Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 14 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.145.2023.2.AWO

Możliwość odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatków poniesionych za zakup/montaż instalacji fotowoltaicznej.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 lutego 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 15 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismami z: 26 marca 2023 r. (wpływ 26 marca 2023 r.) oraz z 26 marca 2023 r. (wpływ 5 kwietnia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Chciałby Pan w rozliczeniu podatkowym za 2022 r. zastosować ulgę termomodernizacyjną zgodnie z art. 26h ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako: „ustawa PIT”).

Zainstalował Pan w budynku, którego jest Pan współwłaścicielem, instalację fotowoltaiczną.

Budynek, w którym Pan mieszka składa się z dwóch części (w rzucie w kształcie litery „L”). W jednej części budynku (tej, w której Pan mieszka) znajdują się dwa lokale mieszkalne, w drugiej części lokal użytkowy (nieużywany sklep) oraz trzeci lokal mieszkalny (na piętrze). W budynku są wydzielone trzy księgi wieczyste: pierwsza dla lokali na parterze obydwu części budynku, druga dla lokalu na piętrze w Pana części budynku (Pana mieszkanie) i trzecia dla lokalu mieszkalnego na piętrze w drugiej części budynku. Do każdego z lokali prowadzi odrębne wejście z poziomu gruntu. Działka stanowi odrębną księgę wieczystą (współwłasność dla trzech ksiąg wieczystych wydzielonych w budynku). Zainstalowana w lutym 2022 r. instalacja fotowoltaiczna jest podłączona do instalacji elektrycznej lokalu, którego jest Pan (wraz z Pana żoną) właścicielem i zaspokaja potrzeby wyłącznie Pana lokalu.

Pytał Pan w Urzędzie Miasta A., jak zakwalifikowany jest budynek (czy jednorodzinny, czy wielorodzinny), jednak otrzymał Pan odpowiedź, że jako mieszkalny.

W uzupełnieniu wniosku - odpowiadając na następujące pytania - wskazał Pan, że:

1)Co rozumie Pan pod określeniem „składa się z dwóch części (w rzucie w kształcie litery „L”)? Czy obie części składają się na jedną nieruchomość, tzn. wskazane części nie stanowią odrębnych nieruchomości, czy też należy to wskazanie rozumieć inaczej - jak konkretnie?

Pana odpowiedź:

Przed złożeniem wniosku o wydanie interpretacji, właśnie ta kwestia budziła Pana wątpliwości. Po złożeniu wniosku sprawdził Pan, że to, co opisał Pan we wniosku jako jeden budynek składający się z dwóch części, jest w istocie dwoma odrębnymi nieruchomościami [dołączył Pan rysunek - widok na podstawie mapy ewidencyjnej budynków].

2)Ile (prosimy by wskazał Pan liczbę) lokali jest wydzielonych w nieruchomości, o której mowa we wniosku? (…).

Pana odpowiedź:

Po weryfikacji (zgodnie z odpowiedzią na pytanie numer 1), w nieruchomości, o której mowa we wniosku, są wydzielone dwa lokale mieszkalne.

3)Czy budynek, którego jest Pan współwłaścicielem stanowi budynek mieszkalny jednorodzinny stosownie do art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane? (…).

Pana odpowiedź:

Stosownie do art. 3 pkt 2a ustawy prawo budowlane, budynek stanowi budynek mieszkalny jednorodzinny:

służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych,

stanowi konstrukcyjnie samodzielną całość,

wydzielono w nim nie więcej niż dwa lokale mieszkalne.

4)A. Co oznacza, że jest Pan „współwłaścicielem budynku”? Jakich części tego budynku jest Pan współwłaścicielem i z czego wynika ta współwłasność?

B. Od kiedy jest Pan „współwłaścicielem budynku”?

Pana odpowiedzi:

A. Jest Pan wraz z żoną (wspólność ustawowa majątkowa małżeńska) właścicielem wydzielonego lokalu numer 2, współwłaścicielem części wspólnych budynku oraz współwłaścicielem działki, na której znajduje się budynek. Własność wynika z umowy sprzedaży (księga wieczysta: KW (...)).

B. Od 7 marca 2011 r.

5)A. Kiedy (w jakiej dacie) doszło do wyodrębnienia Pana lokalu?

B. Od kiedy jest Pan właścicielem (wraz żoną) opisanego lokalu?

Pana odpowiedzi:

A. 1 września 1978 r.

B. Od 7 marca 2011 r.

6)A. Czy w ramach ulgi termomodernizacyjnej zamierza Pan uwzględnić wydatki poniesione na:

a)koszt zakupu instalacji fotowoltaicznej?

b)koszty usługi/usług poniesionych na montaż instalacji fotowoltaicznej?

B. Czy Pana pytanie odnosi się wszystkich wskazanych wyżej wydatków?

Pana odpowiedzi:

W ramach ulgi termomodernizacyjnej zamierza Pan uwzględnić wydatki z jednej faktury na: „Zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej o mocy 5,46 kWp w lokalizacji, ul. (...)”.

7)Czy na moment dokonywania odliczenia będzie Pan nadal współwłaścicielem opisanej nieruchomości? Innymi słowy, prosimy o wskazanie, czy na moment dokonywania odliczenia (rozumianego jako datę złożenia zeznania lub jego korekty) był i będzie Pan „współwłaścicielem budynku” i właścicielem (wraz żoną) opisanego lokalu?

Pana odpowiedź:

Tak, na moment dokonywania odliczenia będzie Pan nadal współwłaścicielem opisanej nieruchomości.

8)Jaka jest forma opodatkowania uzyskiwanych przez Pana dochodów/przychodów (dochód opodatkowany według skali podatkowej, jednolitej ˗ 19% stawki podatku, czy przychód opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych) za rok podatkowy, w którym zamierza Pan skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej?

Pana odpowiedź:

Pana dochody, za rok w którym zamierza Pan skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej, opodatkowane są według skali podatkowej

9)A. Czy „zainstalowanie instalacji fotowoltaicznej” dotyczyło również utylizacji usuniętych (w toku prac) elementów?

B. Czy wydatek związany z (ewentualną) utylizacją usuniętych (w toku wskazanych wyżej prac) zamierza Pan uwzględnić w ramach ulgi termomodernizacyjnej?

Pana odpowiedź:

Zainstalowanie instalacji fotowoltaicznej nie dotyczyło utylizacji (nie zamierza Pan uwzględniać takich wydatków).

10)A. Na kogo - na czyje dane - zostały wystawione faktury dotyczące: „zainstalowania instalacji fotowoltaicznej”?

W przypadku wystawienia faktur na dane Pana małżonki prosimy o wskazanie:

a)czy w Pana małżeństwie panuje ustrój wspólności majątkowej małżeńskiej?

b)od jakiej daty obowiązuje w Państwa małżeństwie ustrój wspólności majątkowej małżeńskiej?

B. Kiedy (w jakiej dacie) wystawiono każdą fakturę?

C. Czy każda z faktur została wystawiona przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku?

Pana odpowiedzi:

A. Faktura wystawiona jest na Pana dane.

a)Tak.

b)od 5 marca 2011 r.

B. Sprawa dotyczy jednej faktury - 16 lutego 2022 r.

C. Tak.

11)A. Czy prace polegające na „zainstalowaniu instalacji fotowoltaicznej” doprowadziły do przebudowy, rozbudowy lub nadbudowy „budynku, którego jest Pan współwłaścicielem”? Jeżeli tak, prosimy żeby wskazał Pan w jakim (konkretnie) zakresie.

B. Czy takiej przebudowy, rozbudowy lub nadbudowy budynku należało dokonać by wykonać „zainstalowanie instalacji fotowoltaicznej”? Jeżeli tak, prosimy żeby wskazał Pan w jakim zakresie.

W przypadku twierdzącej odpowiedzi na powyższe pytania prosimy również o podanie:

a)Czy wykonane prace wynikały z projektu budowlanego i pozwolenia na budowę?

b)Jakie prace budowlane wynikają z projektu budowlanego - czy projekt budowlany budynku przewidywał rozbudowę lub nadbudowę budynku w wyniku czego zwiększyła się powierzchnia użytkowa, kubatura i/lub wysokość budynku, czy zwiększyła się wysokość poszczególnych ścian w budynku?

c)Jakie konkretnie materiały i usługi wchodzą w zakres nadbudowy/przebudowy/rozbudowy?

C. Kiedy (w jakiej dacie/roku) oddaną opisaną nieruchomość do użytkowania?

Pana odpowiedź:

Prace polegające „zainstalowaniu instalacji fotowoltaicznej” nie doprowadziły do przebudowy, rozbudowy lub nadbudowy budynku.

12)A. Gdzie zainstalowano instalację fotowoltaiczną?

B. Czy instalacja fotowoltaiczna została zamontowana na dachu nieruchomości w części dotyczącej/odpowiadającej Pana lokalowi?

Pana odpowiedź:

Instalacja fotowoltaiczna została zamontowana na dachu nieruchomości dotyczącej/odpowiadającej Pana lokalowi.

13)Czy opisane we wniosku wydatki zostały przez Pana poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków? (…).

Pana odpowiedź:

Tak.

14)Na czym konkretnie polega związek - stanowiących przedmiot wniosku - wydatków z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym rozumianym stosownie do art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków?

Pana odpowiedź:

Związek polega na „całkowitej lub częściowej zamianie źródeł energii na źródła odnawialnej (…)” - art. 2 pkt 2 podpunkt d ustawy z 21 listopada 2008 r. (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 554 ze zm.).

15)Czy wskazane we wniosku wydatki zostały sfinansowane/dofinansowanie ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej? Jeśli tak, prosimy o podanie daty otrzymania wskazanego dofinansowania oraz beneficjenta tego dofinansowania.

Pana odpowiedź:

Nie.

16)Czy wskazane we wniosku wydatki zostały/zostaną przez Pana zaliczone do kosztów uzyskania przychodów?

Pana odpowiedź:

Nie.

17)Czy wskazane we wniosku wydatki zostały/zostaną przez Pana odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?

Pana odpowiedź:

Nie.

18)Czy wskazane we wniosku wydatki zostały/zostaną przez Pana uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej (innych niż ulga termomodernizacyjna)?

Pana odpowiedź:

Nie.

19)Czy wskazane we wniosku wydatki zostały/zostaną Panu zwrócone w jakiejkolwiek formie?

Pana odpowiedź:

Nie.

20)Czy wskazane we wniosku wydatki zostały poniesione z Pana majątku/majątku Pana i Pana małżonki (Pana/wspólnych środków)?

Pana odpowiedź:

Wydatki zostały poniesione z majątku wspólnego (Pana i Pana małżonki).

Pytanie

Czy może Pan zastosować ulgę termomodernizacyjną w zeznaniu podatkowym za rok 2022?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, intencją ustawodawcy przy wprowadzaniu ograniczeń w możliwości zastosowania ulgi termomodernizacyjnej było zapewnienie, że zastosowana ulga przyczyni się do ochrony środowiska i zaspokajania podstawowych potrzeb indywidualnego gospodarstwa domowego. Biorąc powyższe pod uwagę, uważa Pan, że powinien Pan mieć możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej zgodnie z art. 26h ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2647 ze zm.).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek

W myśl powyższego przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz - na podstawie art. 11 ust. 1 i 2 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022, poz. 2540 ze zm.) - opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 cytowanej ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Artykuł 26h ust. 4 wskazanej wyżej ustawy stanowi, że:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Natomiast zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Na podstawie art. 26h ust. 6 wyżej wymienionej ustawy:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

Artykuł 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, że:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Natomiast, w myśl art. 26h ust. 8 i 9 powyższej ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego, o którym mowa w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera art. 5a pkt 18b tej ustawy.

Zgodnie z tym przepisem (art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.).

Stosownie do treści tego artykułu (art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku;

Artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje natomiast przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Zgodnie z tą regulacją:

Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. (t. j. Dz. U. z 2022 poz. 438 ze zm.) o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków:

Użyte w ustawie określenia oznaczają, przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji;

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273).

Pana wątpliwości budzi możliwość uwzględnienia w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatków poniesionych na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej.

Wskazać należy, że odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia poniesione (m.in.) na: ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem (ust. 1 pkt 13 wykazu).

Powyższym odliczeniem objęte są również wydatki poniesione na następujące usługi (m.in.): 

montaż instalacji fotowoltaicznej (ust. 2 pkt 13 wykazu).

W przedstawionym przez Pana we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej oraz jego uzupełnieniu opisie stanu faktycznego wskazał Pan, że:

budynek, o którym mowa we wniosku, stanowi budynek mieszkalny jednorodzinny stosownie do art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane:

służy zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych,

stanowi konstrukcyjnie samodzielną całość,

wydzielono w nim nie więcej niż dwa lokale mieszkalne,

jest Pan wraz z żoną (ustawowa wspólność majątkowa małżeńska) właścicielem lokalu numer 2 wydzielonego w tym budynku,

instalacja fotowoltaiczna została zamontowana na dachu nieruchomości dotyczącej/odpowiadającej Pana lokalowi,

instalacja fotowoltaiczna jest podłączona do instalacji elektrycznej lokalu, którego jest Pan (wraz z Pana żoną) właścicielem i zaspokaja potrzeby wyłącznie Pana lokalu,

faktura wystawiona jest na Pana dane,

opisane we wniosku wydatki zostały przez Pana poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków [Pana odpowiedź słowo: „Tak” na pytanie przedstawione w punkcie 13 uzupełnienia wniosku].

Skoro więc:

poniesiony przez Pana wydatek na zakup i usługę montażu instalacji fotowoltaicznej mieści się w katalogu wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej;

„sprawa dotyczy jednej faktury – 16 lutego 2022 r.”;

jest Pan (wraz z małżonką) – jak Pan podał we wniosku jako okoliczności faktyczne sprawy – właścicielem lokalu w budynku, o którym mowa w art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane

to może Pan skorzystać z tzw. ulgi termomodernizacyjnej w zakresie poniesionych wydatków w zeznaniu podatkowym składanym za rok 2022.

Mając na uwadze zawarte wyżej wyjaśnienia, uznaję Pana stanowisko za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zaznaczam również, że :

podstawą niniejszego rozstrzygnięcia jest informacja, że: „to, co opisał Pan we wniosku jako jeden budynek składający się z dwóch części, jest w istocie dwoma odrębnymi nieruchomościami”, a jednocześnie wskazał Pan, że jest Pan (wraz z małżonką) właścicielem lokalu w budynku, o którym mowa w art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Do uzupełnień wniosku dołączył Pan rysunek - „widok na podstawie mapy ewidencyjnej budynków”. Nie jesteśmy jednak uprawnieni do analizowania i oceny jakichkolwiek wycinków/fragmentów map. Nie mogą one stanowić przedmiotu merytorycznej analizy w niniejszej sprawie,

procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Wydając indywidualną w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, opieramy się wyłącznie na opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym we wniosku - nie prowadzimy postępowania dowodowego. Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonaliśmy więc wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na Podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi On dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli zatem przedstawiony we wniosku stanu faktycznego różnić się będzie od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00