Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 16 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.287.2023.1.AK

Obowiązek obliczenia, pobrania i wpłacenia podatku VAT od sprzedaży zabudowanej działki nr 1 w drodze licytacji publicznej.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych przedstawionego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 kwietnia 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 19 kwietni 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązku obliczenia, pobrania i wpłacenia podatku VAT od sprzedaży zabudowanej działki nr 1 w drodze licytacji publicznej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym w ... Kancelaria Komornicza nr … w ... w dniu 27 grudnia 2016 roku wszczął egzekucję z nieruchomości dłużnika ".." sp. z o. o. NIP: …, REGON …, adres: , ….

Przedmiotowa nieruchomość położona jest w miejscowości ...., gmina …, powiat, województwo, na działce oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków numerem ewidencyjnym 1 o pow. 0,8300 ha. Dla ww. nieruchomości Sąd Rejonowy w ... IV Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą o nr …..

Opis i oszacowanie miał miejsce w dniu 04 czerwca 2019 roku. Jest to nieruchomość gruntowa, zabudowana, położona w miejscowości ... , gmina, powiat, województwo, na działce o pow. 8.300,00 m2, w pobliżu centrum miejscowości, przy drodze o nawierzchni asfaltowej. W bezpośrednim sąsiedztwie ww. nieruchomości znajdują się zabudowania o charakterze mieszkalno-gospodarczym oraz grunty przeznaczone pod uprawy polowe. Nieruchomość zabudowana jest budynkiem magazynowym z zapleczem socjalno-biurowym o pow. użytkowej 750,20 m2. Doprowadzone wszystkie media, nieruchomość ogrodzona i zagospodarowana. Lokalizacja dość atrakcyjna, nieruchomość położona w pobliżu centrum miejscowości. Przeznaczenie w PZP - atrakcyjne. Nieruchomość przeznaczona pod usługi. Budynek magazynowy z zapleczem socjalno-biurowym o pow. zabudowy 814,00 m2, pow. użytkowa - 750,20 m2. Budynek parterowy, niepodpiwniczony. Fundamenty betonowe wylewane na mokro. Instalacje: wodno-kanalizacyjna, odgromowa, ogrzewania z pieca c. o., wentylacji grawitacyjnej i mechanicznej, elektryczna oświetleniowa i siły. Ponadto na terenie nieruchomości znajduje się parking niestrzeżony utwardzony z płyt drogowych ażurowych o łącznej powierzchni około 3.000,00 m2. Na powierzchni około 2.000,00 m2 znajdują się trawniki i drzewa ozdobne. Doprowadzenie energii elektrycznej od linii do budynku. Doprowadzenie wody z rurociągu gminnego do budynku. Odprowadzenie ścieków do szamba szczelnego o pojemności ok. 30 m2. Ogrodzenie: brama stalowa z furtką na słupkach stalowych osadzonych w gruncie o szerokości ok. 6,00 mb. Wystąpieniem z dnia 21 czerwca 2019 roku Naczelnik Urzędu Skarbowego poinformował tutejszy organ, że... sp. z o. o. od dnia 23 listopada 2005 roku figuruje jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Spółka zakupiła w dniu 24 listopada 2005 roku od Gminy .... zabudowaną nieruchomość o powierzchni 8300m2 położoną w obrębie ..., gm. ...., oznaczoną jako działka nr 1, na której znajduje się magazyn zbożowy (…).

Naczelnik Urzędu Skarbowego w ... poinformował nadto, że sp. z o.o. złożyła miesięczne deklaracje VAT-7 za okres od listopada 2005 roku do maja 2019 roku, w złożonych deklaracjach spółka wykazała odliczenia związane z nabyciem towarów i usług zaliczanych do środków trwałych w łącznych kwotach (bez wykazywania jakich usług, rzeczy, ruchomości oraz nieruchomości to dotyczy).

Pismem z dnia 14 maja 2021 roku dłużnik złożył oświadczenie, w którym wskazał, że: prowadzi działalność gospodarczą; w stosunku do przedmiotowej nieruchomości nie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku VAT przy jej nabyciu; nabycie przedmiotowej nieruchomości nastąpiło na podstawie umowy sprzedaży; poniósł nakłady przewyższające 30 % jej wartości początkowej i skorzystał z prawa odliczenia podatku VAT od tych nakładów; nie zlikwidował działalności gospodarczej i rozliczył się z urzędem skarbowym zgodnie z art. 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Wyżej wskazane informacje dot. nieruchomości uzyskane zostały głównie z przedłożonego przez rzeczoznawcę majątkowego operatu szacunkowego z dnia 03 grudnia 2018 roku.

Komornik nie posiada informacji:  w jaki sposób, do jakich celów, dłużna Spółka wykorzystywała/wykorzystuje działkę nr 1 od dnia nabycia, czy dłużna spółka wykorzystywała/wykorzystuje ww. działkę do działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, czy działka będąca przedmiotem dostawy była/jest wykorzystywana przez dłużną Spółkę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług, z jakiego tytułu dłużnik rozliczył się z urzędem skarbowym zgodnie z art. 14 ustawy o VAT, czy budynek magazynowy z zapleczem socjalno-biurowym położony na działce nr 1 jest budynkiem w rozumieniu przepisów art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 07 lipca 1994 r. Prawo budowlane, czy naniesienia budowlane znajdujące się na ww. działce, tj. parking, szambo, stanowią budowle w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 3 ww. ustawy Prawo budowlane, czy naniesienia budowlane znajdujące się na ww. działce tj. parking, szambo, ogrodzenie (brama stalowa z furtką) stanowią urządzenia budowlane, o których mowa w art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane, czy na ww. działce znajdują się urządzenia budowlane oraz z jakim budynkiem/budowlą byłyby one powiązane, jaki jest symbol PKOB, nazwa grupowania oraz wyszczególnienie znajdujących się na działce 1 budynku/budowli, wg Polskiej Kwalifikacji Obiektów Budowlanych wprowadzonej Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, czy ww. budynek/budowle są trwale związane z gruntem, czy budowle/urządzenia budowlane zostały nabyte, czy wybudowane przez dłużną spółkę, czy z tytułu wytworzenia/wybudowania budowli/urządzeń budowlanych dłużnej spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie ww. budynku/budowli lub ich części w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług, kiedy nastąpiło zajęcie do używania ww. budynku/budowli po ich wybudowaniu, czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. budynku/budowli lub ich części a ich dostawą upłynęło więcej niż 2 lata, czy dłużna spółka wykorzystywała budynek/budowle położone na działce nr 1 do działalności gospodarczej, czy budynek/budowle były/są przedmiotem najmu, dzierżawy, użyczenia, czy ww. budynek/budowle były/są wykorzystywane przez dłużną spółkę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług, czy nakłady przewyższające 30 % wartości początkowej nieruchomości, które poniosła dłużna spółka stanowiły ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym oraz na jakie obiekty położone na działce nr 1 zostały poniesione nakłady, w jakim okresie dłużna spółka ponosiła wydatki na ulepszenie ww. budynku/budowli, kiedy nastąpiło oddanie do użytkowania ww. budynku/budowli po ulepszeniu, czy ulepszenia stanowiły „przebudowę” rozumianą jako dokonanie istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany wykorzystania ww. budynku/budowli lub w celu znaczącej zmiany warunków zasiedlenia, czy po ulepszeniu miało miejsce pierwsze zasiedlenie ww. budynku/budowli, czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. budynku/budowli po ulepszeniu a sprzedażą upłynie okres dłuższy niż 2 lata, czy ulepszony budynek/budowle były wykorzystywane przez dłużną spółkę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT. Brak informacji komornika, o których mowa wyżej jest wynikiem podjętych przez komornika działań, działania te zostały udokumentowane w aktach sprawy …, co potwierdza brak możliwości uzyskania tych informacji od dłużnej spółki. Licytacyjnej sprzedaży nieruchomości będzie podlegać nieruchomość objęta ….

Pytanie

Czy Komornik, będąc płatnikiem VAT przy ewentualnej sprzedaży nieruchomości o … w trybie licytacji publicznej będzie obowiązany obliczyć, pobrać i wpłacić podatek od towarów i usług od dokonania dostawy (sprzedaży nieruchomości)?

Pani stanowisko w sprawie

W przypadku licytacyjnej sprzedaży nieruchomości o …, nie będzie on obowiązany do ustalenia i pobrania podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Pani przedstawiła we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2022 r. poz. 479) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika.

W świetle cyt. wyżej przepisów, płatnikami podatku od towarów i usług (czyli podmiotami zobowiązanymi do obliczania, poboru podatku od podatnika i wpłaty podatku na konto organu podatkowego) mogą być organy egzekucyjne oraz komornicy sądowi. Sytuacja taka ma miejsce, gdy w wykonaniu czynności egzekucyjnych organy te dokonują dostawy towarów należących do podatnika lub przez niego posiadanych z naruszeniem przepisów. Sformułowanie „płatnikami” oznacza, że organy te nie stają się z tytułu wykonania powyższych czynności podatnikami podatku od towarów i usług, lecz pełnią jedynie rolę płatnika w odniesieniu do podatku należnego z tytułu sprzedanych (zlicytowanych) towarów należących do podatnika, w stosunku do którego toczy się postępowanie egzekucyjne.

Komornik sądowy pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą dokonaną w ramach egzekucji. Nie bez znaczenia jest także fakt, że podatnik, będący dłużnikiem, zazwyczaj nie otrzymuje kwot uzyskanych przez organ egzekucyjny ze sprzedaży towarów w wykonaniu czynności egzekucyjnych. Prawdopodobne jest zatem, że podatnik nie posiada innych środków finansowych umożliwiających uiszczenie należnego podatku. Ustanowienie organu egzekucyjnego płatnikiem zapewnia odprowadzenie należnego podatku przez organ przeprowadzający dostawę w ramach czynności egzekucyjnych.

Zaznaczenia wymaga, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika, będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik. Natomiast w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Zatem komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług i do uwzględnienia w trakcie sprzedaży licytacyjnej towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Należy zaznaczyć, że sprzedaż nieruchomości w trybie egzekucji stanowi odpłatną dostawę towarów, co oznacza, że zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, objęta jest zakresem przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W odniesieniu do art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie.

Zgodnie z przedstawionymi przepisami budynki, budowle oraz grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, która to czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem był podatnikiem podatku od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Zaznaczenia wymaga, że sprzedaż składników wykorzystywanych w działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że Komornik Sądowy wszczął egzekucję z nieruchomości dłużnika ".." sp. z o. o. Przedmiotowa nieruchomość położona jest w miejscowości ... na działce oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków numerem ewidencyjnym 1 o pow. 0,8300 ha. Dla ww. nieruchomości Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą o nr …. Nieruchomość zabudowana jest budynkiem magazynowym z zapleczem socjalno-biurowym o pow. użytkowej 750,20 m2. Do działkidoprowadzone są wszystkie media, nieruchomość jest ogrodzona i zagospodarowana. Na działce znajdują się instalacje: wodno-kanalizacyjna, odgromowa, ogrzewania z pieca c. o., wentylacji grawitacyjnej i mechanicznej, elektryczna oświetleniowa i siły. Ponadto, na terenie nieruchomości znajduje się parking niestrzeżony utwardzony z płyt drogowych ażurowych, szambo szczelne, ogrodzenie: brama stalowa z furtką na słupkach stalowych.

W związku z powyższym, dostawa zabudowanej działki nr 1, będzie stanowiła zbycie majątku należącego do przedsiębiorstwa dłużnika. Zatem przy dostawie ww. działki nr 1 spełnione będą przesłanki do uznania dłużnika za podatnika podatku, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W konsekwencji, dostawa przez Panią jako komornika ww. zabudowanej działki nr 1 będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Przy czym, wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy:

Stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 tej ustawy:

W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.

Jednakże, zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim;

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części, kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Zgodnie z treścią art. 2 pkt 14 ustawy:

Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku/budowli do używania. Pierwsze zasiedlenie budynku/budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku/budowli lub ich części oddano je w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku/budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika – bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku, budowli.

W tym miejscu należy nadmienić, że w przypadku budynków/budowli niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Według art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Powyższy przepis wskazuje, jakie muszą zostać spełnione warunki aby sprzedaż budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Z przepisu tego wynika, że prawo do zwolnienia przysługuje wówczas, gdy w stosunku do budynków, budowli lub ich części będących przedmiotem sprzedaży nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

-towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

-przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 43 ust. 21 ustawy:

Jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9- 10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione.

Tym samym, dokonana w trybie egzekucji dostawa towarów, jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług według właściwej stawki, jeżeli udokumentowane działania w celu potwierdzenia zwolnienia podjęte przez komornika lub organ egzekucyjny były z powodu dłużnika bezskuteczne.

W przedmiotowej sprawie przedstawiony opis sprawy nie pozwala stwierdzić, czy egzekucyjna sprzedaż zabudowanej działki nr 1, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, pkt 10a oraz pkt 2 ustawy, gdyż brak jest niezbędnych informacji do dokonania takiej oceny na podstawie ww. przepisów.

Jak wynika z przedstawionych we wniosku okoliczności dłużnik złożył oświadczenie, w którym wskazał m.in., że: prowadzi działalność gospodarczą; w stosunku do przedmiotowej nieruchomości nie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku VAT przy jej nabyciu; nabycie przedmiotowej nieruchomości nastąpiło na podstawie umowy sprzedaży; poniósł nakłady przewyższające 30 % jej wartości początkowej i skorzystał z prawa odliczenia podatku VAT od tych nakładów. Jednakże, Komornik nie posiada informacji w jaki sposób, do jakich celów, dłużna Spółka wykorzystywała/wykorzystuje działkę nr 1 od dnia nabycia, czy działka będąca przedmiotem dostawy była/jest wykorzystywana przez dłużną Spółkę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług, czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie ww. budynku/budowli lub ich części w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług, kiedy nastąpiło zajęcie do używania ww. budynku/budowli po ich wybudowaniu. Nadto, Komornik wskazał, iż nie posiada informacji, czy nakłady przewyższające 30 % wartości początkowej nieruchomości, które poniosła dłużna spółka stanowiły ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym oraz na jakie obiekty położone na działce nr 1 zostały poniesione nakłady, w jakim okresie dłużna spółka ponosiła wydatki na ulepszenie ww. budynku/budowli oraz kiedy nastąpiło oddanie do użytkowania ww. budynku/budowli po ulepszeniu.

Brak informacji komornika, o których mowa wyżej jest wynikiem podjętych przez komornika działań, działania te zostały udokumentowane w aktach sprawy …, co potwierdza brak możliwości uzyskania tych informacji od dłużnej spółki.

W związku z powyższym, w odniesieniu do dostawy budynku magazynowego z zapleczem socjalno-biurowym wraz z pozostałymi naniesieniami położonymi na działce nr 1 zastosowanie znajdzie art. 43 ust. 21 ustawy, tj. przyjęcie, że warunki zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10, pkt 10a oraz pkt 2 nie będą spełnione, skoro podjęte przez Panią udokumentowane działania nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów zwolnienia od podatku. Zatem, dostawa ww. budynku magazynowego z zapleczem socjalno-biurowym wraz z pozostałymi naniesieniami położonymi na działce nr 1 będzie opodatkowana właściwą stawką podatku od towarów i usług.

Skoro dostawa ww. budynku magazynowego z zapleczem socjalno-biurowym wraz z pozostałymi naniesieniami położonymi na działce nr 1 będzie opodatkowana właściwą stawką podatku od towarów i usług, to - stosownie do art. 29a ust. 8 ustawy - również dostawa gruntu, na którym znajdują się ww. obiekty będzie opodatkowana właściwą stawką podatku od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że Pani jako płatnik, będzie zobowiązana do naliczenia i odprowadzenia podatku od towarów i usług z tytułu dostawy w trybie licytacji publicznej zabudowanej działki nr 1.

Zaznaczyć jednak należy, że kwestia oceny działań podjętych przez Panią jako Komornika nie była przedmiotem interpretacji.

Tym samym, Pani stanowisko, należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako ”PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00