Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2019-03-08

Regulaminy w zakładzie pracy – jak prawidłowo je sporządzać

Wstęp

Pracodawcy zatrudniający co najmniej 50 pracowników muszą tworzyć regulamin pracy, regulamin wynagradzania oraz regulamin zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

Przy ich wprowadzaniu u pracodawców zatrudniających co najmniej 20 pracowników i mniej niż 50 pracowników, ważną rolę odgrywają związki zawodowe. Pracodawcy ci muszą tworzyć regulamin pracy i regulamin wynagradzania, jeżeli zakładowa organizacja związkowa wystąpi z takim wnioskiem. Podobnie jest w przypadku tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Pracodawcy, którzy zatrudniają co najmniej 20 pracowników i mniej niż 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, muszą tworzyć zfśs, a więc i regulamin funduszu, jeżeli z takim wnioskiem wystąpi zakładowa organizacja związkowa działająca u pracodawcy.

Regulamin pracy ustala pracodawca w uzgodnieniu z zakładową organizacją związkową. Pracodawca może samodzielnie ustalić regulamin w razie nieuzgodnienia jego treści ze związkowcami w ustalonym przez strony terminie, a także w przypadku, gdy u danego pracodawcy nie działa zakładowa organizacja związkowa.

Regulamin wynagradzania ustala pracodawca. Jeżeli jednak u pracodawcy działa zakładowa organizacja związkowa, wówczas pracodawca uzgadnia z nią regulamin wynagradzania. Regulamin ten obowiązuje do czasu objęcia pracowników zakładowym układem zbiorowym pracy lub ponadzakładowym układem zbiorowym pracy.

Zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zasady przeznaczania środków funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej określa pracodawca w regulaminie funduszu. Współpracuje przy tym z organizacjami związkowymi. Pracodawca, u którego nie działa zakładowa organizacja związkowa, uzgadnia regulamin z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów.

Jak sporządzić regulamin pracy

Regulamin pracy powinni sporządzić pracodawcy zatrudniający co najmniej 50 pracowników. Do 31 grudnia 2016 r. obowiązek tworzenia regulaminu pracy mieli pracodawcy zatrudniający co najmniej 20 pracowników. Tworząc regulamin pracy, pracodawca jest ograniczony postanowieniami powszechnie obowiązujących przepisów (ustaw i rozporządzeń), z którymi regulamin nie może być sprzeczny i mniej od nich korzystny.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00