Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 26 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.366.2023.1.SR

Brak prawa do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, w związku z realizacją inwestycji pn. „…”, związanych z wykonaniem zakresu prac polegających na robotach budowlanych w Parku przekazanych w zarządzanie do jednostki budżetowej i instytucji kultury, prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z przebudową stacji trafo i linii kablowych, które zostaną sprzedane na rzecz S.A. oraz okres w jakim Miasto powinno dokonać odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na przebudowę stacji trafo i linii kablowych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest:

-prawidłowe w zakresie:

- braku prawa do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, w związku z realizacją inwestycji pn. „…”, związanych z wykonaniem zakresu prac polegających na robotach budowlanych w Parku przekazanych w zarządzanie do jednostki budżetowej i instytucji kultury,

- prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z przebudową stacji trafo i linii kablowych, które zostaną sprzedane na rzecz S.A.,

-nieprawidłowe w zakresie okresu w jakim Miasto powinno dokonać odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na przebudowę stacji trafo i linii kablowych.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

- braku prawa do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, w związku z realizacją inwestycji pn. „…”, związanych z wykonaniem zakresu prac polegających na robotach budowlanych w Parku przekazanych w zarządzanie do jednostki budżetowej i instytucji kultury,

- prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z przebudową stacji trafo i linii kablowych, które zostaną sprzedane na rzecz S.A.,

- okresu w jakim Miasto powinno dokonać odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na przebudowę stacji trafo i linii kablowych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca – Miasto na prawach powiatu (dalej: Miasto) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT od dnia 1 stycznia 1994 r., składa miesięczne deklaracje VAT-7, jest podatnikiem czynnym z tytułu wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych oraz innych czynności uznawanych za prowadzenie działalności gospodarczej, w zakresie których Wnioskodawca spełnia definicję podatnika zgodnie z art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W latach 2021-2022 Miasto realizowało zadanie pn. „...”

Dla wymienionego zadania Miasto otrzymało interpretację podatkową nr 0111-KDlB3-3.4012.410.2020.1.JSU, rozstrzygającą, kwestię prawa do odliczenia podatku VAT z wydatków związanych z inwestycją. Jednak w złożonym wniosku pomyłkowo pominięto kwestię powstałych w ramach inwestycji środków trwałych podlegających odsprzedaży. W związku z tym, konieczne jest ponowne złożenie zapytania dla zadania.

Dla zadania Miasto podpisało umowę o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 dla Projektu pn. „…”.

Zadanie wykonywane było etapami:

I Etap od 30 stycznia 2019 do 15 września 2020.

Przedmiot projektu:

prace budowlane mające na celu kompleksową rewitalizację istniejącej promenady z ławkami, wprowadzenie placyku utwardzonego przy (…), remont ścieżek: wzdłuż frontu i tyłu muzeum, przy (…), kompletny remont Placu głównego parku, na nawierzchnię z wielkoformatowych płyt granitowych, remont zabytkowej Muszli koncertowej przy placu głównym, remont i wymianę na nowe istniejących schodków i murków oporowych, przywrócenie do zabytkowej tkanki Parku, całego terenu.

II Etap w okresie od 28 czerwca 2021 do 12 sierpnia 2022.

Przedmiot projektu:

wykonanie Placu (…) i drogi dojazdowej przy Placu (…), wykonanie oświetlenia Placu (…), stacja trafo, linie kablowe SN i NN, uporządkowanie drzewostanu i zieleni, budowa przyłączy elektrycznych.

Dzięki rewitalizacji Parku, efektywniejsze będzie wykorzystanie dziedzictwa, jakim dysponuje Miasto, w celu społeczno-gospodarczej aktywizacji, biernych społecznie i zawodowo mieszkańców Miasta.

Celem głównym projektu jest: Zwiększenie aktywizacji społeczno-gospodarczej ludności zamieszkującej rewitalizowane tereny w (…).

Realizacja projektu przyczyni się do osiągnięcia celów szczegółowych, które osiągnięte będą, w różnych strefach m.in. społecznej, przestrzenno-funkcjonalnej, są nimi m.in.:

-urozmaicenia i rozszerzenia oferty dla dzieci i młodzieży, osób starszych zamieszkujących obszar rewitalizacji,

-wzrostu integracji lokalnej społeczności,

-rozwój wsparcia doradczego w zakresie otwarcia na rynek pracy,

-stworzenie pożądanej społecznie przestrzenni publicznej o nowoczesnym i funkcjonalnym kształcie.

Wszystkie cele szczegółowe są ze sobą logicznie powiązane, przyczyniając się do realizacji założonego celu głównego projektu.

Miasto było inwestorem projektu i na Miasto zostały wystawione faktury przez Wykonawcę robót budowlanych. Na fakturach, prace zostały wyszczególnione w podziale na koszty kwalifikowane i niekwalifikowane (Plac (…), droga dojazdowa przy Placu (…) oraz droga do biblioteki – ww. ścieżka z tyłu muzeum, stacja trafo, a także szereg robót dodatkowych, związanych z Projektem), dotyczące prac rewitalizacyjnych w Parku.

Inwestycja zakończyła się podpisaniem protokołu odbioru końcowego w dniu 12 sierpnia 2022 r. Datą poniesienia ostatniego wydatku kwalifikowanego w ramach Projektu był 6 października 2022 r.

W ramach inwestycji powstały środki trwałe:

a)Stacja transformatorowa W1200 (…)

b)Linia kablowa SN

c)Oświetlenie zewnętrzne placu (…)

d)Sieć energetyczna n/N

e)Plac

f)Murek z płytą upamiętniającą (…)

g)Przyłącze kanalizacji sanitarnej

h)Kanalizacja deszczowa

i)Fontanna na placu (…)

W związku z realizacją inwestycji w ramach II etapu zaszła konieczność przebudowania stacji trafo i kabli energetycznych, w związku z czym Miasto (...) marca 2018 roku zawarło umowę z S.A. w sprawie usunięcia kolizji z siecią elektroenergetyczną stanowiącą składnik majątku S.A. Oddział w (…) (dalej: X.) (dotyczy środków trwałych wymienionych wyżej pkt a) stacja transformatorowa W1200 (…) oraz b) linie kablowe). Zgodnie z zapisami umowy strony zobowiązały się do zawarcia umowy sprzedaży – urządzeń wykonanych w ramach usunięcia kolizji obiektu – na mocy, której Inwestor (Miasto) zobowiązany będzie do przeniesienia na X. własności tych urządzeń oraz wydania ich X., a X. zobowiązane będzie do odebrania tych urządzeń i zapłaty ceny (w umowie zapisano wstępnie cenę sprzedaży urządzeń, która miała podlegać weryfikacji wg dostarczonego do X. kosztorysu podwykonawczego robót). Równocześnie w umowie zapisano, że strony postanawiają, że z tytułu świadczonej przez X. usługi na rzecz Inwestora obejmującej świadczenia (zarówno w zakresie działania jak i zaniechania), do których X. jest zobowiązana na podstawie przedmiotowej umowy, polegające na tolerowaniu i nie przeciwdziałaniu likwidacji sprawnych urządzeń elektroenergetycznych X. oraz na współdziałaniu w dokonywaniu przez Inwestora usunięcia kolizji obiektu – X. przysługuje od Inwestora wynagrodzenie w kwocie równej ostatecznej ceny netto sprzedaży urządzeń wykonanych w ramach usunięcia kolizji (powiększonej o wartość podatku od towarów i usług wg stawki wynikającej z obowiązujących przepisów prawa). Zapisano, że zapłata ceny sprzedaży zostanie dokonana w drodze potrącenia z wierzytelnością X. z tytuły wynagrodzenia w ramach świadczonej przez SA usługi tolerancji.

Inwestycja została zakończona 12 sierpnia 2022, a środki trwałe wymienione w pkt a) do i) oddane do użytkowania.

Właścicielem powstałej w ramach projektu infrastruktury jest beneficjent tj. Miasto na prawach powiatu. Zarządcami powstałej w ramach projektu infrastruktury zostali: dyrektor Miejskiego Ośrodka Kultury (MOK) w zakresie ww. placu z pergolami, oraz dyrektor (…) Komunalnego (K.) w całym pozostałym ww. zakresie prac. Infrastruktura została przekazana nieodpłatnie, dowodami OT: na rzecz MOK – plac z pergolami, na rzecz K. – pozostała część.

Przedmiotowa inwestycja wpisuje się w art. 7 ust. 1 pkt 1 i 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2016 poz. 446 z późn. zm.). Zgodnie z wymogami otrzymania dofinansowania Miasto powinno przedstawić informację czy jest płatnikiem podatku VAT i czy ma możliwość odzyskania podatku VAT w ramach realizowanego projektu.

W związku z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu unii europejskiej lub od państw członkowskich europejskiego porozumienia o wolnym handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r. poz.1454) oraz wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 26 września 2015 r. (sygn. C-276/14), który stwierdził, że gminne jednostki budżetowe nie mogą być uznane za podatników podatku od towarów i usług ponieważ nie spełniają kryterium samodzielności, począwszy od 01.01.2017 r. wszystkie czynności (transakcje) sprzedażowe i zakupowe dokonywane przez jednostki budżetowe miasta – dla celów podatku VAT są uznawane za czynności wykonywane bezpośrednio przez Miasto na prawach powiatu.

K. jest jednostką budżetową w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz jednostką organizacyjną Miasta i od 1 stycznia 2017 r. podlega centralizacji rozliczeń podatkowych w zakresie VAT z Wnioskodawcą. K., w ramach sprawowanego zarządu, będzie utrzymywał przekazaną infrastrukturę.

MOK jest jednostką kultury, posiadającą odrębność prawną i jest odrębnym od Wnioskodawcy podatnikiem podatku VAT. Przekazana infrastruktura (plac z pergolami) będzie służyła realizacji celów statutowych tj. kulturalnych MOK.

W związku z tym, iż produkty i efekty ww. Projektu, nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej, cała infrastruktura stanowiąca zakres Projektu, będzie udostępniana nieodpłatnie, Wnioskodawca uznał, iż podatek VAT jest kosztem kwalifikowanym, ponieważ nie jest możliwe jego odliczenie (odzyskanie) z tytułu wydatków ponoszonych na wybudowanie infrastruktury.

Równocześnie Miasto wyodrębniło koszty, będące kosztami niekwalifikowanymi w Projekcie, związane z przebudową stacji trafo i kabli energetycznych i przekazało kosztorys do X. w celu ustalenia zgodnie z § 4 ust. 3 umowy, ostatecznej ceny za kupowane urządzenia wykonane w ramach usunięcia kolizji obiektu.

X. nie zaakceptował w pełni kosztorysu przekazanego przez Miasto i zaproponował cenę urządzeń poniżej kosztów poniesionych przez Miasto. Miasto nie ma możliwości negocjacji tej ceny.

Sprzedaż stacji trafo i linii kablowych przez Miasto na rzecz X. nastąpi w m-cu maju br. i będzie opodatkowana 23% stawką VAT.

W związku z tym Miasto chce dokonać odliczenia od wydatków, poniesionych na wybudowanie sprzedawanych środków trwałych. Odliczenia podatku VAT nie dokonano w momencie otrzymania faktur przez zwykłe zapomnienie biorąc pod uwagę, iż od podpisania umowy z X., a rozpoczęciem inwestycji w zakresie II etapu upłynęły 3 lata. Miasto zamierza dokonać odliczenia poprzez złożenie korekt plików JPK_VAT za okresy, w których faktury zostały otrzymane (fakturowanie odbywało się w okresie od 18 listopada 2021 do 26 sierpnia 2022).

Pytania

1.Czy Miasto jako beneficjent Programu RPO W 2014-2020 przy realizacji inwestycji pn. „…”, ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) z faktur, dokumentujących nabycie towarów i usług, w związku z realizacją inwestycji, polegających na robotach budowlanych w parku przekazanych w zarządzanie do jednostki budżetowej i instytucji kultury oraz w jakim zakresie?

2.Czy Miastu przysługuje prawo odliczenia podatku VAT z wydatków związanych z przebudową stacji trafo i linii kablowych, które zostaną sprzedane na rzecz S.A.?

3.W jakim okresie Miasto powinno dokonać odliczenia podatku VAT z wydatków poniesionych na przebudowę stacji trafo i linii kablowych ?

Państwa stanowisko w sprawie

1.Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w związku z art. 86 ust. 1, ust. 2a oraz art. 90 ustawy o VAT, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług na realizację inwestycji pn. „…”, w związku z wykonaniem zakresu prac obejmujących roboty budowlane w Parku, przekazanych w zarządzanie do jednostki budżetowej i instytucji kultury.

2.Miastu przysługuje prawo odliczenia podatku VAT z wyodrębnionych wydatków poniesionych na przebudowę stacji trafo i linii kablowych, które zostaną sprzedane na rzecz S.A.

3.Miasto powinno dokonać odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki poniesione na przebudowę stacji trafo i linii kablowych, sporządzając korekty plików JPK za miesiące, w których otrzymało te faktury (w roku 2021 i 2022).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest:

-prawidłowe w zakresie:

- braku prawa do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, w związku z realizacją inwestycji pn. „…”, związanych z wykonaniem zakresu prac polegających na robotach budowlanych w Parku przekazanych w zarządzanie do jednostki budżetowej i instytucji kultury,

- prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z przebudową stacji trafo i linii kablowych, które zostaną sprzedane na rzecz S.A.,

-nieprawidłowe w zakresie okresu w jakim Miasto powinno dokonać odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na przebudowę stacji trafo i linii kablowych.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy zauważyć, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wyrażoną w cytowanym art. 86 ust. 1 ustawy o VAT generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90 ustawy.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Przepis ten, co istotne, znajduje zastosowanie w sytuacji gdy towary i usługi nabywane przez podatnika wykorzystywane są w działalności gospodarczej jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.

Natomiast zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy:

W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Na mocy art. 90 ust. 2 ustawy:

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. A zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosowanie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na mocy art. 7 ust. 1 pkt 1 i 8 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej; edukacji publicznej.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Miasto realizowało zadanie pn. „….” Miasto było inwestorem projektu i na Miasto zostały wystawione faktury przez Wykonawcę robót budowlanych. Zadanie wykonywane było etapami. Właścicielem powstałej w ramach projektu infrastruktury jest Miasto. Zarządcami powstałej w ramach projektu infrastruktury zostali: dyrektor Miejskiego Ośrodka Kultury (MOK) w zakresie placu z pergolami, oraz dyrektor (…) Komunalnego (K.) w całym pozostałym zakresie prac. Infrastruktura została przekazana nieodpłatnie, dowodami OT: na rzecz MOK – plac z pergolami, na rzecz K. – pozostała część. Ponadto w związku z realizacją inwestycji w ramach II etapu zaszła konieczność przebudowania stacji trafo i kabli energetycznych, w związku z czym Miasto zawarło umowę z S.A. w sprawie usunięcia kolizji z siecią elektroenergetyczną stanowiącą składnik majątku S.A. Oddział w (…). Zgodnie z zapisami umowy strony zobowiązały się do zawarcia umowy sprzedaży – urządzeń wykonanych w ramach usunięcia kolizji obiektu – na mocy, której Inwestor (Miasto) zobowiązany będzie do przeniesienia na X. własności tych urządzeń oraz wydania ich X., a X. zobowiązane będzie do odebrania tych urządzeń i zapłaty ceny.

Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą prawa do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją ww. inwestycji, związanych z wykonaniem zakresu prac polegających na robotach budowlanych w Parku przekazanych w zarządzanie do jednostki budżetowej i instytucji kultury.

Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W odniesieniu do sytuacji Miasta związanej z placem z pergolami, należy zauważyć, że świadczenie polegające na nieodpłatnym przekazaniu w zarządzanie dyrektorowi MOK (instytucji kultury) ww. placu z pergolami, będącego własnością Miasta, realizowane w ramach wykonywania zadań własnych w zakresie m.in. ładu przestrzennego zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym, niewątpliwie stanowi sprawę publiczną, należącą do sfery działalności jednostki samorządowej. Mając zatem na uwadze powyższe stwierdzić należy, że nieodpłatne przekazanie placu z pergolami w zarządzanie na rzecz MOK, realizowane jest poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a Miasto realizując tę czynność nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Nie dochodzi zatem do spełnienia przesłanki pozytywnej wskazanej w art. 86 ust. 1 ustawy jaką jest związek zakupów z wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej czynnościami opodatkowanymi.

Również w przypadku pozostałej infrastruktury wytworzonej w efekcie opisanego we wniosku projektu i przekazanej w zarządzanie dyrektorowi K. (jednostce budżetowej Miasta) brak jest związku zakupów z wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej czynnościami opodatkowanymi. Jak Państwo wskazali, K. w ramach sprawowanego zarządu będzie utrzymywał przekazaną infrastrukturę. Produkty i efekty ww. projektu, nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej. Przedmiotowa inwestycja wpisuje się w art. 7 ust. 1 pkt 1 i 8 ustawy o samorządzie gminnym.

Odnosząc zatem powyższe okoliczności do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z przedmiotową inwestycją polegającą na robotach budowlanych w Parku przekazanych w zarządzanie do jednostki budżetowej i instytucji kultury, stwierdzić należy, że w analizowanej sprawie nie zostały spełnione warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy. Z całokształtu działań Miasta związanych z poniesionymi wydatkami na realizację przedmiotowego projektu wynika bowiem, że nabycie towarów i usług w związku realizacją opisanej we wniosku inwestycji polegającej na robotach budowlanych w Parku przekazanych w zarządzanie do jednostki budżetowej i instytucji kultury, nie ma związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym, z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Reasumując, nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją ww. inwestycji, polegającej na robotach budowlanych w Parku przekazanych w zarządzanie do jednostki budżetowej i instytucji kultury – ponieważ zakupy towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu nie służą czynnościom opodatkowanym. Tym samym w okolicznościach niniejszej sprawy nie znajdą zastosowania wskazane w Państwa stanowisku przepisy art. 86 ust. 2a oraz art. 90 ustawy.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1, zgodnie z którym – w związku z art. 86 ust. 1, ust. 2a oraz art. 90 ustawy o VAT, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług na realizację inwestycji pn. „…”, w związku z wykonaniem zakresu prac obejmujących roboty budowlane w Parku, przekazanych w zarządzanie do jednostki budżetowej i instytucji kultury – jest prawidłowe.

Państwa wątpliwości dotyczą także prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z przebudową stacji trafo i linii kablowych, które zostaną sprzedane na rzecz S.A.

Jak wskazali Państwo we wniosku, (...) marca 2018 roku Miasto zawarło umowę z S.A. w sprawie usunięcia kolizji z siecią elektroenergetyczną stanowiącą składnik majątku X., na mocy której strony zobowiązały się do zawarcia umowy sprzedaży urządzeń wykonanych w ramach usunięcia kolizji (stacji trafo i linii kablowych). Inwestycja została zakończona 12 sierpnia 2022 r., a środki trwałe (stacja trafo i linie kablowe) oddane do użytkowania. Sprzedaż stacji trafo i linii kablowych przez Miasto na rzecz X. – jak Państwo podali w opisie sprawy – będzie opodatkowana 23% stawką VAT.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika zatem, że od początku realizacji inwestycji zamierzali Państwo dokonać sprzedaży na rzecz X. przebudowanej w ramach II etapu inwestycji stacji trafo i linii kablowych.

Zatem w tej sytuacji wystąpił bezsprzecznie bezpośredni związek ponoszonych wydatków na przebudowę stacji trafo i linii kablowych ze sprzedażą opodatkowaną. W konsekwencji Miastu przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z przebudową stacji trafo i linii kablowych, które zostaną sprzedane na rzecz S.A. Prawo to przysługuje Państwu pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do Państwa wątpliwości dotyczących okresu w jakim Miasto powinno dokonać odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki poniesione na przebudowę stacji trafo i linii kablowych, należy wskazać, że terminy, w których powstaje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, ustawodawca określił w art. 86 ust. 10-13 ustawy.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy:

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

W myśl art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy:

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a – powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Stosownie do art. 86 ust. 11 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2020 r.:

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Na podstawie art. 86 ust. 11 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2021 r.:

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Na mocy art. 86 ust. 13 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2021 r.:

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a.

Jak stanowi art. 86 ust. 13 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 października 2021 r.:

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej:

1.za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, albo

2.za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego

– nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W myśl art. 4 ustawy z dnia 11 sierpnia 2021 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo bankowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1626):

W przypadku gdy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstało przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepis art. 86 ust. 13 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym.

Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy związane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT. Podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy, nie wcześniej jednak niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Z powołanych przepisów wynika, że nierozliczony podatek naliczony w okresie otrzymania faktury lub w jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2020 r.) bądź w jednym z trzech następnych okresów rozliczeniowych (w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2021 r.), może zostać rozliczony w okresie 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego. Odliczenie podatku, zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy będzie możliwe wyłącznie poprzez korektę deklaracji za okres, w którym wystąpiło prawo do odliczenia podatku (w stanie prawnym obowiązującym do 30 września 2021 r.) lub poprzez korektę deklaracji za okres, w którym wystąpiło prawo do odliczenia podatku bądź za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych (w stanie prawnym obowiązującym od 1 października 2021 r.).

Jak wynika z opisu sprawy, realizacja II etapu inwestycji, w ramach którego doszło do przebudowy stacji trafo i linii kablowych miała miejsce od 28 czerwca 2021 r. do 12 sierpnia 2022 r. Natomiast faktury związane z przebudową stacji trafo i linii kablowych zostały otrzymane przez Miasto w okresie od 18 listopada 2021 r. do 26 sierpnia 2022 r. Umowa z X. zawierająca m.in. postanowienia dotyczące sprzedaży urządzeń powstałych w ramach usunięcia kolizji, została podpisana ponad 3 lata przed rozpoczęciem II etapu inwestycji, w ramach którego doszło do przebudowy stacji trafo i linii kablowych. Miasto nie dokonało odliczenia w momencie otrzymania faktur przez zwykłe zapomnienie.

Analiza okoliczności sprawy i obowiązujących przepisów prowadzi do wniosku, że mieli Państwo prawo do zrealizowania swojego uprawnienia przez odliczenie podatku VAT zawartego w fakturach związanych z przebudową stacji trafo i linii kablowych w rozliczeniu za okresy, w których zostały łącznie spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 10 i 10b ustawy, tj. powstał obowiązek podatkowy w stosunku do nabywanych towarów lub usług, a Państwo otrzymali fakturę dokumentującą ich nabycie.

Natomiast, jeżeli nie dokonali Państwo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki na przebudowę stacji trafo i linii kablowych w ww. terminach, to mogli Państwo obniżyć kwotę podatku należnego za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, stosownie do art. 86 ust. 11 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2021 r.

Skoro – jak wynika z wniosku – nie obniżyli Państwo kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z ww. faktur otrzymanych w okresie od 18 listopada 2021 r. do 26 sierpnia 2022 r. dokumentujących wydatki poniesione na przebudowę stacji trafo i linii kablowych, w terminach określonych w art. 86 ust. 10 i 10b oraz ust. 11 ustawy – to w odniesieniu do tych wydatków, dla których prawo do odliczenia podatku naliczonego powstało po 1 października 2021 r. – zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 października 2021 r. – będą mogli Państwo dokonać korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, tj. powstał obowiązek podatkowy w stosunku do nabywanych towarów lub usług, a Państwo otrzymali fakturę dokumentującą ich nabycie, albo za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jednak nie później niż w ciągu 5 lat licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W konsekwencji, oceniając całościowo Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 należało uznać, że jest ono nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto należy także zauważyć, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00