynczymi niebędącymi ze sobą w sprzeczności dowodami, o których mowa w ust. 3 lit. b), potwierdzających transport lub wysyłkę, które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i od nabywcy.

Nabywca dostarcza sprzedawcy pisemne oświadczenie, o którym mowa w lit. b) pkt (i), do dziesiątego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła dostawa.

2.Organ podatkowy może obalić domniemanie przyjęte na podstawie ust. 1.

3.Do celów ust. 1 następujące dokumenty są akceptowane jako dowód wysyłki lub transportu:

a)dokumenty odnoszące się do wysyłki lub transportu towarów, takie jak podpisany list przewozowy CMR, konosament, faktura za towarowy przewóz lotniczy lub faktura od przewoźnika towarów;

b)następujące dokumenty:

  1. polisa ubezpieczeniowa w odniesieniu do wysyłki lub transportu towarów lub dokumenty bankowe potwierdzające zapłatę za wysyłkę lub transport towarów;
  2. dokumenty urzędowe wydane przez organ władzy publicznej, na przykład notariusza, potwierdzające przybycie towarów do państwa członkowskiego przeznaczenia;
  3. poświadczenie odbioru wystawione przez prowadzącego magazyn w państwie członkowskim przeznaczenia, potwierdzające składowanie towarów w tym państwie członkowskim.

Jednakże wskazać należy, że niespełnienie warunków wprowadzonych ww. rozporządzeniem nie oznacza, że stawka 0% nie będzie miała zastosowania. W takiej sytuacji dostawca będzie musiał udowodnić w inny sposób, zgodnie z dotychczasowymi przepisami ustawy, że warunki zastosowania stawki 0% zostały spełnione.

Zgodnie bowiem z art. 41 ust. 3 ustawy:

W wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42.

Stosownie do art. 42 ust. 1 ustawy:

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:

1)podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, który nabywca podał podatnikowi;

2)podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;

3)podatnik składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.

Należy zauważyć, że warunki wymienione w art. 42 ust. 1 ustawy muszą być spełnione łącznie. Spełnienie pierwszego z nich ma zagwarantować, że czynność zostanie potraktowana jako wewnątrzwspólnotowe nabycie w kraju odbiorcy i zostanie faktycznie opodatkowana, a drugi wskazuje, że istotnie nastąpił wywóz towarów z jednego państwa członkowskiego (z kraju) i jego transport (przemieszczenie) do innego państwa członkowskiego. Istotą transakcji wewnątrzwspólnotowych jest faktyczne opodatkowanie dostawy towaru w państwie przeznaczenia (do którego towar jest docelowo przemieszczany). Dostawa, która następuje na terytorium państwa dostawcy towarów, jest opodatkowana stawką 0%, a w państwie nabywcy następuje opodatkowanie tej dostawy według stawki podatku tam właściwej. Transakcja opodatkowania w ten sposób ma na celu uniknięcia zakłócenia konkurencji, powodowanego podwójnym opodatkowaniem lub brakiem opodatkowania.

Zgodnie z art. 42 ust. 1a ustawy:

Stawka podatku, o której mowa w ust. 1, nie ma zastosowania, jeżeli:

1)podatnik nie dopełnił obowiązku, o którym mowa w art. 100 ust. 1 pkt 1 lub ust. 3 pkt 1, lub

2)złożona informacja podsumowująca nie zawiera prawidłowych danych dotyczących wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów zgodnie z wymogami, o których mowa w art. 100 ust. 8

- chyba że podatnik należycie na piśmie wyjaśnił uchybienie naczelnikowi urzędu skarbowego.

Na mocy art. 42 ust. 3 ustawy:

Dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:

1)dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),

2)(uchylony),

3)specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku,

4)(uchylony),

- z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.

Przy tym, w myśl art. 42 ust. 11 ustawy:

W przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 3-5, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:

1)korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;

2)dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;

3)dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny - dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania;

4)dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Jak stanowi art. 42 ust. 14 ustawy:

Przepisy ust. 1-4, 11 i 12 stosuje się odpowiednio do wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, o której mowa w art. 13 ust. 3.

Brzmienie art. 42 ust. 3 ustawy wskazuje na podstawowy katalog dokumentów, potwierdzających dokonanie wywozu towarów i ich dostawę do nabywcy na terytorium innego państwa członkowskiego, który może być uzupełniony dodatkowymi dokumentami określonymi w art. 42 ust. 11 ustawy. Nie oznacza to jednak, że dla potwierdzenia tej okoliczności wymagane jest „łączne” posiadanie wszystkich typów dokumentów wymienionych w powyższych przepisach, o ile posiadane dokumenty jednoznacznie potwierdzają dostarczenie nabywcy towarów na terytorium innego państwa członkowskiego. Przepisy te określają rodzaje dokumentów, których posiadanie gwarantuje podatnikom bezpieczne stosowanie stawki preferencyjnej w dostawach wewnątrzwspólnotowych.

Istotne jest aby dokumenty zawierały informacje, z których wynika, że określony towar został faktycznie dostarczony nabywcy do innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju. Dokumenty mają łącznie potwierdzać określony fakt, co oznacza, że zebrane razem mają dać jednoznaczną informację, że określony towar został faktycznie dostarczony nabywcy do innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju.

Powyższe rozważania potwierdza uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 11 października 2010 r. (I FPS 1/10), w której Sąd podkreślił, że wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów jest przede wszystkim jedną z czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, o czym stanowi art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy. Co do zasady, polega ona na wywozie towarów z terytorium kraju (Polski), w wykonaniu czynności określonych w art. 7, czyli dostawy towarów, na terytorium innego państwa członkowskiego, w określonych w ustawie warunkach. Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, przy spełnieniu określonych w ustawie przesłanek, podlega opodatkowaniu według stawki 0% (tzw. wspólnotowe zwolnienie z prawem do odliczenia), co z jednej strony powoduje, że transakcja wywozu towaru z Polski do innego kraju członkowskiego nie jest obciążana podatkiem, a jednocześnie dostawcy pozwala na odzyskanie podatku uiszczonego przy nabyciu tego towaru, co zapewnia realizację zasady neutralności podatku od towarów i usług. Zasada ta obowiązuje jednak tylko wówczas, gdy w wyniku tej transakcji (wywozu) obowiązek naliczenia podatku ciąży na nabywcy towaru (w innym państwie członkowskim), w wyniku wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru (WNT) na terenie jego kraju (zasada opodatkowania w kraju przeznaczenia). NSA stwierdził, że samo brzmienie art. 42 ust. 3 i 4 ustawy wskazuje na podstawowy katalog dokumentów potwierdzających dokonanie wywozu towarów i ich dostawę na terytorium innego państwa członkowskiego, który może być uzupełniony dodatkowymi dokumentami określonymi w art. 42 ust. 11 ustawy. Tym samym, zdaniem Sądu, w świetle art. 42 ust. 1, 3 i 11 ustawy dla zastosowania stawki 0% przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów wystarczającym jest, aby podatnik posiadał jedynie niektóre dowody o jakich mowa w art. 42 ust. 3 ustawy, uzupełnione dokumentami, wskazanymi w art. 42 ust. 11 ustawy lub innymi dowodami w formie dokumentów, o których mowa w art. 180 § 1 Ordynacji podatkowej o ile łącznie potwierdzają fakt dostawy do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Ponadto należy zauważyć, że ustawa nie zawiera definicji „dokumentu przewozowego”. Nawiązując do cyt. art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy, dokument ten powinien być dowodem potwierdzającym, że towar będący przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy został wywieziony z terytorium kraju i dostarczony do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju. List przewozowy opisany w Rozdziale III Konwencji Genewskiej o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) z dnia 19 maja 1956 r. (Dz. U. z 1962 r. Nr 49, poz. 238, z późn. zm.), jest niewątpliwie dowodem zawarcia umowy przewozu. Zgodnie z art. 4 oraz art. 9 Konwencji Genewskiej list przewozowy stanowi dowód zawarcia umowy przewozu, warunków tej umowy oraz przyjęcia towaru przez przewoźnika, o ile nie zostanie przeprowadzony dowód przeciwny. Brak, nieprawidłowość lub utrata listu przewozowego nie wpływa na istnienie ani na ważność umowy przewozu, która mimo to podlega przepisom Konwencji. Zatem, sama Konwencja również nie ogranicza możliwości przeprowadzania dowodu w zakresie przewozu towarów tylko do listu przewozowego.

Wobec powyższego dokumentem przewozowym, o którym mowa w art. 42 ust. 3 pkt 1 ustawy, może być każdy dokument otrzymany od przewoźnika (spedytora), z którego jednoznacznie wynika, że towary będące przedmiotem dostawy zostały wywiezione i dostarczone nabywcy do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju. Dokumentem tym może być więc zarówno tradycyjny list przewozowy, jak i każdy inny dokument spełniający warunki formalne i potwierdzający dokonanie dostawy towaru do nabywcy.

Zatem mając na uwadze powołane powyżej przepisy oraz uchwałę Naczelnego Sądu Administracyjnego, należy stwierdzić, że dla zastosowania stawki 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów wystarczającym jest na gruncie polskich przepisów, aby podatnik posiadał jedynie niektóre dowody o jakich mowa w art. 42 ust. 3 ustawy, uzupełnione dokumentami wskazanymi w art. 42 ust. 11 ustawy. Dla udokumentowania takiej dostawy podatnik może także posiadać inne dowody w formie dokumentów, o których mowa w art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.), zgodnie z którym jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

W konsekwencji, dla zastosowania stawki podatku w wysokości 0% podatnik musi posiadać w swojej dokumentacji dowody, które łącznie potwierdzą fakt wywiezienia i dostarczenia towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Przy czym przepisy regulujące prawo do zastosowania preferencyjnej stawki podatku nie określają formy dokumentów potwierdzających wywiezienie i dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy. Obowiązujące w tym zakresie przepisy nie stanowią zatem, że wymagane jest wyłącznie posiadanie oryginałów dokumentów w formie papierowej. Skoro przepisy nie stanowią o ich formie, każda forma jest dopuszczalna, pod warunkiem, że autentyczność tych dokumentów została uprawdopodobniona. W dobie szeroko rozwiniętych technik komunikacji nie ma podstaw, aby odmawiać mocy dowodowej dokumentowi sporządzonemu i przesłanemu w formie elektronicznej. Jeżeli zatem jest to dokument udostępniony w formie elektronicznej, email, ksero, skan, faks dokumentu lub dokument w formie elektronicznej pobrany z platformy internetowej przewoźnika czy udostępniony za pośrednictwem określonych aplikacji, niebudzący wątpliwości co do jego autentyczności, może on stanowić dowód, o którym mowa w powołanych przepisach ustawy. Stąd należy przyjąć, że każda forma dokumentu jest dopuszczalna, pod warunkiem, że autentyczność i integralność z dokumentami źródłowymi została wystarczająco uprawdopodobniona. Dokumenty powinny jednoznacznie dowodzić dostarczenie towarów do ich odbiorcy na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Ponadto wskazać należy, że faktura sprzedaży wypełnia znamiona specyfikacji, tj. zawiera dane dotyczące w szczególności nazwy i ilości towarów będącego przedmiotem dostawy, umożliwiając jego identyfikację.

Za możliwością uznania, iż faktura stanowi specyfikację poszczególnych sztuk ładunku, przemawia ugruntowana w tym zakresie praktyka organów podatkowych oraz sądów administracyjnych. Dla przykładu, w wyroku z 9 grudnia 2009 r. o sygn. I FSK 1388/08, Naczelny Sąd Administracyjny wskazał, iż: “(...) nie wydaje się, by podatnik był zmuszony do posiadania w swej dokumentacji odrębnej specyfikacji dostarczanych w ramach VAT towarów, jeśli specyfikacja taka została zawarta w fakturze VAT. (...). Jeżeli na fakturze wskazano dane, jakie powinna zawierać specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku (tj. m.in. nazwę i ilość towarów), faktura taka w istocie stanowi specyfikację poszczególnych sztuk ładunku. (...) posiadanie w takim przypadku odrębnej od faktury specyfikacji poszczególnych sztuk ładunku nie jest konieczne do zastosowania 0% VAT w przypadku WDT (...)”.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa w odniesieniu do przedstawionych w niniejszym wniosku okoliczności sprawy wskazać należy, że posiadane przez Państwa dokumenty wymienione w zestawie 1 – 3 oraz w zestawie 5, stanowić będą dowody dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej, które zgodnie z art. 42 ust. 3 i ust. 11 ustawy, łącznie będą potwierdzały dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, a w konsekwencji będą upoważniały Państwa (przy spełnieniu pozostałych warunków z art. 42 ust. 1 ustawy) do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% w odniesieniu do wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT/WZPT).

Tym samym Państwa stanowisko, zgodnie z którym w przypadku posiadania dokumentacji opisanej w zestawie 1-3 i zestawie 5 (przy jednoczesnym spełnieniu pozostałych warunków wynikających z art. 42 ust. 1 ustawy o VAT) Spółka jest uprawniona do stosowania 0% stawki VAT z tytułu WDT/WZPT należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Niniejsze rozstrzygnięcie dotyczy zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% w związku z wewnątrzwspólnotową dostawą towarów na podstawie posiadanych dokumentów wskazanych w zestawie 1 - 3 oraz zestawie 5. Jednocześnie Organ wskazuje, że w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% w związku z wewnątrzwspólnotową dostawą towarów na podstawie posiadanych dokumentów wskazanych w zestawie 4 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanego pytania) Spółki. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Spółka, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być rozpatrzone - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia i zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Informujemy, że wydając interpretację nie przeprowadzamy postępowania dowodowego i opieramy się wyłącznie na elementach zdarzenia przedstawionych we wniosku. Wszystkie gromadzone dokumenty na okoliczność przemieszczania towarów z Polski do innego kraju mogą być przedmiotem postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej, przeprowadzanej przez właściwy organ podatkowy.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Państwo ponosicie ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00